Jeg er i ferd med å renovere et 1-plans Älvsbyhus fra -65 og to vegger skal fjernes. Har spurt rundt litt og fått forskjellige svar. Alt fra å gjøre en ordentlig avveksling av takstolene med søyler i hjørne til at ingen inngrep trenger å gjøres.
Vegg nummer 2 er den jeg funderer over.
Hva synes dere? Takk for deres meninger
Veggen nummer 2 er det ingen problem med å fjerne. Veggen nummer 1 trenger en avveksling med for eksempel en limtredrager. For å kunne vurdere passende dimensjon på drageren trengs flere tegninger. Helst en seksjon og noen som beskriver hvordan de skrånende konstruksjonene som delvis bærer opp takbjelkene lander.
Og jeg er av nøyaktig samme oppfatning som justusandersson, da det for en gangs skyld var et relativt enkelt spørsmål angående avveksling og hvilke vegger som er bærende ...
(edit; jeg har altså følelsen av at justus... er betydelig mer skarp på dette)
I teorien skulle nok kanskje takstolene muligens kunne være selvbærende, så vegg 1 kunne fjernes. Men i praksis tar man ikke til slike dimensjoner at det blir selvbærende hvis det ikke trengs.
Den relativt lave takhellingen taler også imot selvbærende takstoler.
Så nei, vegg 1 fjernes ikke uten avveksling før en dypere undersøkelse er gjort, og da vil man med 99% sannsynlighet komme fram til at avveksling er nødvendig.
Jeg synes det fremgår av bildene at takstolene ikke bare har opplag i endene. 2x6 tommers bjelker kan dessuten ikke være frittbærende over 7,85 meters spennvidde selv om det er en ubetydelig last.
Takk for alle svar! Enig med dere, det må gjøres en avveksling. Får se om jeg gjør det oppe på loftet eller innenfra. Kommer tilbake med bilder av resultatet
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.