Vi begynte å bygge en carport for to år siden, men ble aldri ferdige. Nå har den stått halvferdig i to vintre uten "beskyttelse". Vinteren er igjen på vei og jeg lurer på om jeg burde beskytte treverket på noen måte eller om det overlever en vinter til? Hva burde man i så fall gjøre, olje det inn, male?

Stolpene har blitt grå. Limtrebjelken kan man se er litt påvirket av vann og full av prikker (mugg). Raftekledningen på taket ytterst ved pappen ser litt vannskadet ut.

Vi har tenkt at til våren bygge igjen fronten og bygge på stolpene så de blir litt kraftigere.

Halvferdig carport med takstoler og ubehandlet treverk i solnedgang. Taket har svart papir, og stolpene viser tegn til værpåvirkning.
Halvferdig carport med synlig vannskade på limtrebjelke og grå trestolper. Detaljer av tak med råte og tegn til mugg. Grånet trestolpe med sollys, del av en halvferdig carport. Treet viser tegn på værpåvirkning med enkelte flekker.
Uferdig carport tak med vannsksader synlig på bjelkene. Limtrebjelke med vanneflekker og litt mugg, råspont med fuktskader ved takpapp.

Ingen problemer, men bygg ferdig, mest for din egen sinnsro;) Jeg hadde kanskje oljet enden på limtrebjelken.

• Liker
rsa
  • Laddar…
Carporten min jeg bygde for 10 år siden behandlet jeg ikke i det hele tatt.
Nå er den mer stilfullt grånet, og slik skal den forbli. Det vil aldri komme noe olje eller maling på den.
Grånet er det absolutt beste trebeskyttelsen du kan ha. Så la den gråne.

E
Et tips er å sjekke om pappen på taket tåler å ligge eksponert for UV så lenge som 2 år. De fleste pappruller er 3 måneder og enkelte opptil 1 år.

E epw skrev:
Et tips er å sjekke om pappen på taket tåler å være eksponert for UV så lenge som 2 år. De fleste pappruller er 3 mnd og noen opptil 1 år.
Takk for tipset! Det ligger betongpanner på taket. Det er bare ytterste raden som pappen er eksponert. Trolig kommer vi til å kappe en liten del der. Men det kan kanskje være verdt å legge på en ekstra rad takpapp der det ikke har vært takpanner.

GoC GoC skrev:
Min carport jeg bygde for 10 år siden behandlet jeg ikke i det hele tatt.
Nå mer pent grånet, og skal så forbli. Kommer aldri til å komme noe olje eller maling på den.
Gråning er den absolutt beste trebeskyttelsen du kan ha. Så la den gråne.
Kan man la tre være ubehandlet og utsettes for vær og vind (regn og snø)? Blir det ikke ødelagt da?

Har det ikke jordkontakt og tørker ut mellom slagene holder det lenge.

• Liker
rsa
  • Laddar…
R rsa skrev:
Kan man la tre være ubehandlet og utsettes for vær og vind (regn og snø)? Blir det ikke ødelagt da?
Til slutt så, etter sånn cirka 50 til 100 år kan det nok være noen deler som trenger å sees over. Spøk til side, maling handler mest om utseendet så lenge konstruksjonen er riktig utført. Tenk på gamle lader. Bordkledningen kan der ha vært umalt i mange, mange år, men så lenge taket er helt pleier de å stå lenge.

Så er det en voldsom forskjell på for eksempel en fasade som tørker opp mellom værene og en "grunnkonstruksjon" av tre i kontakt med "våt" mark og dermed konstant fuktig. Den sistnevnte holder ikke i nærheten så lenge som fasaden.

• Liker
rsa
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.