18.917 lest ·
18 svar
19k lest
18 svar
Etseskader på hendene etter pussing
Pusser kjellerveggene mine med hydraulisk kalkmørtel og klarte å få inn puss innenfor hanskene. Ikke mye, men nok til å gi etseskadene på bildet. Er dette problemet isolert til kalkmørtel eller er det generelt for pussmørtel (de "vanlige" inneholder jo kalk og sement)?
Pusset første runde med godt belagte hansker, men de hadde dessverre stoff på oversiden der mørtelen kunne smette inn. Dagen etter hadde jeg tykke latekshansker, men på ett eller annet vis kom det inn puss likevel. Finnes det bedre hansker eller er trikset bare å prøve å søle mindre?
Pusset første runde med godt belagte hansker, men de hadde dessverre stoff på oversiden der mørtelen kunne smette inn. Dagen etter hadde jeg tykke latekshansker, men på ett eller annet vis kom det inn puss likevel. Finnes det bedre hansker eller er trikset bare å prøve å søle mindre?
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Vanlig bruk er bedre men det tærer også, dog er det mer "proffs" relatert etter mange dager med tungt pussing i varme så får lignende skader der du eksempelvis svetter (hodebunnen, kanten på capsen, kragen på genseren og armhuler) og de steder som kan bli veldig våte (legger og hanskene)
Jeg svarte deg i pm men kan svare her også.
Ikke bli våt, blir hanskene våte er det bedre å ta et par tørre eller kjøre uten men kjører du uten så er det viktig at filten er ren så de små ballasten ikke kan rulle rundt over huden din.
Jeg svarte deg i pm men kan svare her også.
Ikke bli våt, blir hanskene våte er det bedre å ta et par tørre eller kjøre uten men kjører du uten så er det viktig at filten er ren så de små ballasten ikke kan rulle rundt over huden din.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 innlegg
Får man sånne der skader så virker det nesten som at du er veldig overfølsom mot noe i bruket? Nok for at bruk er bruk og at man skal beskytte seg men jeg har klisset ganske mye med både det ene og det andre og har aldri opplevd at det blir sånn.
Virker det på dere som at huden min er ekstra sensitiv mot kalken. Nå er det første gang den eksponeres for kalk, så den venner seg kanskje til det innen jeg er ferdig.
Er ganske sikker på at det var under filtingen jeg sølte for mye. Første dagen havnet filtebrettet i bøtta med vann, og jeg dyppet impulsivt høyrehånden (hanske med stoffoverside) direkte i "kalkvannet". Deretter fortsatte jeg, noe som ikke var så smart... Denne feilen gjentok jeg ikke ved neste pussrunde, men det ble ytterligere etseskader da også, men ikke like mye. Men følte da at det hadde kommet inn litt puss/grus i latekshanskene på en eller annen måte likevel.
Tipsene så langt inkluderer altså håndkrem, holde hanskene tørre og rengjøre sårene for å unngå infeksjon.
Er ganske sikker på at det var under filtingen jeg sølte for mye. Første dagen havnet filtebrettet i bøtta med vann, og jeg dyppet impulsivt høyrehånden (hanske med stoffoverside) direkte i "kalkvannet". Deretter fortsatte jeg, noe som ikke var så smart... Denne feilen gjentok jeg ikke ved neste pussrunde, men det ble ytterligere etseskader da også, men ikke like mye. Men følte da at det hadde kommet inn litt puss/grus i latekshanskene på en eller annen måte likevel.
Tipsene så langt inkluderer altså håndkrem, holde hanskene tørre og rengjøre sårene for å unngå infeksjon.
Puss, mørtel, sement og alt annet i den sjangeren er virkelig stygt mot hendene. Mest forrædersk er puss/mørtel/sementholdig vann, som man har skylt av med, og hvor det ikke synes hvor mye sånt det inneholder. Etter alle patentløsninger med oppvaskhansker, kremer mm undrer man jo på hva som skal til for at noen skal klare å oppfinne en væsketett murerhanske, som også tåler det tøffe slitasje som slikt arbeid innebærer, og som likevel gir bevegelighet for fingrene? Er dette mer besværlig enn å kjøre med radiostyrte biler på Mars??
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.846 innlegg
Dyp hendene en stund i en passende løsning av eddik i vann så nøytraliseres den kraftig basiske kalken og angrepet stoppes. Gjør dette hver dag mens du holder på. Og kjøp en god håndkrem også, blå Helosan eller Atrix f.eks.
Murarne pleier eller pleide i hvert fall å bruke saltsyren som de brukte i jobben.
Murarne pleier eller pleide i hvert fall å bruke saltsyren som de brukte i jobben.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.846 innlegg
Eddik etser ikke i det hele tatt i riktig dose, tvert imot brukte jeg det i min ungdom da jeg hadde eksem og det ble mye bedre. Etter tips fra murere. Man skal selvfølgelig ikke bruke ren eddik!
Dere som skriver at det er enklere å vaske i vann, må så være, men sur vask hver dag fungerer betydelig bedre!
Dere som skriver at det er enklere å vaske i vann, må så være, men sur vask hver dag fungerer betydelig bedre!
Ok, finnes sikkert en optimal konsentrasjon av eddik. Så skrev ikke useless at det var bedre uten enklere å vaske med vann. En annen ulempe med eddiken er at jeg personlig synes det lukter pyton.
Et spørsmål til, herdet kalkmørtel/kalkvann klassifiseres vel som ikke-etsende selv om man skulle fukte det opp på nytt?
Et spørsmål til, herdet kalkmørtel/kalkvann klassifiseres vel som ikke-etsende selv om man skulle fukte det opp på nytt?
Fikk etsende sår for noen år siden da jeg pusset opp uthuset innvendig. Høres ut som det samme problemet, hansker som ikke holdt tett. Fant på Bauhaus tykke lange gummihansker som holdt for resten av prosjektet. De var mørkerøde. Ikke så smidige men jeg slapp flere etsende sår.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.846 innlegg
Om du har lest alle mine innlegg så ser du at murerne brukte saltsyre (HCl løst i vann): https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/saltsyra-nitor-kem-30-procent-teknisk-1lA anhack skrev:Ok, finnes sikkert en optimal konsentrasjon av eddik. Så skrev ikke useless at det var bedre, men enklere å vaske med vann. En annen ulempe med eddiken er at jeg personlig synes den lukter pyton.
Et spørsmål til, herdet kalkmørtel/kalkvann klassifiseres vel som ikke etsende selv om man skulle fukte det opp igjen?
Lukter ingenting men krever mer ettertanke. Som lærerne på skolen lærte oss for å lettere huske: Siv, som sto for syre i vann. Altså alltid en mindre mengde syre i større mengde vann, så blir det ingen problemer med varmeutvikling eller sprut.
Edit: Jeg husker ikke hvor mye jeg pleide å bruke men rundt en kork til en liter vann er nok en bra start, muligens to. Skal google og se om jeg finner noen gamle instruksjoner.
Sist redigert: