MathiasS skrev:
nja...

Om det ligger en dusj rett ovenfor så nei, ingen risikotaking. Om det er en "tørr" del av badet som ligger ovenfor så vettafasen om jeg skulle rive hele huset for å se om det er ok. Kan man kontrollere med en rimelig arbeidsinnsats så gjør man selvfølgelig det uansett.
Må vel gå å fuktmåle ved risikoområdene uten å måtte rive. Lite borehull gjennom vegg og eller gjennom taket i første etasje.

hei
fuktmåle doen + skaffe en ekte stålbjelke og sette den i taket

Stålbjelken er 100x bedre enn noe limtregrufs og vanlig treverk
jeg har en 140x90x5 mm som bærende bjelke på min carport
det er ca 6x7 m takflate som den bjelken bærer opp, har et frittheng på 5 m c fra veggbåndet.
selvfølgelig når det er 60-80 cm snø på taket så setter bjelken seg noen cm
fordelen er at det går å sveise på bjelken forsterkninger i etterkant
+ at det går å forspenne en stålbjelke ved montering
dvs man bøyer den 3 cm oppover da man monterer den. det går også å gjøre etter at man har montert bærende bjelke på plass det er bare å varmejustere bjelken med noen sveiser

min kompis bygde på samme måte bare med en 400mm høy limtrebjelke
de databerakte snøtyngden fritthengt så bjelken skulle holde seg,,,
møkka satte seg ca 10 cm første året det endte med at han måtte støtte opp
limtrebjelken med et stag midt i carporten ...kjempe smidig

Dette er et produkt laget av karbonfiber som en bekjent ble anbefalt da de skulle rive bærende vegger i et kjellerrom under en utleiebygning. Det kan kanskje være noe for deg. Prisen er riktignok noe høyere enn på en stålbjelke/limtrebjelke, men det sparer utrolig mye plass! Produktet er laget av karbonfiber og limes for å forsterke konstruksjonen.

Entreprenør:
 http://www.johns.se/default.asp?VisaSida=iSid.aspZQQZId={43841FEF-01D8-4526-AB69-4354B2317A8A}

Produsent av produktet:
http://www.sika.se/sika_carbodur_.asp

Spennende med nye materialer, huset blir som en F1-racer!!!

Klokkerent!  8-)
Fatta hvor kult det ville vært når kompisene kommer over på en øl og man kan si se på karbonfiberbjelken  ;D

jockefors skrev:
min kompis bygde på samme måte, bare med en 400mm høy limtrebjelke
de data-beregnet snøtyngde fritt bærende så bjelken skulle holde ,,,
skiten satte seg ca 10 cm første året det endte med at han måtte støtte opp
limtrebjelken med en støtte midt i carporten ...skikkelig smidig
Om bjelken setter seg 10cm så skyldes det kanskje mer på konstruktøren enn limtreet?

Hei
hmm firmaet som solgte limtrebjelken visste hvordan og hvor den skulle monteres, bjelken ble datoberegnet i et program som leverandøren hadde for nettopp å beregne bæreevnen i bjelker.. til tross for det ble limtrebjelken som en gyngestolmede da det kom snø på den.

Feilen med alle trekonstruksjoner er nettopp at det er et skår fra helvete å forsterke dem dersom de blir for svake...
mens en stålbjelke går betydelig bedre å både forsterke og forspenne på stedet om den gir seg...
se bare på min lille 190mm bjelke, jeg satte/ la den oppå stolpene som er i 80x80 profilrør
så til sommeren kommer jeg helt enkelt bare til å skaffe en til bjelke og kappe den inn mellom stolpene under den første bjelken = 380mm stålbjelke som bærer taket
bjelkene sveiser jeg bare sammen med noen strenger.. så er problemet løst
om jeg vil kan jeg klemme til stålkiler og sveise dem under forsterkningsbjelken som jeg har montert
da bør jeg kunne kjøre en L50 opp på taket =)

+ at jeg tror bestemt at en limtrebjelke blir minst 3x større enn en tilsvarende jernbjelke
synes man det ser stygt ut med jern så er det jo bare å kle inn den med tre

