Jeg fikk tips av en forummedlem om å kontrollere om den eksisterende bjelken "henger" på grunn av lasten i dag for å få en indikasjon på dimensjoneringen. Jeg tok et langt vater og testet på midten under bjelken (der jeg forventer mest "heng") og det går ikke med vateret (1,8 eller 2m) å finne antydning til "heng". Skal se om jeg ikke kan få tak i en laser så jeg kan se på hele strekningen.

Jeg lånte en finfin nivelleringslaser av en snekkerkompis og testet. Jeg er temmelig sikker på at jeg ville oppdaget om den bøyde seg med mer enn 1 mm, og jeg kan ikke se at den er bøyd i det hele tatt. Dette gjør meg (feil eller ikke?) ganske sikker på at jeg ikke trenger å øke dimensjonen hvis jeg forlenger 1 m (fra 5,1 m til 6,1 m). Jeg vet ikke hva som anses akseptabelt, men ifølge spennvidde/400 så ville 1,2 cm nedbøyning være akseptabelt med nåværende bjelke.

Det høres utrolig ut at den ikke har bøyet seg noe i det hele tatt. Da er det jo bare å fjerne bjelken. :) Spøk til side. Det betyr at trebjelkene klarer å spenne fra side til side uten nevneverdig nedbøyning, eller har du en vegg som ligger langs med oppå bjelken som bærer seg selv og som trebjelkene henger i? Verdt å tenke på er at nedbøyning (L/400 eller hva man nå strever etter) er for et tilfelle der du har fullt med folk og tunge møbler i huset (200kg/m2). Tror sikkert at du fortsatt klarer L/400 men husk på dette. Før du gjør noe synes jeg ellers du skal prøve å finne ut HVORFOR bjelken ikke bøyer seg ned.

Jeg er enig i at det er litt merkelig, så jeg sjekket to ganger. Jeg kan se at den heller litt, men ikke at den er bøyd i det hele tatt. Over bjelken ligger gulvbjelkene som spenner 6,5m, cc 40cm og jeg tror det er 220mm (x45mm antar jeg). Det er ingen vegg over, rommet over er like stort. Det er jo møblert over, men det er klart at det er langt fra 200kg/m2.
Dessverre kan jeg ikke gjette hva som skjer hvis man skulle belaste med 200kg/m2, jeg antar at det er akkurat det som proffene kan.

Akkurat nå tenker jeg slik: Jeg lar en ekte sveiser komme hit og forlenge den eksisterende med 1m (har ikke fått pris på jobben, men jeg antar at det er merkbart mindre enn en ny bjelke og fremfor alt betydelig mer håndterbart arbeid). Etter det så kontrollerer jeg om bjelken har fått "heng" på grunn av økt spennvidde. Hvis det er tilfellet og det "bekymrer" meg, setter jeg inn en ny HEB180 ved siden av den eksisterende. I min verden skal det uansett totalt bli kraftigere enn den eksisterende.
Er jeg dum? (pakk det gjerne inn :) ).

Kan ikke svare på spørsmålet om du er dum, eventuell partner/samboer kan kanskje hjelpe deg med det spørsmålet :)

Når det gjelder bjelken, høres det ut som en god idé å la en ordentlig sveiser bygge på den eksisterende bjelken. Jeg foreslår at du også bygger på flensene, i henhold til vedlagt skisse, langs hele bjelkens lengde. Påbygningen av flensene gjør at bjelken får en bøyestivhet tilsvarende HEB220.

Bjelkens liv trenger du ikke å forsterke, det holder i massevis med HEB180-livet. Du har vel sjekket at det virkelig er en HEB180 med flenstykkelse 14 mm og livtykkelse 8,5 mm? (Det er lett å ta feil på HEA og HEB, de er like).

Skissen finnes som pdf-fil, jeg kan sende den på mail hvis du vil ha den. (Kunne ikke legge inn pdf-fil her, så jeg måtte fotografere av pdfen på dataskjermen med digitalkameraet for å få en jpeg-fil) :o

• Byggeskisse med tverrsnitt av HEB180-bjelke, med mål på flenser og merking av forsterkninger. Vist som en skannet PDF på skjerm.
  • Skisse av HEB180-bjelke med mål for flenser og liv. Viser tykkelser og mål for forsterkning av flenser for økt bøyningsstivhet.
Sist redigert:
Nå viser det seg at sveisene var her i går og forlenget den. Og ja, jeg hadde målt at det var en heb (og sveisene forlenget med heb180 og det passer perfekt). Tusen takk for ideen å sveise på flensen, det hadde vært perfekt å gjøre for å være på den sikre siden. Faktum er at jeg nok skal høre om jeg kan få dem hit igjen og forsterke ifølge din tegning. Jeg skal tenke på det.

Som sagt, stort takk for din input og tegning. En dag tidligere så hadde jeg fikset det med en gang når de allerede var her.

Ojda, synd at jeg ikke var litt raskere med å sende innlegget! Tanken var jo selvfølgelig at sveisegubbene/gummene bare skulle trenge å komme dit én gang, og at justeringer for den endrede bjelkehøyden skulle gjøres i samme omgang. Nå kanskje det blir vanskeligere med den saken. Håper du finner en smidig løsning, nå har du noe å tenke på iallfall ;)
Den nedre forsterkningen må ikke gå helt fram til opplagene, noe som kanskje letter.
Den øvre forsterkningen er vel mest praktisk å la gå hele veien, antar du vil ha en slett overside på bjelken.
Håper du får på plass forsterkningene nå, så du ikke trenger å gjøre om jobben senere når du har blitt lei av en svaiende bjelke.

