Jeg tenkte å gi meg i kast med å innrede min uinnredede sokkeletasje i det "nye" huset.
Siden det er uinnredet har jeg alle muligheter til å sørge for at det blir riktig fra starten av. Det er uinnredet på den måten at det er grusgulv og rå leca-blokkmurer.
Rommet er ~ 65kvm og deles på midten av en bærende lecavegg. Lecaveggen er brutt i midten der det ligger en stålbjelke. Stålbjelken er 180mm høy og spenner over en 5m åpning. Jeg skulle ønske å øke dette spennet til ca. 6,2m. Hvor mye høyere trenger en erstatning å være?
Slik ser "tegningen" ut når jeg legger det inn i Moelvens beregningsprogram. Er det noen som kan hjelpe meg med å "oversette" det til en HEB eller annen passende bjelke?
Du trenger å ha en (byggn. ingenjör) som ser på at dine opplagspunkter også tåler belastningen. Dette gjelder både veggen der du fester inn bjelken, og gulvet under. Det blir en ganske solid punktlast der.
Takk for hjelpen! Man øker altså 33% i tykkelse på bjelken for å øke spennet med 25%. Jeg skal sjekke hvor mye høyde jeg har å spille på så det ikke blir en bjelke man slår hodet i, men man har jo ikke så mange valg egentlig. Eneste andre muligheten er selvfølgelig å redusere spennet. Alt er som vanlig kompromisser.
Når det gjelder oppleggspunkter så kan jeg velge litt hvordan jeg vil ha det selv siden ingenting er i prinsippet klart. Den bjelken jeg skal erstatte er lagt på 20 cm lecablokkvegger som i sin tur hviler på en betongsåle 200x500 som ligger på grus. Det er jo omtrent en meter lecavegg jeg vil ha bort og således var planen å la den nye bjelken også hvile på disse veggene, men jeg får dobbeltsjekke det med noen hører jeg (takk for det tipset!).
Nå har jeg målt litt mer, det som sitter der i dag er en HEB180 som altså spenner 5,1m.
Som jeg har i dag (det finnes jo ikke betonggulv ennå) ser det ut som jeg kommer til å få "fribredde" til den på litt over 2,1m.
HEB240 burde jo være grei, men pokker hva de veier ser jeg etter å ha sjekket opp dette. Det blir nok en stor jobb å få en slik på plass (den må spenne omtrent 6,1m og blir dermed ca 6,5m lang).
Å gå fra 5.1m til 6.5m øker nedbøyningen med omtrent det dobbelte forutsatt at du har en jevnt fordelt last på bjelkene. Du trenger da å bytte ut til en bjelke med et minst dobbelt så stort treghetsmoment som du har i dag, da ville det holde med en HEB 220 (71,5kg/m). La imidlertid en konstruktør se ordentlig på dette.
Takk for din input! Jeg skal øke fra 5.1m til 6.1m (kanskje 6.2m), altså ikke helt til 6.5m (som du har angitt)
HEB220 blir jo litt mer håndterbart i alle fall.
For den fiffige med ideer, så her ser det ut. Første bildet er altså den biten av vegg som skal bort (eller ikke hele, den er 1,4m men det ville være bra om den ble bare 0,3-0,4m). Andre bildet er hele spennet i dag.
Jeg hadde en byggentreprenør forbi i dag og kikket på det, og han skulle snakke med en konstruktør. Hans initiale tanke var å forlenge eksisterende bjelke, men da har man jo ikke tatt hensyn til økt totalvekt på bjelken... Kanskje kan man sveise den og legge en "tunn" bjelke under (men det finnes kanskje ikke engang)?
Vet ikke hvordan han hadde tenkt seg forlengelsen men jeg tror ikke at det er den enkleste og billigste løsningen. Det stiller en del krav til sveiser, men om du vil skjøte så gjør du på følgende måte: Plate festes på begge sider om livet, den kan skrus med friksjonsskrue eller sveises. Plate skal også festes i over- og underflens: De kan skrus i ene bjelkestykket men bør sveises i det andre. Jeg kan ikke si på strak arm hvilken plottestørrelse, størrelse på sveis og antall skruer som trengs men noe i stil med 400 x 200 x 10 for over- og underflens, kanskje 6 M16 i overflens og underflens (i hvert bjelkestykke). I livet kanskje en 200x200x10 plate med 4 M16 (i hvert bjelkestykke). Vil du sveise kreves det sikkert 6mm kilsveis avhengig av hvor lange sveisene blir og en sveiser som vet hva han gjør. Noen må selvfølgelig regne ordentlig på dette.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.