Heihei, jeg lurer på om dere kan hjelpe meg. Er veggen bærende?
Jeg sender med en tegning fra 1961.

Veggen som skal rives er mellom (gamle) fyrrommet og (gamle) garasjen. Garasjen ble isolert og bygget om for ca. 25 år siden, så den er innredet osv. Nå vil vi åpne opp mellom (gamle) fyrrommet og gjesterommet/gamle garasjen.

Huset har trekonstruksjon og mexitegel utvendig. Det er et enetasjes LB-hus fra 61.
Se tegning nedenfor.

Byggetegning fra 1961 med markering av vegg mellom gammelt pannrom og tidligere garasje. Veggen er planlagt fjernet.

Jeg skulle tro at den er bærende.

mexitegel skrev:
Jeg ville tro at den er bærende.
Jeg forstår jo hvilke vegger i resten av huset som er bærende osv., hjertevegg og så. Men her er det jo en mindre del, adskilt fra den øvrige konstruksjonen og ikke like høyt under taket osv. Dessverre finnes det ingen luke opp på den "lille" loftet over garasjen, så jeg kan ikke se den veien...

Ja, det er jo takstolens konstruksjon som avgjør. Det er flatt tak der?

mexitegel skrev:
Ja, det er jo takstolens konstruksjon som avgjør. Det er flatt tak der?
Nei, det er ikke flatt, det er svakt skrånende tak med eternittplater.

Taket sett fra loftet med isolasjon og støttestenger, viser en liten åpning. Takstolen ser ut til å være hevet over veggkonstruksjonen.

Hei igjen, etter litt inngrep på taket har jeg en liten åpning for å se opp på loftet over veggen jeg vil ta ned. Jeg synes det ser ut som takstolen IKKE hviler på veggkonstruksjonen, men "svever" noen dm ovenfor? Deretter er jo veggen jeg skal ta ned i linje med takstolene, det føles derfor usannsynlig at veggen skulle ha noen bærende effekt på den... eller hva sier dere mer bygningskyndige?

Svever den i luften over veggen du skal fjerne, er det en god indikasjon på at den ikke er bærende. Deretter må du vurdere om ytterveggen fortsatt står stødig når denne innerveggen forsvinner, antageligvis ikke et problem.....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.