1.517 lest ·
17 svar
2k lest
17 svar
Bytte av syll på fasade med eternitplater
Finnes krypkjeller. Vedlagt det eneste bildet jeg har, det er ikke mot ytterfasaden, vet ikke om det ser likt ut der.Ossian K Olsson skrev:
Men et side-spørsmål, det man ser på det bildet er vel også en svill i betydningen at det er møtet mellom betong og trekonstruksjonen. Kanskje en innersvill? Trenger ikke disse også å byttes hvis svillene mot fasaden trenger det?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.329 innlegg
Hvorfor tror du syllene trenger å byttes i det hele tatt?G Gargamel777 skrev:Finnes krypkjeller. Har vedlagt det eneste bildet jeg har, det er ikke mot ytterfasaden, vet ikke om det ser likt ut der.
Men et side spørsmål, det man ser på det bildet er vel også en syll i meningen at det er møte mellom betong og trekonstruksjonen. Kanskje en innersyll? Trenger ikke disse byttes om syllene mot fasaden trenger det?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.329 innlegg
Okei! Det er lignende forutsetninger som vårt hus (bygd 1962). Der var det også en ganske muggen lukt da vi flyttet inn.G Gargamel777 skrev:
Hva slags ventilasjon er det? For i vårt tilfelle var det "selvtrekk" som ikke trakk noe som helst. Luften sto med andre ord helt stille og det luktet "sommerhus", et rom hadde ikke engang ventil. Vi satte inn skikkelig ventilasjon (FTX) og nå er lukten borte. Så en annen løsning er å fikse ventilasjonen først og se om det hjelper.
OK, vet ikke om det er en langsiktig løsning. Det er selvtrekk, men det finnes ventiler i hvert rom som kan åpnes og lukkes. Som jeg har forstått så vil lukten bare bli verre med tiden, og da hjelper det kanskje ikke bare med bedre ventilasjon. Jeg gjetter at det ikke er det samme problemet, disse syllarna har blitt impregnert med noe (kanskje giftig som PCP). Kan være best å utbedre grunnårsaken langsiktig.Ossian K Olsson skrev:
Okei! Det er lignende forutsetninger som vårt hus (bygd 1962). Der var det også en ganske muggen lukt når vi flyttet inn.
Hva slags ventilasjon er det? For i vårt tilfelle så var det "selvtrekk" som ikke trakk noe i det hele tatt. Luften sto med andre ord helt stille og det luktet "sommerhytte", et rom hadde ikke engang en ventil. Vi satte inn skikkelig ventilasjon (FTX) og nå er lukten borte. Så en annen løsning er å løse ventilasjonen først og se om det hjelper.
Eller var det slik at det ble konstatert at lukten var fra impregnerte syllar hos dere?
Ser ut til å være eternitt der under også...G Gargamel777 skrev:Finnes krypkjeller. Vedlagt det eneste bildet jeg har, det er ikke mot ytterfasaden, vet ikke om det ser likt ut der.
Men et sidespørsmål, det man ser på det bildet er vel også en bunnsvill i meningen at det er møtet mellom betong og trekonstruksjonen. Kanskje en innersvill? Trenger ikke disse byttes ut hvis svillene mot fasaden trenger det?
Er det syllen i underkant vegg som trenger å byttes? For den bør ligge over bjelkelaget, så da går det ikke å bytte den innenfra kjelleren.. Men du har sannsynligvis en syll under bjelkelaget også, men den pleier ikke å forstyrre inneluften..G Gargamel777 skrev:Finnes krypkjeller. Vedlagt er det eneste bildet jeg har, det er ikke mot ytterfasaden, vet ikke om det ser likt ut der.
Men et sidospørsmål, det man ser på det bildet er vel også en syll i betydningen at det er møtet mellom betong og trekonstruksjonen. Kanskje en innersyll? Trenger ikke disse byttes hvis syllene mot fasaden trenger det?
OK, har ikke helt oversikt over hvilke sviller som finnes og hvilke eksakt som trenger å byttes.J Jansson69 skrev:
De firmaene jeg kontaktet ville bytte utenfra iallfall (de ville ha bilder av huset osv.)
Kan det ikke være sviller under bjelkelag (trodde alle sviller var under bjelkelag) forstyrre inneluften om de som i dette tilfellet er impregnert med noe stoff?
Skal tillegge at verken jeg eller inspektøren kjente lukten når vi var i krypkjelleren. Men den kjentes ganske tydelig (kom i puff) i enkelte deler av huset. Kun i underetasjen og mest i hallen.