Vi skal fjerne veggen mellom kjøkken og stue (i vårt - foreløpig - ettplanshus). Veggen løper vinkelrett mot takstolene og jeg trodde tidligere at den var bærende, men det er den ikke ifølge arkitekten. Derimot kan det bli en synlig nedbøying hvis man fjerner den uten å erstatte den med noe - og det vil man jo ikke. Veggen som står der i dag er en "vanlig" enkelgipset innervegg med regelavstand på ca 60 cm. Jeg er ute etter noe like bøyestivt - ikke en bjelke dimensjonert for å bære hele taket, eller?... ::)
Bjelkens lengde blir ca 5,5 meter (veggen er knapt 4 meter, så kommer en gang som er ca 1,5 meter...).
Om noen måneder skal vi bygge om takstolene (27 grader) fra fagverk til mønebjelke; kanskje kan den endringen bli enklere hvis bjelken i første etasje kan ta litt mer last? Takstolene har en spennvidde på knapt 10 meter.
Jeg innser at det ikke er lett å svare med så begrenset info, men gjør gjerne et forsøk! :)

Bob_the_builder
Nei, det er helt riktig at veggen ikke er bærende hvis dere i dag har fagverksstoler. Men jeg lurer på hvordan konstruksjonen på underetasjen er tenkt den dagen dere gjør om takstolene på det jeg antar skal bli overetasjen? Da rekker det neppe med en bjelke som tar "litt last". 10 meters spennvidde er betydelig, det vil kreves minst en bærende bjelke under bjelkelaget.

Bob_the_builder skrev:
Nei, det er helt riktig at veggen ikke er bærende om dere i dag har fagverkstakstoler. Dog funderer jeg på hvordan konstruksjonen på underetasjen er tenkt den dagen dere endrer takstolene på det jeg antar skal bli overetasjen? Da holder det neppe med en bjelke som tar "litt last". 10 meters spennvidde er solid, det vil kreve minst en bærende bjelke under bjelkelaget.
Bakgrunnen til denne litt rare situasjonen er at vi har blitt utålmodige siden vår tilbygging/ombygging ikke kommer i gang før tidligst uke 36 - og derfor har vi besluttet å begynne med kjøkkenet (som ellers skulle fikses sist...) til tross for at det blir mer besværlig på flere måter (bl.a. har vi dårlig med plass å sette alt som må flyttes mens vi gjør om). Når det gjelder bjelke på første etasje, innser jeg nå at vi må ta hensyn til hva som skal skje på den kommende overetasjen, så enten må jeg la stenderne stå igjen, eller sette andre støtter, til alt er dimensjonert...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.