Hei! kommer i sommer til å bytte ut et vindusparti i yttervegg (hus fra -64). Vinduene er av bærende type med vertikale karmstykker som går fra gulv til tak.
Jeg kommer til å rive ett vindu om gangen og erstatte karmstykkene med stående stender. Rommet over og under åpningen for vinduene kommer jeg til å måtte bygge igjen, og jeg lurer da på hvordan denne veggen skal utføres for å matche den eldre tilstøtende veggen på best mulig måte.
Den eldre veggen måler ca. 129 mm i dybde og består fra innsiden og ut av:
Stående plank (ca. 35 mm)
Tynn vindsperre
Isolasjon/tynne stendere
Tretex
Tynn vindsperre
Panel (ingen luftspalte mot bakveggen av papp og tretex).
Tanken for den nye veggen er fra innsiden og ut (130 mm):
10 mm osb
Vindsperre
120 mm isolasjon/stender
Vindsperre.
Utenpå eksisterende og ny vegg stående lekter og ny liggende panel.
Har dere noen synspunkter på dette? Har jeg gått glipp av noe eller virker det ok?
Jeg har vanskelig for å forstå både hvordan det ser ut i dag og hvordan du ser for deg at det skal se ut. Vinduene kan knapt være bærende. Det må vel finnes stendere mellom hver vinduskarm. Setningen
Utanpå befintlig och ny vägg stående läkt och ny liggande panel.
Jeg kan ikke se på bildene om så er tilfellet her, men det har blitt bygget hus der vinduer og dørkarmer er bærende. Vegg regel og vinduskarm er samme del.
Jeg forstår ikke helt hva vindsperren skal tilføre. OSB er mye tettere. Jeg ville ha brukt en plast i de nye veggdelene. Men det fungerer bra å gjøre som du planlegger. Hva skal du ha på innsiden?
Jeg har vanskelig for å forstå både hvordan det ser ut i dag og hvordan du tenker deg at det skal se ut. Vinduene kan knapt være bærende. Det må vel finnes bjelker mellom hver vinduskarm. Meningen
Utenpå eksisterende og ny vegg stående lekter og ny liggende panel
forstår jeg ikke i det hele tatt.
Beklager om jeg var uklar, legger ved en enkel paint nedenfor. Det røde innrammede området over og under vinduer er der jeg vil trenge å bygge ny vegg. Hvis du klikker og zoomer på bildet og ser på området mellom verandadør og vindu kan du eventuelt se hvordan karmen også er bjelke i dette tilfellet og fortsetter oppover. Markert med gule streker på de to nederste vinduene hvordan karmen ser ut.
Den gamle panelen er etter min mening ikke særlig attraktiv, så jeg vil derfor sette på ny panel utenpå de tilstøtende gamle veggene samt på de nye veggdelene over og under vinduene. Det blir da liggende panel som spikres mot stående lekter. Lektene spikres direkte mot gammel vegg og mot bjelkene i de nye veggdelene.
Jeg kan ikke se på bildene om så er tilfellet her, men det har blitt bygd hus der vindus- og dørkarmer er bærende. Veggstender og vinduskarm er samme del.
Jeg forstår ikke helt hva vindtettingen skal tilføre. OSB er mye tettere. Jeg ville brukt en plast i de nye veggdelene. Men det fungerer bra å gjøre som du planlegger. Hva skal du ha på innsiden?
Det er akkurat så det er bygget i dag som du nevner.
Takk for tilbakemelding!
Det er klart, den innvendige vindtettingen tilfører vel ikke noe direkte, kanskje jeg skal droppe den?
Innvendig blir det gips.
Det hadde vært drømmen! Dessverre setter elementet foran samt en relativt stram budsjett stopp for det for øyeblikket. Men det er klart at limtrebjelken gir jo forutsetninger for dette i fremtiden
Etter å ha sovet på saken innser jeg at det sannsynligvis er et elementbygd typhus du har. Vil du fornye vinduspartiet må du ta et helhetsgrep og erstatte de eksisterende elementene med en avvekslet regelkonstruksjon. Å tegne denne samt å bygge den er ikke for glade amatører, dessverre. Blant annet må man lage en midlertidig avveksling under byggetiden. Sannsynligvis trengs det en limtrebjelke over vinduene. Gjør du feil er det en risiko for at huset delvis kollapser. Siden bygningen ser ut til å ha en diffusjonsåpen løsning, er det upassende med plastfolie i den nye veggen. Bruk vindsperre og hygroskopisk isolasjonsmateriale som f.eks. cellulosefibre.
Etter å ha sovet på saken innser jeg at det trolig er et elementbygd typehus du har....
Takk for synspunktene Justus. Lener meg mer og mer mot limtre for å få større frihet i utformingen av vinduspartiet. Det er noen år siden jeg leste holdf. og bærende konstruksjoner så dimensjoneringen kommer jeg til å overlate til proffene. Å bruke stempler under byggetiden har vært min tanke hele tiden. Godt å få medhold om mine tanker om diffåpen konstruksjon.
Du bor i Småland og Hultsfredshus bygde hus med fiberplank på 60-tallet der veggblokker og vinduspartier var bærende så de hadde ingen bærende rammeverk og som det er notert tidligere må du bygge regelverk eller større inngrep med limtrebjelke.