Tenkte å fjerne gulvbjelkene der jeg skal lage baderommet i huset som er et tømmerhus. Men jeg antar at jeg bør sette noe som holder huset sammen slik at ikke veggene begynner å bule. Det er ingen tendenser til det nå, men hvis man fjerner bjelkene, vet man jo ikke hva som skjer.

Har funnet informasjon om vaier, armeringsjern mm. Men en stålbjelke ville kanskje vært det beste alternativet? Jeg er ute etter noe uorganisk siden jeg ikke skal bruke membran.

Hmm,
Å fjerne bjelkene høres jo risikabelt ut, men jeg antar at du vil senke gulvet litt - kan du ikke bare forsinke dem da - eller blir det for høyt?

Selv om du setter bjelker i f.eks. stål, vil jo en fuktig grunn ikke være bra - så enten må du sette tett membran som et Schakt likevel (merkelig konstruksjon) eller sørge for at det er godt ventilert og tørt i det minste, slik at fukten vædras ut - noe som nok forutsetter at du ikke bruker badet for mye da - eller i det minste ikke får vannspill på gulvet som du ikke tørker bort med en gang?

Men hvorfor skal du ikke ha en membran!? Selv om du, av en eller annen grunn, ikke har det på veggene, burde du i det minste tette gulvet?

/K

Takk for svaret! Jo, jeg fjerner bjelkene for å få et uorganisk underlag slik at eventuelle ulykker kan renne rett gjennom og ned i jorden så å si.

Jeg har funnet en stålstang som jeg har skrudd fast på tvers mellom veggene, så nå kan jeg fjerne bjelkene.

Jeg vil slippe tettesjikt fordi jeg synes det er så kjedelig med alle kjemikaliene og vil gjerne eksperimentere med noe mer naturnært og giftfritt. Grunnen kommer til å fylles med Hasopor og deretter med leire og leirtegler som gulv.

Problemet er vel at det ikke bare er vann rett ned så å si - om du har noe porøst (isolering) så kan fukten vandre opp i vegger osv derfra.
Den store risikoen er jo ikke en stor lekkasje kanskje, men en snikende lekkasje eller at konstant fuktbelastning gir muggsoppvekst, selv om materialene rett under da er uorganiske så kan det jo komme inn organisk materiale (som støv for eksempel) eller fukt kan trekke inn i bjelkelag eller lignende ved siden av.

Men god ventilasjon og å ikke bruke badet altfor mye og ofte samt selvsagt at man ikke har en dusj som søler rett ut på gulvet uten et badekar eller dusjkabinett eller lignende burde kunne fungere, sånn var det jo før.

Vil man bruke badet på en mer moderne måte; Godt isolert, dusje hver dag (alle i familien) og en dusjnisje - da ville jeg iallfall minst sette en gummiduk eller lignende som tettsjikt i gulvet, og iallfall male veggene i dusjnisjen med en maling som holder fukt ute også...

/K

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.