Hvor farlig er det å rive bort en eternittfasade? Om man har overall, briller og åndedrettsvern.

Bob_the_builder
Jeg tror ikke at det er spesielt farlig. Å gjøre det EN gang i livet med det verneutstyret du nevner kan verken gjøre til eller fra. Om man i tillegg sprayer på litt vann av og til for å redusere støvingen så er man nok helt safe. JEG hadde i alle fall gjort det. ;)

Du trenger ikke bekymre deg.

Søk på forumet så finner du en del om dette!

Bruk en ordentlig åndedrettsmaske, ikke en sånn papirboble som tannlegen bruker.

Hei

Jeg har selv revet ned en eternittfasade.

Det finnes klare direktiver om reglene i arbeidsmiljøverkets forskriftsamling (fant det på nettet for noen år siden). Det eneste du som privatperson trenger å bry deg om er at du har et riktig åndedrettsvern, dvs. maske med spesielt filter. Det duger IKKE med de vanlige filtrene, men det skal være et som fanger så små partikler som asbest er... SPØR i butikken og gå absolutt ikke med på å bruke vanlig støvfilter til saken...

Videre gjør du best i å sende bort familien når du river. Barn som får dette i lungene er MYE mer følsomme enn voksne. Ikke glem å tape igjen eventuelle friskluftsintak hvis du skal rive eternitt på fasaden (så du ikke får inn asbestpartiklene).

For øvrig gjelder det at man kan bli rammet av asbestose hvis man utsettes for asbest over LANG TID (noe det ikke tar å rive ned en fasade).

Min bror jobbet som asbestsanerer i Danmark for 15 år siden. Han tjente HVOR mye penger som helst og grunnen til det var at ingen ville ha jobben... så de måtte betale bra, og så fikk han jo diett også.

Men uansett så var reglene i Danmark strengere da enn de var i Sverige. Jeg skulle nok undersøkt litt mer ... finnes det ingen bransjeorganisasjon for rivere??
Er du røyker? Da er du mer utsatt for f.eks. asbest
Good luck!

m1nn13 skrev:
Er du røyker? Da er du mer følsom for f.eks. asbestos
Å rive platene av et hus er ingen fare selv om du er røyker. 8)

Min svigerfar har blitt rammet av lungehinnekreft. Legene spør ham om han har vært i kontakt med asbest, noe han ikke har. De sier at det kan ha vært nok med mindre eksponering...

Jeg ville ikke tatt sjansen, for å spare noen kroner!

ylven skrev:
Min svigerfar har fått lungehinnekreft. Legene spør ham om han har jobbet med asbest, noe han ikke har. De sier det kan ha vært nok med mindre eksponering...

Jeg ville ikke tatt sjansen, for å spare noen kroner!
Det er denne typen innlegg som skremmer folk helt unødvendig. Jeg synes man skal lese seg opp før man uttaler seg.

/Surgubben

• Liker
Cowgirl79
  • Laddar…
MathiasS: Hvor har du lest om asbest?

Faren med selv svært liten eksponering for asbest er vel likevel godt dokumentert farlig?

Berit

• Vegger under arbeid med delvis fjerning av trepanel, potensielt utsatt for risiko for asbesteksponering.
MathiasS skrev:
Det er denne typen innlegg som skremmer folk helt unødvendig. Jeg synes man skal lese seg opp før man uttaler seg.
Enig!
/ tidl. eternitarbeider som røyker ;)

• To ventilasjonsvifter montert på en brun vegg i et rom med trepanel.
Japp. Og man kan ramle ned fra stigen og brekke nakken også. Er man riktig flink, kan man fikse den stuntet på det våte baderomsgulvet også.
Og man kan bli smittet av en dødelig sykdom på ferien.
Risikobevissthet i all ære, men det får ikke gå til overdrivelse.

