18.932 lest ·
18 svar
19k lest
18 svar
Etseskader på hendene etter pussing
Føles jo passe gøy å dyppe hendene i etsende syre etter å ha hatt dem i etsende base...
(ja, jeg VET at det nøytraliserer. Men likevel. Jeg holder meg nok til vann.)
(ja, jeg VET at det nøytraliserer. Men likevel. Jeg holder meg nok til vann.)
Jeg bruker eddik til mye og jeg kan bekrefte at denne metoden fungerer utmerket til det diskuterte formålet. En liten skvett eddik i en solid dose vann er tilstrekkelig og har mange bruksområder.MultiMan skrev:
Om du har lest alle mine innlegg så ser du at murene brukte saltsyre (HCl løst i vann): [lenke]
Lukter ingenting men krever mer ettertanke. Som lærerne på skolen lærte ut for å lettere huske: Siv, som stod for syre i vann. Altså alltid en mindre mengde syre i større mengde vann, så blir det ikke problemer med varmeutvikling eller sprut.
Edit: Jeg husker ikke hvor mye jeg pleide å bruke men rundt en kork til en liter vann er nok en bra start, muligens to. Skal google og se om jeg finner noen gamle instrukser.
Jeg kjørte først 25% eddik, 75% vann og bare dyppet hånden. Vet ikke om det funker ennå, men fy flate, så vondt det gjorde! For at det skal være noenlunde utholdelig må man kjøre med typ 1/10 eddik. Det gjør vondt, men går an å leve med hvis man dupper det litt lett.MultiMan skrev:
Dypp hendene en stund i en passende løsning av eddik i vann så nøytraliseres den kraftig basiske kalken og angrepet stoppes opp. Gjør dette hver dag mens du holder på. Og kjøp en god håndkrem også, blå Helosan eller Atrix f.eks.
Murerne pleier eller pleide i hvert fall å bruke saltsyren de brukte på jobb.
Klikk her for å svare