Hei jeg holder på å rive en innervæg på en enetasjes villa. Etter en stund ble jeg tvilende om veggen er bærende eller ikke bærende. Veggen er mellom allrom og stue. Jeg er takknemlig for deres tips og råd. Mvh bokani
Plantegning av en enetasjes villa med rommene kjøkken, allrom, bad, dusj, bastu, stue og soverom. Viser plassering av vegger. Innvendig vegg under riving med synlige stendere mellom allrom og stue i en enetasjes villa. Veggen er delvis fjernet, med murstein synlig under.

BirgitS
Hvordan ser takstolene ut og har du noen seksjonstegning?

• Liker
Håkanen67 og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hvordan ser takstolene ut og har du noen seksjonsplan?
Hei, jeg har noen tegninger som jeg ikke forstår i det hele tatt. Jeg sender bildene. Mvh bokani Byggetegninger av takstol med diagonale og horisontale mål, snølastangivelse og tekniske spesifikasjoner. Ritning på en takläggningsplan för yttertaksluckor med olika mått och vinklar, delvis fläckad och sliten. Byggetegning av et interiørplan med mål og romnavn inkludert allrum og soverum. Blåkopi av en arkitekttegning som viser rominndeling og mål for en bygning, inkludert oppholdsrom og dører.

N
Ikke bærende.

• Liker
Bokani
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Ikke bærende.
Hvordan vet man at den ikke er bærende?
mvh bokani

N
Vegen er smal på tegningen, da "pleier" den ikke å være bærende, ytterveggene som er tykkere på tegningen er bærende.
Så ser man jo bare et rammeverk for å skru plater, ser ingenting bærende i veggen.
Vet ikke om noen andre har en annen oppfatning.

• Liker
Bokani
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Veggen er smal på tegning, da "pleier" den ikke å være bærende, ytterveggene som er tykkere på tegning er bærende.
Så ser man jo bare en rammeverk for å skru plater, ser ingen bærende i veggen.
Vet ikke om noen annen har en annen mening.
Tusen takk for dine tips. mvh bokani

BirgitS
Bokani Bokani skrev:
Hei, jeg har noen tegninger som jeg ikke forstår i det hele tatt. Jeg sender bildene. Mvh bokani[bilde] [bilde] [bilde] [bilde]
Jeg har bedt en av forumets eksperter innen byggkonstruksjon se på denne tråden, men jeg vet selvsagt ikke om han har tid. Med den typen takstoler tør jeg ikke engang gjette.

• Liker
Bokani
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jeg har bedt en av forumets eksperter når det gjelder bygningskonstruksjon se på denne tråden, men jeg vet selvfølgelig ikke om han har tid. Med den typen takstoler våger jeg ikke engang gjette.
Tusen takk, håper at han rekker å se på den. mvh bokani

harry73
Takstolene ser ut til å ligge på tvers av huset, så veggen du vil rive ligger parallelt med takstolene. Da bærer ikke veggen en del av takkonstruksjonen.
Derimot kan veggen fungere som støtte for innertaket. Hvor mye ser du på loftet?
Har du isolasjon på innertaket?

• Liker
Bokani
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Takstolene ser ut til å ligge på tvers av huset, så veggen du vil rive ligger parallelt med takstolene. Da bærer ikke veggen en del av takkonstruksjonen.
Derimot kan veggen fungere som støtte for innertaket. Hvor mye ser du på loftet?
Har du isolasjon på innertaket?
Takpannelen er spikret mot takstolene. Jeg tittet på loftet og over innerveggene er takstolene, mellomrommet er 120. Jeg tok bort listene som skjuler både skavene og spikerne. Man ser på bildene. mvh bokani Loft med takstoler i tre, med ulike byggematerialer liggende på gulvet. Interiørbilde av en stue med TV, peis, og store vinduer. En blyant peker mot taket som har panelkledning. En blyant peker på en hvit vegg med lister og et dobbeltvindu med hvite gardiner og uteplanter i bakgrunnen. Tak med lyspanel, synlige trebjelker og spiker der lister er fjernet. Takpanel uten lister, avslørende spiker og skjøter. Innside av stue med lyse vegger, bord og stoler. En vase med blomster på bordet. Blyant peker mot takpanelet.

Beklager, visse bilder ble opp-ned:D:D

N
Man gjør vel taket først, så veggen, hvorfor støtte i denne sammenheng?

• Liker
Bokani
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Man gjør vel taket først, så veggen, hvorfor støtte i denne sammenhengen?
N neo11 skrev:
Man gjør vel taket først, så veggen, hvorfor støtte i denne sammenhengen?
N neo11 skrev:
Man gjør vel taket først, så veggen, hvorfor støtte i
Tvilende om støtte for innertaket, listen i stuen som jeg fjernet var bare 3 cm bred og 0,5 tykk. Innertak med en fjernet list i midten, der listens tidligere plassering vises som et smalt, brunt felt i lyseblå omgivelser.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.