MathiasS skrev:
Kjærnspørsmålet:
Hvor mange av disse 2030 har EN gang i sitt liv tatt ned eternittplater fra veggen på sitt hus og derigjennom fått uhelbredelig kreft?
Med tanke på at asbestrelatert kreft ikke viser seg på tiår så er det spørsmålet ikke lett å svare på - eller forske på for den saks skyld.

Prøver ikke å spre skrekkpropaganda, men noen av innleggene ovenfor indikerte at det bare var å knytte et lommetørkle om nesen og kjøre på. Det er sikkert råd å få et sted om hvordan man skal gå frem, og med tanke på risikoene er de sannsynligvis tilpasset i overkant.

Berit
PS. Det var ikke jeg som skrev at det bare tar ett fiber. ;)

Berit skrev:
Med tanke på att asbestrelaterad cancer inte visar sig på decennier så är den frågan inte lätt att svara på - eller forska i för den delen.

Försöker inte sprida skräckpropaganda, men en del av inläggen ovan indikerade att det var bara att knyta en näsduk om snoken och köra. Det finns säkert råd att få någonstans om hur man ska gå tillväga, och med tanke på riskerna är dom säkerligen tilltagna i överkant.

Berit
PS. Det var inte jag som skrev att det bara tar ett fiber.  ;)
Det finns råd att få och alla säger samma sak:

1. Riktig andningsmask (finns på jula)
2. Gärna heltäckande kläder som du bara använder för detta ändamål
3. Skyddsbrillor (
4. blöt gärna materialet så dammar det mindre.
5. Undvik att knäcka skivorna
6. Skicka ungarna till kiosken för att köpa glass medans du jobbar.

• Et gammelt fyrrom med rustikt gulv, rør og radiator. Diverse verktøy og løs gjenstander ligger rundt.
Tusen takk alle sammen for deres svar! Det ble jo en skikkelig interessant debatt... Det får bli tiltak ifølge MathiasS råd. Takk for det!

• En kjeller med et gammelt gult radiator, rør langs veggen, en tomm bucket og verktøy som nivå og feiekost. En krok henger i taket.
Åndedrettsfilter av klasse P3 fikk jeg til svar når jeg rev eternit.

• Eldre bygg med bølgeeternittak, garasje til høyre med en grønn bil, omgitt av bladløse trær under en klar blå himmel.
C
Selv om tråden er 5 år gammel. :)

Ja, men riktig filter er, hvis jeg husker riktig, P3.

aa p3 er det som gjelder men den masken går med p3filter som jeg får kjøpe til

M
Tenkte låne tråden litt :)

Asbest er ikke gøy - nanofibrer som er såpass lange at kroppens immunsystem ikke kan kapsle dem inn, så det fortsetter å irritere cellene og risikoen for kreft øker raskt :(

I dag går jo mye mot "nano", for eksempel nanofibrer i klær, nanosølv for bakteriedreping i svette sokker, samt nanopartikler (zeolitter) i vaskemidler fordi fosfatene er forbudt. Spesielt disse zeolittene kan være problematiske da de ikke er vannløselige og forårsaker slam som ikke brytes ned i infiltrasjonen. Enkelte zeolitter er også såpass små nanopartikler at de utgjør en risiko hvis de kommer i lungene - har dere ikke merket økt mengde støv hjemme som forårsakes blant annet av disse zeolittene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.