Borr med 30-35mm borr som nevnt tidligere i denne tråden. Bor flere hull i samme dybde som den biten du vil sprenge. Trykkluftborr (kompressor med separat fjellborr) er å anbefale da disse borr tåler stein mye bedre enn vanlige betongborr. Vil man likevel bruke "vanlige borr" kan man oppleve at et hull går helt fint å bore mens neste 5 hull knapt går 10mm ned og boret er helt utslitt. 10 borr kan lett bli brukt opp på 2 hull :-( Utrolig stor forskjell på kvaliteten på steinene... Ikke mange utleiefirmaer som leier ut borr til nettopp steinboring.

Går jo an å slipe borerne, leie en bever, hvis det er mye du skal bore, burde ikke trenge mange på så lite,

10 bor på 2 hull? Hvor dypt skal du bore? Vanlig meiselstål rekker lett 10 bor meter uten å måtte slipes, ellers gjør du feil, bruker du bortstål med borkrone så borer du raskere og enklere, stålenes lengde er 40,80 cm, 1,2 m 1,6 m osv, 80 cm stål kalles brøsterstål og de vanlige man gjør påhugget med.

• Liker
snuttjulle
  • Laddar…
De borrene som jeg vet folk har ødelagt bor i mengder er altså vanlige betongbor der de har kjørt i stein. De har kjøpt SDS-MAX bor og pigg/bormaskiner. Det går ikke, tåler ikke varmen hvis man ikke kjøler ordentlig!
Kjører du med vanlig meisellstål eller lignende går det mye bedre.

Henri skrev:
Håper at det ikke er risiko for grunnmuren når det gjelder å fjerne en stein eller del av berg, stor som på bildet?
Noen som vet?

@Henri

Har nettopp fjernet steiner/fjell i et hus (ned i torpargrunn) fra begynnelsen av 1900-tallet der størrelsen har variert mellom håndballer til medisinballer.

Jeg pleier å bruke bor som er minst 25 mm uavhengig av størrelse på steinen og prøver alltid å bore med skråning som et V for å få snigamiten til å bli mest effektiv. Har ikke steinen noe sted å ta veien, den delen du vil ha vekk, så kan man bore i det uendelige og bruke utrolig mye snigamit. Steinen skal kunne flytte seg maks 10-15 cm om gangen.

Og bore ca. 2-3 cm dypere enn sprekkilens lengde slik at dere ikke bunner, man klarer seg lett med en håndslegge om man har boret rett og ikke har for hastverk.

Enten bruker man sprekiler, meget effektivt og lav investeringskostnad (ikke glem å olje dem litt før bruk) og da borer man mange hull 3-4 om gangen og tar steinen bit for bit, eller så kan man ha litt lengre avstand mellom hullene og la snigamiten virke i et par dager. Er det kaldt ute ned mot null anbefales teppe og varmevifte.

PS: Bruk brevvekt til snigamiten DS:

Vennlig hilsen Niklas

Sist redigert:
Det går alldeles utmerket å bore i granitt med vanlige betongbor hvis man bruker en lavhastighets borhammer. Det går ikke med en vanlig slagbormaskin. Jeg har sikkert boret over hundre hull med et 20 mm hardmetallbor fra Jula og med deres billigste borhammer for 399,- Begrensningen er ikke boret, men bormaskinen. Etter 7-8 hull er maskinen så varm at den må la den avkjøles.

20 mm sprengkiler kan man kjøpe her:
www.sten-spräckning.se

• Liker
BigR
  • Laddar…
Takk for detaljert og bra informasjon om å fjerne steiner/fjell! Siden ingen her advarer om risikoen for å skade grunnmuren ved et slikt arbeid, er det vel bare for meg å sette i gang.

Det du kan gjøre er å ta et mål fra et fast punkt til grunnmuren og ha det som "sikkerhetsmål" for å se at den hele tiden holder seg stabil eller feste et så langt vater som mulig på grunnmuren.

Lykke til :-)

• Liker
Henri
  • Laddar…
har nå fått bort en stein med julas billigste borhammer og et 18mm betongbor fra biltema jeg hadde liggende, gikk bra å bore, mer slitsomt å slå med slegge og huggmeisel, kanskje bør jeg se på skikkelige sprekkiler om jeg skal fjerne en annen stein senere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.