Vurderer om en døråpning mot en gammel garasje i kjelleren kan være verdt å ta tak i. Huset er et 1½-plans steinhus fra 1939. Den delen av huset som utgjør "eksisterende kjeller" har tidligere ikke hatt boligareal over, men har kun vært en gammel garasje med en terrasse over. Nå er det bygd på en etasje på huset, og arealet over "eksisterende kjeller" er nå spisestue, og over spisestuen er det et soverom. Med andre ord utgjør den aktuelle veggen en gammel yttervegg for huset før det ble bygd på. Som tegningen viser, finnes det flere eksisterende døråpninger og bærende bjelker.
Er det noen her som er flinke til å beregne eller som har erfaringer på området? Takhøyden i kjelleren er 210 cm høy, så en bjelke bør jo ikke stjele hele høyden.
Rød firkant illustrerer hvor jeg vil ha døråpningen for en dør som er 90 cm bred.
Jeg skal gjøre omtrent det samme i mitt hus, enetasjes enebolig med kjeller fra -37. Jeg kontaktet et stort respektabelt byggefirma som var der flere ganger for å se og vurdere. Deretter kom et tilbud på 35 000 kr etter ROT. Det føltes urimelig, så jeg avsluttet kontakten med dem. Halvparten ville vært mer rimelig.
Deres tanke var å sette bjelker i L-profil. Man fjerner altså pussen ned til betonghullstenen, skjærer en lang dyp horisontal skåre over den fremtidige døråpningen, presser bjelkens liggende del inn i skåren sammen med litt ekspanderbetong og pusser utenpå bjelken. Deretter gjør man det samme på andre siden av veggen fra det andre rommet. Så kan man begynne å sage opp åpningen.
Den laveste standardstørrelsen på dører ser ut til å være 200 cm, og da har du bare 10 cm igjen til å sette bjelken på. Spørsmålet er om det er nok. Selvfølgelig kan man bestille lavere dører, men det pleier å være en spesialbestilling og da blir det mye dyrere. Dessuten vil det føles lavt, og alle vil bøye hodet når de går gjennom.
Usikker på om jeg har beholdt tilbudet i en gammel e-post, og jeg hadde litt vanskelig for å tyde dimensjoner og stålkvalitet på bjelkene. Jeg skal sjekke en gang til.
Jeg har ingen ordentlig oversikt over om man skal be om tilbud fra murer eller snekker eller en annen profesjon, så derfor spurte jeg et stort byggefirma.
Etterforsk gjerne så vet man omtrent hva som kreves.
Hovedsaken med hvem man kontakter er vel at selskapet det gjelder har en kvalitetsansvarlig og en som er kvalifisert til å beregne avvekslingen. Der høres stort byggefirma ut som en ganske komplett aktør
Har du fått noen åpning eller ga du opp det?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.