Milkshaken
Jockefors... :

Du bor jo oppe i øverste nordland og der er jo grunnen mer bevegelig enn i andre deler av landet.

visst snubben datoberegnet, men det må være noe feil i konstruksjonen som bjelken hvilte på. En bygning består ikke bare av bærende deler, men også av andre som skal laste av og rette.

tykker også som Fehnik: kult, akkurat som du sa at (etter noen virre eller bira) "Kolla in mitt kolfiberbygge. kostat flis men verdt hver eneste penge" ....:):)

hei
tjaa tror ikke problemet med dårlig mark er større her enn nedover i landet
der de ofte bygger på gammel sjø eller havbunn =)

om jeg ikke husker feil så hadde fyren samme grunn som meg, altså en solid
sementplate som grunnlag
ok at stolpene som bærer opp taket kan være svakere enn mine stålbjelker, det er ikke helt umulig men da burde jo de stolpene gitt etter og ikke limtrebjelken som
ligger på dem
feilen som jeg tror de har gjort er at de har oversett at det er ca 5-6 m mellom bærende stolper i forkant på carporten, han hadde jo som meg ca 6m ut stikk fra huset
og taket var ca 6-7 m bredt så det blir jo ganske langt spenn.
det er ikke helt normalt å ha så langt mellom stolpene....

Men jeg nekter å gi meg på at stål er dårligere, klart for folk som aldri har jobbet med jern så virker det komplisert, man må vite hva og hvordan man gjør hvis man for eksempel skjøter en stålbjelke så den skal holde..
+ at man må ha sveis og vinkelsliper

sammenligner jeg det med å jobbe i tre så gjør jeg 50x heller en stålkonstruksjon
sveiser jeg den så holder det..en treting går i prinsippet aldri å få stiv, det beveger seg og gir etter overalt til slutt så har spikerne sluppet taket....

Ta bare det å skjøte en bjelke i jern, gjør du en passende skjøt for å sveise og sveiser den sammen om du har gjort riktig måte holder skjøten like mye som resten av bjelken
og det synes knapt at den er skjøtt.
og så går det bare fint å varmerette en stålbjelke, det trengs ikke mange sveisene på bjelken før den trekker seg 5 cm til en eller annen retning. problemet med det er jo at folk generelt sveiser akkurat der man ikke skal så det trekker feil vei.
vet man bare hvordan og hvorfor stål reagerer som det gjør er det veldig enkelt å for eksempel rette det med varme.

Da jeg sto og sveiset traktorskopper rettet man skuffestålet med sveisen, de som ikke kunne det bannet ikke lite, det dro fort 5-10 cm feil vei og det var et helvete å få til det igjen.
Da man kom på hvordan man gjorde det var det ikke noe problem å holde stålet innenfor 1cm
på 3m. alt kom an på hvordan og i hvilken rekkefølge man sveiset stålet

mine meninger kan jo til stor del bero på at jeg jobbet som sveiser i 5-6 år så jeg synes det er 100x lettere å jobbe i jern...min tresveis har jo liksom gått i stykker =)

Fehnik skrev:
Klokkerent!  8-)
Fatta hvor kult det ville vært når kompisene kommer over på en øl og man kan si se på karbonfiberbjelken  ;D
Hmmm... kan se det for meg ::) Som syklist er jeg allerede vekt- og karbonfiberfiksert (på tingene altså ::)) Skulle jeg også begynne å bygge huset med karbonfiber så 8-) :o ;D ;D. Det hadde jeg fått høre  ;D ;D ;)

Noen som har en gjetning på hva det kan koste (i Stockholmsområdet) å fikse et lignende problem som det som beskrives her?

Det er en bærende vegg der en tidligere eier har tatt opp en åpning og nå har taket/gulvet sunket ned kanskje et par centimeter i midten. Jeg antar at man ville trenge å heve det igjen og sette inn en bjelke, og jeg er nysgjerrig på omtrent hva det ville koste å la en håndverker gjøre det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.