Akkurat kjøpt hus fra 1910 med eternittfasade.
Er ikke helt 100 % på hva som er i veggene, men ser ut til å være stående plank under eternitten.
Antar at det ikke finnes mye isolasjon i veggene i det hele tatt.
Eternitten har jeg tenkt å ta ned... etter mye lesing på dette forumet
Men hva så? Ideer?
Legge en 45 isolering utvendig og en innvendig?
Dobbelt opp med 45'er utvendig?
Hvordan gjøre det med fuktsperren... HVOR skal den ligge? Luftspalte? (Hvor stor... hvor)
Hvorfor jeg kan tenke meg å legge isolasjon også innvendig er at det ser ut til å være.. Plank. Sivmatte. Puss. Tretex.. Pussen hører man raser når man slår på veggen.
Noen med erfaringer tro?
Er mitt 1. hus... merkes det?
Ha det bra
/Thomas
Er ikke helt 100 % på hva som er i veggene, men ser ut til å være stående plank under eternitten.
Antar at det ikke finnes mye isolasjon i veggene i det hele tatt.
Eternitten har jeg tenkt å ta ned... etter mye lesing på dette forumet
Men hva så? Ideer?
Legge en 45 isolering utvendig og en innvendig?
Dobbelt opp med 45'er utvendig?
Hvordan gjøre det med fuktsperren... HVOR skal den ligge? Luftspalte? (Hvor stor... hvor)
Hvorfor jeg kan tenke meg å legge isolasjon også innvendig er at det ser ut til å være.. Plank. Sivmatte. Puss. Tretex.. Pussen hører man raser når man slår på veggen.
Noen med erfaringer tro?
Er mitt 1. hus... merkes det?
Ha det bra
/Thomas
man skal være litt forsiktig med fuktsperre i eldre hus men det kommer nok noen mer kyndige til å skrive mer om.
Når man har plast i en vegg så bør man ha den maks ca 1/3 dels veggtykkelse inn.
I ditt tilfelle da så ville det fungere for eksempel med gips, 45 mm isolasjon (her trekker man strømmen for eksempel), evt. plast, gamle veggen, mer isolasjon, ny fasade
Når man har plast i en vegg så bør man ha den maks ca 1/3 dels veggtykkelse inn.
I ditt tilfelle da så ville det fungere for eksempel med gips, 45 mm isolasjon (her trekker man strømmen for eksempel), evt. plast, gamle veggen, mer isolasjon, ny fasade
Medlem
· Västra Götaland
· 136 innlegg
På de fleste hus med eternittak ble eternitten spikret direkte på den gamle trefasaden der man kun hadde fjernet listene. Slik var det på vårt hus. De gamle fasadebordene var i utmerket stand MEN bak fasadebordene, på selve huskonstruksjonen, fantes det ganske omfattende råteskader. Blant annet har vi vært nødt til å bytte nesten all bunnsvill, tre under vinduene, to gulvbjelker som kun satt fast med Guds forsyn.
Hadde vi ikke tatt ned originalpanelet, hadde vi ikke sett alt dette som dessuten var vått. Vårt hus er fra -24.
Hadde vi ikke tatt ned originalpanelet, hadde vi ikke sett alt dette som dessuten var vått. Vårt hus er fra -24.
Å fy pokker de hørtes ikke bra ut det der får håpe jeg ikke har samme uflaks jeg da 
har kikket rundt litt og meningerne virker som sagt være at man skal droppe plasten helt... eller?
Har kikket litt på EKOFIBER noen som kan mene noe om det?
har kikket rundt litt og meningerne virker som sagt være at man skal droppe plasten helt... eller?
Har kikket litt på EKOFIBER noen som kan mene noe om det?
Jeg har hatt eternitt på en liten utleiebolig. Det var store plater, ca 2,70 m høye. De var spikret på lekter på den gamle fasaden. Men. i ditt tilfelle. sjekk skikkelig hvordan det ser ut under eternitten. Ser det ut sånn, men stående? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56179 Slik panel hadde jeg på huset mitt, med enda en spikrelekt under. Jeg rev også bort denne panelen og lektene. På veggen som kom frem spikret jeg deretter 45x95 stående og 45x45 liggende. Utenpå dette ble det satt utendørsgips, spikrelekt og ny fasade. Jeg fikk totalt 140 mm isolasjon. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å isolere 95 mm, men da jeg så fasaden under eternitten bestemte jeg meg for å rive den fasaden og erstatte med isolasjon. Fasaden og lektene bygde 45 mm så jeg syntes det var bedre med isolasjon i stedet.