Ingen problem Nabogubben, jeg er bare glad for ditt innspill uansett som definitivt vil komme til nytte om jobben som nå er utført ikke er tilstrekkelig. Å legge dit det du foreslår og få det sveiset er ikke veldig vanskelig for meg i denne situasjonen (eller innen de nærmeste månedene).

Nå er det jo fikset og bjelken forlenget. Jeg og samboeren testet frenetisk fjæringen (nei, ikke som dere tror ;) ) og kan merke at hyllene etter veggen beveger seg nok nesten nøyaktig like mye som før vi forlenget. Og den bevegelsen er mindre når man står direkte over bjelken enn når man står nærmere veggen dvs det er ikke bjelken men de eksisterende gulvbjelkene som fjærer. Bevegelse i gulvet når man går over bjelken kan ikke føles.
Jeg skal låne en laser og se hva det er for nedbøyning vi snakker om.

La merke til i morges at jeg har fått en sprekk på ytterveggen (25cm leca, med puss på utsiden) der bjelken er forlenget (se bilde). Undersøkte ikke nøyere i morges om det er dypere enn pussen, men får sjekke når jeg kommer hjem. Jeg antar at det er fordi jeg har flyttet bæringspunktet utover og dermed fått den (ganske kraftige) sålen som ytterveggen står på til å sette seg litt lenger ut enn før. Bjelken ligger jo på en lecavegg som står på samme såle som ytterveggen, det er jo en "tarm" støpt innover.
. 3D-modell av rom med piler som markerer en vegg, trapper til venstre og en sofa sentralt i rommet.

Sist redigert:
Ved litt undersøkelse viser det seg at jeg har overvurdert størrelsen på sprekken. For det første går den ikke over hele veggen, og for det andre er den jo bare en negl bred.
Jeg tror den har blitt skapt av at bygningsarbeiderne brukte ekspanderbetong under bjelken på det nye opplegget, og dermed løftet det alt litt og endret belastningen.
Det hadde tydeligvis vært en rask og enkel jobb for sveiserne da de kom til fra alle kanter. De hadde vurdert å bruke forband og lignende, men nå var det bare pent sydd sammen rundt om.

Som litt oppfølging så sjekket jeg med laser etter forlengelsen og fant at også nå har bjelken ingen synlig bøying. Og da ser man jo også at sveisene har gjort en god jobb med å få på plass den ekstra meteren rett. Lurer man på om den bøyer seg når noen går ovenfor, så kan man jo henge i den. Jeg testet dette uvitenskapelige og følte meg ganske tåpelig når man innser at man er som en flue for bjelken. Kraftige saker.

Hvordan blir svikten på en så lang bjelke? Kommer det til å bli som på finlandsferga eller?

raveper skrev:
Hvordan blir svikten på en så lang bjelke? Vil det bli som på Finland-ferjen eller?
Nei, det ble det ikke heldigvis :)
Når jeg står og hopper/svinger ovenfor så føles det ganske stabilt. Som før forlengelsen omtrent.

Jeg begynner å mistenke at bjelkelaget ovenfor er ganske kraftig. Jeg så at på den delen som fortsatt har bærende vegg så skimtet jeg det som så ut til å være en limtrebjelke, og jeg lurer på om det kan være slik at det sitter et par limtrebjelker også der jeg har fjernet veggen. Det får jeg se når jeg bytter ut det trykkede virket som holder opp blindkjelleren antar jeg.

nombz skrev:
Nå slumpar det seg at sveisene var her i går og forlenget den.
Får man spørre hva det kostet å få balken sveiset?
Kom de til for å sveise balken også fra oversiden?
Var det/du nøye med at de hadde noen slags lisens for varme arbeider i nærheten av brennbart?

Hvem var brannvakt, og hadde de med seg brannslukningsapparat av godkjent størrelse?

Rappala skrev:
Får man spørre hva det kostet å få balken sveiset?
Kom de til for å sveise balken også fra oversiden?
Var det/du nøye med at de hadde en eller annen form for lisens for varme arbeider i nærheten av brennbart?
Jeg vet faktisk ikke ennå hva det ville koste. Det var tydeligvis mye enklere enn de trodde, så det tok ikke så mye tid, har ikke fått fakturaen ennå dog.
De kom til for å sveise "deler" av balken ovenfra, men ikke helt ut.
Jeg sjekket ikke lisens (jeg har ikke engang møtt dem), de kom på initiativ fra en byggmester som hjalp meg litt. Han hadde jobbet med dem på mange prosjekter. Det var tydeligvis grunnleggeren av Bromma stål som gjorde jobben, og disse har jo så vidt jeg forstår et godt rykte.

raveper skrev:
Hvem var brannvakt, og hadde de med seg brannslukker av godkjent størrelse?
Min byggmester var der og agerte som brannvakt. De hadde med seg slukker (vet ikke hvilken størrelse) og jeg hadde dratt fram vannslange (som de brukte for å fukte opp over balken, dvs. det brennbare).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.