Jaha, nå når renoveringen har tatt seg inn i de mørkeste delene av huset (sokkelkjeller) finner man den ene koselige overraskelsen etter den andre... :sweat:

Huset er drenert av forrige eier med Platon utvendig (ingen isolasjon) og bilder viser at det er "seriøst" utført og gravd ut helt ned til kanten og dreneringsrør og singel langs bunnen og markduk så det ser riktig ut...

Nå tok jeg bort to gamle garderober som hadde tjent som mine verktøyskap gjennom årene, og baksiden og undersiden av dem var alt annet enn trivelige, helt svart og lurvete av mugg.
Skapene er kastet ut og veggen børstet/slipt og vasket med Klorin så så langt alt vel.

Likevel er jo planen å sette opp nye skap... Det fantes også et utsug for mekanisk avtrekk som var innebygd bak skapene (så ingen luft har kunnet komme ut der, men det suger luft nå når det er åpnet).

Jeg kan få inn tilluft i rommet med litt mekking, så jeg vurderer å lage hull i veggen og få inn et sånt "flatt" ventilasjonsrør som jeg så drar ned til gulvet og inn bak de nye garderobene (som må stå litt fra veggen) og så lage hull med jevne mellomrom i kanalen som går langs gulvet.

Tanken da er at utsuget suger luft og det kommer inn "frisk" luft som suges opp langs veggen bak garderobene.

Nå spørsmålet da, dels funderer jeg på om det vil gi tilstrekkelig luftsirkulasjon eller om risikoen blir at det ikke blir tilstrekkelig undertrykk om dører til rommet står åpne slik at ingen luft "suges" på baksiden av garderobene.
Så lurer jeg på om det finnes smalere enn 50mm kanalrør et sted, skulle gjerne bare hatt type 30 mm for å få garderobene nærmere veggen.

Om sommeren er det jo en risiko for at fuktig uteluft kommer inn og kondenserer på den kalde veggen. Problemet er vel at veggen bak ikke varmes opp av rommet. Tror det holder lenge å sette skapene på ben og la det være en spalte øverst.

• Liker
gaia
  • Laddar…
Spalte øverst blir det med ca 12 cm siden de nye skapene (IKEA) er lavere enn taket.
Kanskje best, ja, å bare stille dem på føtter (typ 8 cm) og så noen centimeter fra veggen...

Kan legge til at veggen er pusset betong så ingenting organisk der...

Min 4 cm fra vegg for å få selvtrekk, kan også bli slik at det trekker nedover når veggen er kald og ingen varme tilskudd ved gulvet.

Både veggen og gulvet er jo kaldt siden det er uisolert plate på mark. Jeg holder på å legge klinker på gulvet som best...

Fraluften i rommet vil da suge oppvarmet luft fra tilstøtende rom, og avtrekksventilen sitter rett over "problemhjørnet" så forhåpentligvis da suges en tilstrekkelig del luft også opp bak skapene...

• Liker
jonaserik
  • Laddar…
Når vi bygger kjølerom sparer vi ofte en 10 cm glipe mellom vegg og vegg der vi ventilerer. Eller så legger vi en varmekabel mellom veggene så termikken får varm luft til å trekke ut fuktigheten. Så mitt råd er å montere skapene med minst 5 cm fra veggen og ventilere eller varme.

S sixten88 skrev:
Når vi bygger kjølerom sparer vi oftest en 10 cm glipe mellom vegg og vegg der vi ventilerer. Eller så legger vi en varmekabel mellom veggene så termikken får varm luft til å trekke ut fukten. Så mitt råd er å montere skapene med minst 5 cm fra veggen og ventilere eller varme.
Hmmm, ja, en selvregulerende varmekabel kanskje ikke ville vært så dumt... Kan man legge den i et 50 mm dreneringsrør mon tro så den er enkel å bytte uten å måtte demontere skapene...?

Tenker at du kan sette skapene på ben og klamre kabelen på veggen. Da går den å bytte. Det holder jo at det blir varmt under skapene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.