Hei Janne..
Ja, det ser ut akkurat som du sier..
Hadde du skader under du også eller?.. skal man begynne å bli nervøs
Tok du den bort fordi den var dårlig eller for å få mer isolasjon uten å måtte ofre takfoten?
Min takfot er litt vel stor, så det vil bare se bedre ut med tykkere vegg.
Du brukte ikke plast da? eller den bør kanskje være på innsiden om det nå engang skal være noe..
Ja, det ser ut akkurat som du sier..
Hadde du skader under du også eller?.. skal man begynne å bli nervøs
Tok du den bort fordi den var dårlig eller for å få mer isolasjon uten å måtte ofre takfoten?
Min takfot er litt vel stor, så det vil bare se bedre ut med tykkere vegg.
Du brukte ikke plast da? eller den bør kanskje være på innsiden om det nå engang skal være noe..
Jeg hadde ordentlige skader på østveggen. Dette kan sikkert skyldes dårlig vedlikehold av tidligere eiere, før eterniten ble satt opp. Ettersom eterniten ble satt opp, ble alle feilene skjult, og det så bra ut. Måtte også bytte syllen nesten hele veien langs gavlen (østveggen). Hadde dessuten store skader under 2 vinduer på denne gavlen (mot nordøst). Grunnen til at jeg fjernet den gamle panelen var at jeg hadde sett at den bygget 45 mm, og jeg syntes det var bedre å erstatte dette med isolasjon. Plast skal absolutt ikke brukes utvendig. Jeg har det ikke engang inne. Der har jeg herlig treetex i rommene. Helt fantastisk! Jeg er glad for at jeg tok beslutningen om å fjerne den gamle fasaden. Hadde jeg ikke gjort dette, hadde jeg ikke sett de skadene som fantes. Ikke gøy hvis de dukker opp senere etter mange år. Nervøs trenger du ikke bli i dagslys. I mitt tilfelle tror jeg at en medvirkende årsak var dårlige vinduer og vindusblikk. Vannet kunne komme inn under fasaden, og det var ikke mye maling igjen på fasaden heller.
Nå ble jeg nervøs 
Har akkurat samme konstruksjon med forskjellen at panelet ser ut til å ligge nesten i liv med grunnmuren. Gjetter at det er plankvegg bak. Ville virkelig legge en trist stemning over planene hvis jeg fant råtne sviller.
Jeg har kjeller på huset mitt, hva hadde dere for grunner? Bygget 1936.
Har akkurat samme konstruksjon med forskjellen at panelet ser ut til å ligge nesten i liv med grunnmuren. Gjetter at det er plankvegg bak. Ville virkelig legge en trist stemning over planene hvis jeg fant råtne sviller.
Jeg har kjeller på huset mitt, hva hadde dere for grunner? Bygget 1936.
Ikke meningen å skremme, men så var virkeligheten for meg. Generelt synes jeg å forstå at en fasade skal gå ned over grunnen eller kjellerveggen. Vannet har en forkjærlighet for å renne innover om det ender i liv. (Antakelig den der kapillærkraften eller loven om alltings dj..lighet). Nå trenger det jo ikke være så ille. En måte å midlertidig utbedre kan jo være å stikke inn metallremser, (hvilken billig metall som helst) mellom fasaden og veggen for å bryte av muligheten for vannet til å kunne renne inn i syllene.
Kjeller her også, bygd -32.
Kjeller her også, bygd -32.
Jeg var litt slurvete med begrepene. Min fasade slutter ikke i liv, dvs står ikke på grunnen. Men den ligger an mot kjellermuren. Hvor langt ned på muren vet jeg ikke.
Jeg får lage noen kontrollhull her og der i kjelleren og kikke.
Jeg får lage noen kontrollhull her og der i kjelleren og kikke.
Ligger fasaden tett mot grunnen bør du være nøye og kontrollere at det finnes maling på endene for å forhindre at vannet suges opp i endetre. Det optimale i en slik situasjon ville være å ha dryppnese.
Droppnese, absolutt. Men det hadde man ikke oppfunnet -36 tydeligvis. 
Det finnes ingen farge i endene heller. Men fasaden skal males om så da blir det farge.
Får se om jeg orker å bry meg med å ta en runde med sagen.
Det finnes ingen farge i endene heller. Men fasaden skal males om så da blir det farge.
Får se om jeg orker å bry meg med å ta en runde med sagen.
Klikk her for å svare