For ca fire år siden byttet vi ut en del av hjertevegggen mot en bærende bjelke (to sammenpike 45*220 bjelker) og den er i dag ”krum” på midten. Den svanker som en banan, kanskje ikke helt som en banan men den er ca 2 cm lavere på midten enn i endene. Den totale lengden på bjelken er litt over fire meter og huset er et ett og et halvt plans hus.
Nå har den riktignok vært slik i minst to år (det var da vi først oppdaget det, så jeg vet ikke når det begynte) uten at det forverres. Men det som føles ubehagelig er at vi ikke vet hva som kan tenkes å skje. Kan man tenke seg at den har ”sviktet” ferdig og at den eneste konsekvensen er at den ser ut som den gjør, eller vil den sakte men sikkert bøye seg mer og mer.

Vi har hatt en byggmester som har sett på det, men han sier at vi bør avvente og om det forverres kanskje vi må gjøre noe med det, dvs at det ikke er noen større fare, men jeg vil gjerne ha flere synspunkter.

Uendelig takknemlig for svar!

//Skytte

Svikter gulvet ovenfor?

Kan du ikke løfte i midten med en jekke, så lime og spikre fast to til 45x220 på sidene?

Kanskje bytte til limtre?

Mvh Putte

Bjelken er kraftig underdimensjonert. Hvor bredt er det fra bjelken til nærmeste bærende vegger i begge retninger (vinkelrett ut fra bjelken)?
Jeg gjorde en overslag på 3 meter belastende bredde på bjelken og du får en bøyespenning i bjelken på ca 26 Mpa. Det burde altså vært limtre eller kerto bjelke.
Fremfor alt burde bjelken vært høyere, med bibeholdt bredde.

Mitt forslag er å bytte til en riktig dimensjonert bjelke eller forsterke. Snakk med en statiker/konstruktør.

Det virker på de svarene jeg har fått at jeg trenger å bytte ut bjelken med en laget av limtre... Ante det nok, men grunnen til at jeg har utsatt det er at vi har badrom ovenfor (fliser & flis) og jeg er redd for at det sprekker da.
Noen som har gode tips på hvordan man håndterer det?

OJ...............Når jeg nettopp bygde ut mitt 1 1/2-plans hus med 4,8 m og ønsket å erstatte hjerteveggen, ville en limtrebjelke blitt 380-450 mm høy, noe som ville føre til at man nesten måtte bukke for å gå under den på "markplan".
I stedet ble det en HEB 200 jernbjelke, for øvrig hadde det vært nok med en HEA 180 bjelke, men overdimensjonerer heller enn underdimensjonerer.

Så enig med tidligere taler, to sammenspikrede 45x220 er KRAFTIG underdimensjonert, og det er merkelig at klinsene og flisene ovenfor har holdt hvis gulvet har vært så ustabilt.

Oi som sagt... Bar av 4 m yttervegg og da gikk det med en limtrebjelke bestående av 7 stk 45x220.... det er altså 3,5 ganger tykkere. Det skal jo ikke bare tåle vekten men også vibrasjoner, setninger og eventyr i dusjen ovenfor ;)

Håper du byttet

Om det er klinker og tetningslag ovenfor, er det jo en ganske delikat øvelse å bytte ut bjelken. Det går jo ikke å unngå å løfte dem 2 cm når man legger inn en ny bjelke.

Knivete situasjon.

Det blir vanskelig. Det eneste man kan prøve med er å sakte trykke opp utbulningen, men jeg er likevel sterkt bekymret for tettesjiktet.

nå kan det jo til og med være så ille at tettesjiktet allerede er ødelagt, du kan allerede ha fukt i dusjgulvet. Du gjør som du vil, men jeg ville ha tatt opp hull nedenfra for å inspisere gulvbjelkene.

Hvis det ikke er fukt, ville jeg nok forsterket på stedet, dvs. kanskje løfte opp ca 0,5 cm på midten og deretter forsterke bjelken med passende materiale, kanskje en 5 mm (regn på tykkelsen først) tykk plate (220 høy) på hver side som skrus + limes med epoksy.

Hvis det allerede er fukt, kan man like godt løfte opp bjelken så den blir spikretett, deretter forsterke på lignende vis eller bytte ut mot stålbjelke + legge fliser på nytt i badet.

Om det ikke finnes sprekker i fliser eller fuger så tror jeg neppe at tettesjiktet er ødelagt? Tätgucka er jo mer fleksibel enn flislim og fugemasse.

Trenger han virkelig å bytte ut bjelken? Burde det ikke gå å prøve en stund med å presse opp bjelken med støtter. Øke spenningen litt hver dag for å minimere de to cm og deretter når det ser ok ut, komplettere med en passende bjelke ved siden av?

MathiasS skrev:
Om det ikke finnes sprekker i fliser eller fuger så tror jeg knapt at fuktsperren er ødelagt? Fuktsperre er jo mer fleksibel enn flislim og fugemasse.
antagelig, men ville du gamble?
For meg ville tanken gnage sånn at jeg ikke kunne sove før jeg hadde forsikret meg om det. Dessuten pleier bevegelser å være størst i vinkler mellom vegg/vegg eller vegg/gulv der man ofte har tettet med silikon samt at man lettest overser sprekker der.

Våte gulvbjelker som står våte for lenge gjør renoveringsarbeidet utrolig mye mer kjedelig/vanskelig/omfattende/dyrt/tidskrevende...

Det kan meget vel være helt. Men jeg synes uansett at man bør inspisere, om ikke annet enn for søvnens skyld.

Det gjelder jo at tätgeggan virkelig strekker seg ut igjen i toppen og at den da ikke slipper fra noen plattkant. Jeg er nok fortsatt litt bekymret jeg

Mr XXX skrev:
antakelig, men ville du tatt sjansen?
nja...

Om det er en dusj rett ovenfor så nei, ingen risikotaking. Om det er en "tørr" del av badet som ligger ovenfor så vettafasen om jeg ville revet hele huset for å se om det er ok. Kan man kontrollere med en rimelig arbeidsinnsats så gjør man selvfølgelig det uansett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.