Heisann,
Jeg vurderer å fjerne eternittplater i kjelleren, de sitter i taket i hele kjelleren ca 100 kvm.
Kan jeg fjerne disse selv og i så fall hvordan?
Jeg vurderer å fjerne eternittplater i kjelleren, de sitter i taket i hele kjelleren ca 100 kvm.
Kan jeg fjerne disse selv og i så fall hvordan?
Hei!
Jeg gjorde dette for 2,5 år siden. Eternittplater inneholder jo farlige stoffer, så man må ha litt ekstrautstyr. Vifte med filter som klarer å beholde radondøtre (går an å leie på visse Cramo) tape alle dører slik at man får undertrykk i kjelleren så støvet ikke sprer seg. Maske og klær.
Deretter skal jo alt deponeres, og ikke alle gjenvinningsstasjoner tar imot disse platene, så det kommer an på hvor du bor, så må man ringe rundt og sjekke hvilke som tar imot (pass deg for søppeljegere). Alle plater skal plastres inn og tapes med en spesiell tape (asbestadvarsel)
Sitter på jobben nå, så har du flere spørsmål skal jeg prøve å svare i kveld.
Guran1
Jeg gjorde dette for 2,5 år siden. Eternittplater inneholder jo farlige stoffer, så man må ha litt ekstrautstyr. Vifte med filter som klarer å beholde radondøtre (går an å leie på visse Cramo) tape alle dører slik at man får undertrykk i kjelleren så støvet ikke sprer seg. Maske og klær.
Deretter skal jo alt deponeres, og ikke alle gjenvinningsstasjoner tar imot disse platene, så det kommer an på hvor du bor, så må man ringe rundt og sjekke hvilke som tar imot (pass deg for søppeljegere). Alle plater skal plastres inn og tapes med en spesiell tape (asbestadvarsel)
Sitter på jobben nå, så har du flere spørsmål skal jeg prøve å svare i kveld.
Guran1
Radondøtre??
Jeg må ha gått glipp av noe totalt. For meg så er det farlige i eterniten asbestfibre på grunn av deres form og størrelse. Men jeg kanskje har gått glipp av noe helt.
Jeg må ha gått glipp av noe totalt. For meg så er det farlige i eterniten asbestfibre på grunn av deres form og størrelse. Men jeg kanskje har gått glipp av noe helt.
Jeg gjorde det samme i min gamle hytte. Leide en vifte med mikrofilter, som pumpet ut luft fra kjelleren, slik at det ble undertrykk. Da spres det ikke like mye opp i huset. Så er det aller viktigste en skikkelig maske, med mikrofilter, slik at du ikke får asbesten i lungene.
Hvis det er mulig, bruk mye vann når du tar ned platene. Fuktigheten binder støvet og sprer seg derfor ikke like mye. Vernebriller er et must også, ettersom eternittstøv gjør vondt i øyet.
Prøv å få ned platene så hele som mulig, så blir det minimalt med støv. Det er nettopp når eternitten går i stykker, at asbesten frigjøres.
Så skal du gjøre som guran1 sa, plast inn platene tett. Bruk noe tykk plast, typ byggplast. Platene som ikke kommer ned hele, vil nemlig ha mange skarpe kanter, og skjærer seg gjennom vanlige søppelsekker.
Varselteip kan du kjøpe hos velassorterte byggevarehus, f.eks. Fredells om du bor i Stockholm.
Så er det veldig bra å sjekke i forkant hvor du kan bli kvitt uhellet. Enkelte kommuner tar betalt per kilo, og det kan bli mange tusenlapper for å bli kvitt eternitt. Det veier nemlig som synden.
Du kan også benytte anledningen til å sende kona og ungene til mormor over helgen når du skal gjennomføre saneringen.
Akkurat det.. Cramo har skikkelige støvsugere med mikrofilter, som kom godt med under arbeidet. Dustcontrol het de, har jeg for meg.
//Zax
Hvis det er mulig, bruk mye vann når du tar ned platene. Fuktigheten binder støvet og sprer seg derfor ikke like mye. Vernebriller er et must også, ettersom eternittstøv gjør vondt i øyet.
Prøv å få ned platene så hele som mulig, så blir det minimalt med støv. Det er nettopp når eternitten går i stykker, at asbesten frigjøres.
Så skal du gjøre som guran1 sa, plast inn platene tett. Bruk noe tykk plast, typ byggplast. Platene som ikke kommer ned hele, vil nemlig ha mange skarpe kanter, og skjærer seg gjennom vanlige søppelsekker.
Varselteip kan du kjøpe hos velassorterte byggevarehus, f.eks. Fredells om du bor i Stockholm.
Så er det veldig bra å sjekke i forkant hvor du kan bli kvitt uhellet. Enkelte kommuner tar betalt per kilo, og det kan bli mange tusenlapper for å bli kvitt eternitt. Det veier nemlig som synden.
Du kan også benytte anledningen til å sende kona og ungene til mormor over helgen når du skal gjennomføre saneringen.
Akkurat det.. Cramo har skikkelige støvsugere med mikrofilter, som kom godt med under arbeidet. Dustcontrol het de, har jeg for meg.
//Zax
Jeg lurer på hvor alt dette støvet skal komme fra. Jeg har renset både fasade og taket i kjelleren for eternitt og det har ikke støvet. Jeg fjerner platene hele. De få stedene hvor det sprekker, støver ekstremt lite siden jeg har dusjet med vann før.
Arbeider man med fornuft trenger man ikke skaffe varslingsteip og sperre av hele kvartalet.
Arbeider man med fornuft trenger man ikke skaffe varslingsteip og sperre av hele kvartalet.
Det er jo som du sier. Får man ned dem hele, så blir det ikke noe støv. Jeg klarte ikke å få løs mange hele. Porøse plater ordentlig fastspikret i taket, var ingen god kombinasjon.
Men å sperre av hele kvartalet synes jeg er å ta i.
Det finnes jo mange diskusjoner om hvor farlig asbest er, og visst skal man ha respekt for materialet. Dog er det jo slik at alle strenge regler som finnes rundt asbest, er til for folk som jobber med det profesjonelt. De er jo i kontakt med støvet daglig, og det er da det blir en fare. Tar man ned erernittplater en gang i livet, så vil man neppe få merkbart dårligere lungekapasitet av det, og ikke vil man dø av det heller. Men tanken på at det som kommer inn i lungen ikke kommer ut igjen, gjør at i alle fall jeg ikke vil få i meg for mye av det. 
Men å sperre av hele kvartalet synes jeg er å ta i.
Visst skal man ha respekt for asbest.
Det fantes for øvrig i bremsebeleggene på biler for ikke så lenge siden.
Det fantes for øvrig i bremsebeleggene på biler for ikke så lenge siden.
Ja, og det er derfor folk får lungesekkekreft selv uten å ha vært bevisst utsatt for asbest, det finnes nemlig overalt rundt oss! Lungesekkekreft er en svært ubehagelig sykdom som bare eksisterer i samfunn der det finnes asbest. Derfor ville jeg tatt alle forholdsregler som var mulige om jeg skulle ta ned eternittplater i kjelleren min.jocke@nybleus.se skrev:
Klikk her for å svare