U
Hei!

Min første tråd her på forumet.

I min kjeller holder det å banke på taket så faller det ned spon fra isolasjonen i bjelkelaget.
Det er lagt gammel avispapir og papp (tror jeg) for å forhindre dette, men det har forsvunnet på en del steder.

Jeg begynte i går å fuge igjen disse sprekkene med vanlig byggfugemasse for å stoppe dette. Jeg kom imidlertid på i dag at kanskje gjør jeg feil her og at det kanskje trengs disse sprekkene for at bjelkelaget skal kunne "puste" og at jeg nå stenger inne fukt når jeg fuger.

Jeg vil legge til at det var for høye verdier på luftfuktigheten i kjelleren da jeg flyttet inn, men det har stått på en avfukter konstant i ett års tid og holdt denne på 50-55 %.

På vedlagt bilde har jeg fuget til høyre og til venstre er hvordan det så ut før.

Hva sier dere kunnskapsrike på dette forumet om dette?

• Trebjelkelag i kjeller, til høyre foret med hvit byggfug, til venstre ubehandlet. Vegg i grå murstein nederst.
  • Liker
Bnilsson
  • Laddar…
Hefte opp dampbrems i stedet, burde bli billigere og gå raskere.

U
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stift opp dampbrems i stedet, burde bli billigere og gå raskere.
Hei og takk for innspill.

Altså, mitt formål er å forhindre at sagflisen faller ut fra bjelkelaget. Dels fordi det er irriterende å få en dusj av sagflis så fort man kommer borti taket, og dels fordi jeg tenker at det er best om så mye sagflis som mulig får ligge igjen over plankene der det er tenkt at det skal være.

Jeg forestiller meg at hvis jeg skulle stifte opp noen type duk, ville sagflisen bare falle ned på den og danne masse sagfylte "poser" i taket.

Eller tenker jeg feil kanskje?

namnbyte
Hadde drevet for å løse det akutte, men forsøkt å løfte gulvene og løse det permanent på sikt. Dvs gjenopprette slik det ble bygget.

U User573 skrev:

Altså mitt formål er å forhindre at sponet faller ut av bjelkelaget. Dels fordi det er slitsomt å få seg en spondusj så fort man tilfeldigvis rører taket, og dels fordi jeg tenker at det er best om så mye spon som mulig får ligge igjen over bordene der det er ment å være.

Jeg forestiller meg at om jeg skulle stifte opp en type duk, ville bare sponet falle ned på den og danne masse sponfylte "poser" i taket.

Eller tenker jeg feil kanskje?
Du kan spenne det opp, stifte fast mot innertaket.

U
namnbyte namnbyte skrev:
Hadde drevet for å løse det akutte, men forsøkt å løfte gulvene og løse det permanent på sikt. Dvs gjenopprette slik som det ble bygd
Hei og takk for input.

Med samme isolasjon som man drever rundt vinduer da antar jeg?

Med løfte gulvene mener du å rive opp gulvet på etasjen over helt til man kan se ned i kjelleren?

namnbyte
U User573 skrev:

Med samme isolasjon som man bruker rundt vinduer da antar jeg?

Med løfte gulvene mener du å rive opp gulvet i etasjen over helt til man kan se ned i kjelleren?
Ja, akkurat, finnes i ruller om typ 20 meter, 5 cm bred gul stripe. Kan anbefale Biltemas trepinner for å pirke det inn med

Løfte gulvet så du kommer ned i bjelkelaget, eller gjøre det nedenfra fra kjelleren om mulig. Kanskje litt mer jobb, men da blir ikke boarealet påvirket i det minste

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.