Tenk på at man KAN få en jumojet i hodet også når man ligger og soler seg... 8)

• En gammel vifte montert i en skitten vegg, med synlige ledninger. Veggen ser fuktig og slitt ut, og viften er blå og rustikk.
KarlXII skrev:
Tenk på at man KAN få en jumojet i hodet også når man ligger og soler seg... 8)
::) Vi hobbybyggere kan ikke rammes av dette, for vi har ikke tid eller ro til å ligge og late oss i solen. 8) ;D

• En betonggulv med vannsøl i en byggeplass, omgitt av mørke vegger. Spredte lysrefleksjoner vises på gulvet.
Berit skrev:
MathiasS: Hvor har du lest om asbest?

Faren med selv svært liten eksponering mot asbest er vel allikevel ganske godt dokumentert farlig?

Berit
Jeg har lest på Internett det jeg har kunnet komme over.

Jeg har snakket med sakkyndig på Boverket (vil jeg minnes at det var) samt ytterligere en sakkyndig på miljø- og helsevernnemnda i Stockholm.

Jeg vil påstå at det er akkurat motsatt av hva du sier. Ja, teoretisk så er det nok med EN fiber for at du skal få kreft. Sannsynligheten for at det skal skje er dog så liten at man kan se bort fra den. Eternit inneholder lave mengder asbest.

For å gi litt perspektiv på tilværelsen:

For 15 år siden (?) når bilens bremsebelegg var fulle av asbest, byttet dere vel ikke bremser uten å ha åndedrettsmaske og verneklær da?

Og jeg håper at dere holdt dere unna t-banen for der er det både blåsende og støvete fra bremsene på vognene........ 8)

• Renoveringsarbeid i mørkt rom med stiger, plastdraperi og arbeidsbenker.
For å gi litt kjøtt på beina om min "skrekkpropaganda" presenterer jeg følgende sitat fra forskning och framstegs hjemmeside:

"Lungehinnekreft er tett sammenkoblet med asbest og forekommer ellers bare i 1-2 tilfeller per million innbyggere. Av de 2 190 tilfellene blant menn som er studert i Sverige, er 2 030 forårsaket av asbest. Kreftformen er uhelbredelig og fører til døden innen noen måneder."

Hva som ikke fremgår av akkurat denne artikkelen, er hvor mye asbest det er i eternit.

PS. Det svaret fant jeg et annet sted, Eternit inneholder 10 % asbest.

• Svart dekket vegg i et innebygningsprosjekt, med verktøy på benken under.
ylven skrev:
For å gi litt mer kjøtt på beina om min "skremselspropaganda" viser jeg til følgende sitat fra forskning og framstegs hjemmeside:

"Lungehinnekreft er tett knyttet til asbest og forekommer ellers bare i 1-2 tilfeller per million innbyggere. Av de 2 190 tilfeller blant menn som er studert i Sverige, er 2 030 forårsaket av asbest. Kreftformen er uhelbredelig og fører til døden innen noen måneder."

Det som ikke fremgår av akkurat denne artikkelen er hvor mye asbest det er i eternit.

PS. Det svaret fant jeg et annet sted, Eternit inneholder 10 % asbest.
Dette var bare mer skremselspropaganda for den som ikke gransker statistikken nøye!

Av disse 2190 tilfellene er det 2030 som berører vår diskusjon. Hvordan og i hvilken grad har disse 2030 personene vært eksponert for asbest?

Kjernespørsmålet:
Hvor mange av disse 2030 har EN gang i livet tatt ned eternittplater fra veggen på huset sitt og dermed fått uhelbredelig kreft?

Jeg eksemplifiserer:
Hvis alle disse har arbeidet på den lokale eternittfabrikken og så dødd etter 45 års tro tjeneste, er det mindre interessant for denne diskusjonen.

Hvis alle disse, eller en betydelig del av gruppen, har renovert huset sitt og på den måten kommet i kontakt med asbest ved en enkelt anledning, da er informasjonen relevant og verdt å vurdere.

Hvordan ligger det til med dette?

• Liker
Jörgen Arvidsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.