tenkte begynne å rydde litt i traktorgarasjen med jevne vegger, har noen grunnsteiner som på bildet som er litt i veien, går det å sprekke bort litt av dem uten at de sprekker "feil"? eller er det ren slump hvordan de kan sprekke?
det er totalt 4 steiner, 2 av dem ville vært nok å fjerne 5-10cm fra, den på bildet ca 20cm, så en med 30-40cm...
Har et lignende prolblem i min kjeller som medfører fuktinntrenging og soppvekst rundt steinen/fjellfoten.
Vurderer å bruke snigeldynamitt men er bekymret for å skade grunnmuren siden det ville vært ønskelig å få bort hele steinen, også delen som grunnmuren hviler på. Ellers fortsetter fukten å trenge inn.
Den risikoen kan jo finnes også i TS:s tilfelle.
Hvis du borer X antall hull som er like dype som steinen stikker opp og deretter bruker snigeldynamitt, så TROR jeg saken er biff.
Kommer jo litt an på hvor stor del som er igjen utover....
Funker det å bore med borhammer og betongbor? Jeg tror ikke jeg kommer til med vinkelsliper ordentlig... Det er omtrent 30 cm av steinen under stommen, bør vel ikke gå av ved et uhell eller? Om man borer noen hull rett over gulvet inn i steinen burde den vel ikke sprekke hele veien ned?
går utmerket å bruke bilhammare og betongborr (velg en lang).
tok bort ca 3 m3 med snigeldynamit i sommer der altanen er, bor dypt og noenlunde tett (1-2dm mellom hullene avhengig av hvor hard steinen er), bruk deretter snigeldynamiten eller sprækkiler (avhengig av hva du lett og rimelig kan få tak i)
går utmerket å bruke bilhammare og betongborr (velg en lang).
tog bort ca 3 m3 med snigeldynamit i sommer der altanen er, borra dypt og jevnt tett (1-2dm mellom hullene avhengig av hvor hard steinen er), bruk deretter snigeldynamiten eller sprekkeiler (avhengig av hva du kan få tak i lett og prisverdig)
Med sprengkiler kan du få uønskede sprekker bakover, likeledes sniledynamitt, er det totalt hellig at de ikke får sprekke bakover, er den eneste sikre løsningen bortsett fra vinkelsliper da, å leie en håndbor, og bore en tett søm, deretter sprekke det med enten sniledynamitt, darda, eller vanlig dynamitt.
18mm kjørte jeg på.
setter du i den lille stenen 3 ovenfra og noen fra siden og i med snigeldynamitt så blir det nok bra, men kan sprekke litt feil likevel om den er kinkig
Jeg benytter sjansen til å ta del i alle gode råd for å fjerne stein under grunn.
Håper at det ikke er risiko for grunnmuren når det gjelder å fjerne en stein eller del av fjell, stor som på bildet?
Beklager avsporingen av tråden.
Jeg "sprengte" bort en stor del av en bergknall da vi skulle bygge ut vårt torp, og det gikk riktig bra. Vær jævlig nøye med blandingen bare, følger man det som står så er det rolig. Det virker altfor tørt, men fortsetter man å blande og ikke tilsetter ekstra vann blir det kanon, og steinen sprekker der du har boret.
Jeg lånte en skikkelig bergbor med kompressor da det ble nærmere 300 hull (om det rekker) ca 10-20 cm mellom hvert i X antall rader, med en 30 mm bor og forskjellige dybder avhengig av hellningen på berget.
Mitt råd er å bore tett i deres tilfeller nærmest grunnmuren og blåse ut hullene ordentlig fra støv. Med en bergbor får man det "gratis" da den blåser ut luft i kronen ved boring.
Snigeldynamit er utrolig effektivt, men koster en del. Jeg brukte 14 stk. 10 kg bøtter ...
Lykke til!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.