Hei
Vi har nettopp kjøpt hus og planlegger å åpne opp i kjøkkenet. På tegningene jeg legger ved ser dere kjøkkenet og deretter et rom ved siden av. Vi planlegger å åpne opp her slik at rommet og kjøkkenet blir ett. Men jeg er usikker på om veggen er bærende. Stuen har en bjelke som går i taket, og den ser ut til å gå gjennom hele huset. Jeg håper på at denne er bærende og at man kan fjerne selve veggen, men at bjelken kan bli værende i taket. Jeg legger også ved 3D-visning der dere kan se bjelken jeg refererer til.
Jeg tror ikke det er en "regel", dvs bjelke, som går langs med hele huset, den går med stor sannsynlighet bare der det trengs (dvs i hall, ved trapp og i stue.)
Vil du åpne opp så må man sette dit en bjelke også der.
Jeg er enig med 13th Marine: Veggen er bærende, liksom bjelken. Bjelken går ikke hele veien uten støtte. Du kan stive opp, fjerne veggen og sette inn en bjelke. Det enkleste er å sette en limtrebjelke på to limtresøyler og male det hvitt eller panelhvit. Må selvfølgelig beregnes først, slik at det blir tilstrekkelige dimensjoner.
Takk snille for at dere tok dere tid til å se på bilder osv og komme med så utførlige svar. Da skal jeg ta inn noen som kan dette her.
Spørsmål, tror dere at det er mulig å sette inn en limtrebjelke som går fra den lille veggstumpen som er i gangen og hele veien bort. Å ha en bjelke i taket har jeg ingen problemer med, er jo allerede sånn i stuen. Men det blir jo mye penere om det går an å gjøre det sånn, enn at jeg må sette noen stolper der hvor veggen slutter i dag.
Vet ikke om man får spørre om slikt her på forumet? Hvem henvender man seg til, dette er i Västerås. Kan en "vanlig" snekker dette, eller må jeg ta inn noen som virkelig kan regne på det. Hvor finner man i så fall noen slik?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.