Forumvenner!
Jeg holder på med en langsom renovering av et enetasjes hus med kjeller, bygget ca. 1950. Hallen er delt inn i to "rom" der området nærmest ytterdøren, ca. 2 m2, er adskilt med en vegg (tegnet i rødt på plantegningen). Denne veggen har vi tenkt å rive for å få en luftigere hall.
Jeg har tenkt at husets bærende vegg er den som går gjennom midten av huset, men spørsmålet er om også hallveggen kan være bærende? Grunnen til at jeg lurer er at man har valgt en ganske kraftig bjelke til hallveggen (se pil på bildet), ca. 190x75 mm. Det trenger i og for seg ikke å bety så mye da hele huset er bygget litt etter hva man hadde liggende.
Så, hva tror dere, går det an å si noe om hallveggens bærende funksjon?
Vennlig hilsen,
Magnus
Jeg holder på med en langsom renovering av et enetasjes hus med kjeller, bygget ca. 1950. Hallen er delt inn i to "rom" der området nærmest ytterdøren, ca. 2 m2, er adskilt med en vegg (tegnet i rødt på plantegningen). Denne veggen har vi tenkt å rive for å få en luftigere hall.
Jeg har tenkt at husets bærende vegg er den som går gjennom midten av huset, men spørsmålet er om også hallveggen kan være bærende? Grunnen til at jeg lurer er at man har valgt en ganske kraftig bjelke til hallveggen (se pil på bildet), ca. 190x75 mm. Det trenger i og for seg ikke å bety så mye da hele huset er bygget litt etter hva man hadde liggende.
Så, hva tror dere, går det an å si noe om hallveggens bærende funksjon?
Vennlig hilsen,
Magnus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ytterst usannsynlig at veggen i gangen er bærende, men som Demmpa skriver er det klokt å sjekke takstolene først. Normalt finnes det ingen bærende vegger i første etasje på et enplanshus, men spennvidden virker stor og byggestilen (å dømme etter bildet) noe usystematisk, så sikker kan man ikke være.
Väggen er nesten garantert, delvis bærende. Den veggen, sammen med vegg mot WC begrenser spennvidden på takstolene. Se konstruksjon og dimensjon av takstolene. Kanskje er det nok med veggen mot WC. Jeg mistenker at det holder.
Klikk her for å svare