Hei!

Vi bor i et gammelt modulhus fra 60-tallet. Vi fikk byttet vinduer og verandadører for noen uker siden og så da noe vi ikke helt hadde tenkt på før. I originalutførelsen virker det som at vinduer og verandadører har vært en del av den bærende konstruksjonen, dvs karmen har tatt last. Man så da tydelig når alt var fjernet at man rett og slett har kappet flere bærende bjelker.

Så vidt jeg kan se ved å bare øyemåle tykkelsen på ytterveggen med kunnskap om at bjelkene er 95, så klarer jeg ikke å få det til å stemme i hodet at det kunne finnes noen forsterkningsbjelke som veksler av.

Man ser at det dypper ned når man står og ser på det. Vi har begynt å bli nervøse for dette nå og begynt å tenke på hva som kunne skje ved et skikkelig uvær. Får man i det hele tatt forsikringspenger om konstruksjonen viser seg å være svak?

Har forsikringsselskapene bygningsingeniører tilknyttet som oppklarer sånt her? Eller tar de ikke i slike spørsmål? Hvordan får man ellers tak i en fornuftig vurderer å spille ball med? Kommunen?

Sist redigert:
For eksempel har Folksam samarbeid med Anticimex som har både byggrådgivning (med byggingeniør) samt gjennomfører en inspeksjon som del av den store husforsikringen. Skaffet forsikring med Folksam da jeg kjøpte hus i juni og fikk brev i dag om inspeksjon for forsikringen. Ringte byggrådgivningen i juni i annet ærend og det fungerer superbra.

Du kan også kontakte Anticimex direkte, tror at kostnaden ligger på ca 3-4 tusen for en helinspeksjon av hus med protokoll på tiltakspunkter. Det finnes også Svenska Byggingenjörers Riksförbund som gjennomfører inspeksjoner.
https://sbr.se/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.