Jeg er i ferd med å renovere et 1-plans Älvsbyhus fra -65 og to vegger skal fjernes. Har spurt rundt litt og fått forskjellige svar. Alt fra å gjøre en ordentlig avveksling av takstolene med søyler i hjørne til at ingen inngrep trenger å gjøres.

Plantegning av et enetasjes hus med markerte vegger 1 og 2 som vurderes for fjerning. Involverer strukturelle endringer.
Diagram av en detaljseksjon fra et 1965 Älvsbyhus, viser lagene i en yttervegg og takbjelkelag med isolasjon og materialspesifikasjoner.
Loft i et Älvsbyhus, med synlige trebjelker og tom plattform; gulv dekket av tepper og plank, midt i en renoveringsprosess. Takstoler av tre under et bølget metalltak i et loft med uferdige materialer.

Vegg nummer 2 er den jeg funderer over.
Hva synes dere? Takk for deres meninger :)

Veggen nummer 2 er det ingen problem med å fjerne. Veggen nummer 1 trenger en avveksling med for eksempel en limtredrager. For å kunne vurdere passende dimensjon på drageren trengs flere tegninger. Helst en seksjon og noen som beskriver hvordan de skrånende konstruksjonene som delvis bærer opp takbjelkene lander.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Og jeg er av nøyaktig samme oppfatning som justusandersson, da det for en gangs skyld var et relativt enkelt spørsmål angående avveksling og hvilke vegger som er bærende ... ;)
(edit; jeg har altså følelsen av at justus... er betydelig mer skarp på dette)

I teorien skulle nok kanskje takstolene muligens kunne være selvbærende, så vegg 1 kunne fjernes. Men i praksis tar man ikke til slike dimensjoner at det blir selvbærende hvis det ikke trengs.
Den relativt lave takhellingen taler også imot selvbærende takstoler.

Så nei, vegg 1 fjernes ikke uten avveksling før en dypere undersøkelse er gjort, og da vil man med 99% sannsynlighet komme fram til at avveksling er nødvendig.

Sist redigert:
Jeg synes det fremgår av bildene at takstolene ikke bare har opplag i endene. 2x6 tommers bjelker kan dessuten ikke være frittbærende over 7,85 meters spennvidde selv om det er en ubetydelig last.

• Liker
simonbe
  • Laddar…
En avveksling kan gjøres oppe på loftet hvis man vil ha et glatt tak uten bjelker.

• Liker
Avle
  • Laddar…
Takk for alle svar! Enig med dere, det må gjøres en avveksling. Får se om jeg gjør det oppe på loftet eller innenfra. Kommer tilbake med bilder av resultatet :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.