Vi har et 1,5-planshus med kjeller fra 1969 og vil rive en vegg i andre etasje for å få til et ytterligere soverom. Jeg har googlet halvt ihjel meg om bærende vegger og vil med dette komme frem til at vår vegg ikke er bærende. Lurer på om noen med mer kunnskap innvender og tenker at man trenger å ansette noen som vurderer det.

Info: i kjelleren og i første etasje løper en "hjärtvägg" langs midten av huset. I andre etasje finnes ingen slik vegg, derimot finnes kott på begge langsider som løper langs hele husets lengde. I andre etasje (som altså har skråtak) finnes to tverrgående vegger (pluss et lite bad som gir ytterligere to små vegger, men tenker at det er uvesentlig i sammenhengen), en av disse vil vi rive. Mellom disse veggene er det et rom på cirka 5 meter uten vegg. Veggen det gjelder er ca 70mm tykk, pipen er ved denne veggen. Vi kommer altså til å sette opp en ny tverrgående vegg nærmere midten av huset og så dele av rommet med en langsgående vegg. Om det spiller noen rolle.

Så hva tror dere? Trenger man tegninger osv for å avgjøre? Hvor får jeg tak i det i så fall?
 
Enkelt tips. Ansett konstruktør. Det er verdt det. Det går ikke an å google seg frem til sånt om man er amatør.
 
Det smidigste er å legge opp alt materialet du har og invitere @justusandersson :rofl::)
 
Generelt kan man si at vegger på overetasjen i et 1,5-planshus ikke er bærende med mindre de er knevegger. Vil du vite mer kreves det tegninger. Planer over bv og øv samt seksjon.
 
BirgitS
Lp3 Lp3 skrev:
Trenger man tegninger osv for å avgjøre? Hvor får jeg tak i det i så fall?
Kommunen, avdelingen for byggesøknader osv.

Velkommen til forumet også!
 
Takk for hjelpen, folkens! :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.