Etter å ha mislyktes med å bøye 9mm kvartsstav som jeg hadde tenkt å montere mellom vegg og vange (noe svingete) i vårt gamle hus, vurderer jeg nå å fuge i stedet. Jeg husker at våre snekkere snakket om en type fuge som fungerte for tykkere fuger, sammenlignet med vanlig malerfug. Kan ikke komme på hva den het, dessverre.

På visse lengder fungerte det bra å sette list, men akkurat her mislyktes jeg og hver eneste stift sprakk listen. Jeg lurer også på om det ser dumt ut med hvit list mellom vegg og vange på noen deler, mens veggfargen møter vangens farge direkte på andre deler. Kanskje det er noe man ikke legger merke til over tid, forhåpentligvis.

Brunt trappetrinn ved vegg med en synlig spalte i skjøten, viser stedet der kvartsstav forsøk har mislyktes, overveies alternativ fuging.
En trapp med en svakt bøyd vegg, markert med en rød sirkel, som har blitt forsøkt tilpasset med kvartsstav, planter i vinduskarmen ved siden av.

TEC7 er bra men kan finnes andre fugtyper såklart. Ellers hadde jeg forboret før spikring. Man kan også prøve å bløtlegge listene før.

• Liker
Peter2400 og 1 annen
  • Laddar…
Skulle valgt en annen list i stedet for kvartstav

Tec7 var akkurat den de snakket om, takk! @raveper - Ja, liggende smyglist typ hadde jo vært lett å bøye selvfølgelig, men jeg synes kvartsstaven (som jeg kommer til å male inn med 0502Y som resterende listverk) fungerer, som overgang, en bredere list hadde skjult oversiden av vognstykket for mye IMHO

Du kunne jo prøve å base kvartstaff ellers. Burde jo gå ganske lett med en så tynn list.

Tenkte ellers på å sage snitt på baksiden, med 5mm mellomrom over 10-15 cm. Kanskje lettere enn å dampe.

• Liker
sixten88
  • Laddar…
Bør fungere å stoppe inn listen i et passe tykt rør med plugg i den ene enden og helle i kokende vann.

Kapp til kvartstaffet i passe lengde (+litt kappmål).
Legg den i bløt i noen timer og sett den i spenn. Skal den bøyes mye, så får du spenne den litt i omganger.
Jeg har gjort slik med godt resultat.

Er du redd for at den skal sprekke kan du forbore med et tynt bor før du spikrer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.