I vanlige tilfeller pleier jeg å være veldig tvilende til (og lei av) alle trådspørsmål om skjulte feil, men...
For dette tilfellet så kanskje det finnes en sjanse:
- Det er feil som ikke kan oppdages uten ødeleggende undersøkelse.
- Selgerne burde ha visst om det.
- Det finnes foruten undersøkelsesplikt en opplysningsplikt

Nå er undersøkelsesplikten så omfattende at det ikke er sikkert at du ville lykkes i en prosess uansett.

Tidstypisk ja, men neppe noe man regner med i innervegger, utenom sviller og kjeller-regelverk.
 
Bybon skrev:
Ved befaringen i vår før vi kjøpte huset, så bemerket befaringmannen at han kjente en kjemisk lukt.
Jeg ville ikke risikere kostnaden for en tapt prosess.
 
Er det engang en feil? Da kåken ble bygd var det kanskje standard å sende inn litt trykk bare fordi det kunne være bra. At det er feil i dag spiller jo ingen rolle.
 
Bybon skrev:
Det kommer vel an på hva man uttrykker som problem. Ved inspeksjonen i vår før vi kjøpte huset, merket inspektøren at han kjente en kjemisk lukt, men det er ingenting vi har merket eller har hatt problemer med. Vi så på et 70-talshus før med trykte sviller og der stank det ordentlig, så vi vet hvordan det kan lukte.

Jeg mistenker også at fasaden er trykt eller behandlet på en eller annen måte fordi jeg også synes den ser grønnfarget ut der det ikke er falurød farge.
Du sier jo at dere ikke har opplevd noen lukter selv. Så hvorfor gjøre noe i det hele tatt? Jeg ville aldri engang tenke tanken på å rive hver eneste vegg og bytte trevirke bare fordi det ev. kan gi problemer som dere ikke ser ut til å oppleve.
 
Nei bytt det som er ved gamle vannskaden, og om det finnes noe som kan risikere fukt.

Så må man vel ha lidt økonomisk skade for å få erstatning øht!?
 
K
Så kan man jo lure på om det ikke er foreldet etter snart 40 år?
 
Hei!

Litt input, kåken er bygget "1909" så det er ikke tidstypisk at det skulle finnes trykt virke.

Vannskaden var 2013 og det skulle være utbedret av forsikringsselskapet, men de har åpenbart ikke fikset alt da jeg fant skadene på sponplatene.

Det er vanskelig å avgjøre om vi opplever noen lukter forårsaket av pentaklorfenol. Det finnes et par unkelukter noen steder, men en skadebehandler vi hadde ute i en annen sak fra LF trodde det skyldtes døde mus i veggene, da visste vi ikke at det fantes trykt virke i innerveggene da de var her.

Kallebo hva mener du med foreldet etter snart 40 år?
 
Staffans2000
Reglene har vært der i førti år uten å forårsake noen problemer - ikke sant?
Hadde du IKKE oppdaget de pentaklorfenolkontaminerte reglene, hadde du da ikke levd lykkelig i alle dine dager?
Om så, igjen - hva er problemet? Mye oppstyr for lite ull?

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Reglene har vært der i førti år uten å forårsake noen problemer - riktig?
Hadde du IKKE oppdaget de pentaklorfenolkontaminerte reglene, hadde du da ikke levd lykkelig i alle dine dager?
Om så, igjen - hva er problemet? Mye oppstyr for lite ull?

Staffan
Det kan jeg umulig svare på da jeg ikke engang har bodd i huset i et halvt år. Jeg har ingen anelse om tidligere eiere har lidd av det eller ikke i løpet av de 40 årene reglene har vært i eiendommen.

Problemet er at trykkimpregnerte regler med pentaklorfenol er ikke noe man regner med skal finnes i konstruksjonen, spesielt ikke i innervegger i et hus fra "1909".

Ved overtakelsesbesiktelsen noterte besiktigelsesmannen en antydning til kjemisk lukt. Vet hvordan de kan lukte når det går langt, og det kan jo skje at de går langt her også så lenge reglene finnes i eiendommen.
 
Det kommer.endå ikke.regnes.som en.skjult.feil.
Forrige eier forstod kanskje aldri, kanskje visste ikke engang selv at det i dag regnes som "feil".
Dessuten antydet befaringmannen lukt så da burde man kanskje undersøkt dypere?

Unnskyld punktene ikke samsvarer med telefonenstastaturet :)
 
Staffans2000
Problemet er at trykkimpregnerte bjelker med pentaklorfenol er ikke noe man forventer å finne i konstruksjonen, spesielt ikke i innervegger i et hus fra "1909".

Det spiller ingen rolle. Nå er det som det er.
En stor del av husets innervegger og også en del gulv er pentaklorfenolkontaminert (si det ti ganger på rad etter noen nageldrivere). Som jeg ser det har du tre valg
1. Gjør ingenting.
2. Riv halve huset og bytt ut det pentaklorfenolkontaminerte virket.
3. Selg huset.
 
Staffan2000 skrev:
Problemet er at trykkimpregnerte lekter med pentaklorfenol er ikke noe man regner med skal finnes i konstruksjonen, spesielt ikke i innervegger i et hus fra "1909".

Det spiller ingen rolle. Nå er det som det er.
En stor del av husets innervegger og også en del gulv er pentaklorfenolkontaminerte (si det ti ganger på rad etter noen nageldragere). Som jeg ser det har du tre valg
1. Gjør ingenting.
2. Riv halve huset og bytt ut det pentaklorfenolkontaminerte tømmeret.
3. Selg huset.
Godt, da er vi enige om at det finnes et problem nå. Det er derfor jeg søker råd i emnet.

TheGame: Vi undersøkte det og kunne finne noe trykt tømmer i grunnmuren osv. Vi mistenkte den gamle plastmatten i vaskerommet. Vi forventet ikke at det fantes i innerveggene.

Om man skal begynne å bytte ut tømmeret, bør man være veldig forsiktig med sponet som blir når man håndterer det?
 
Bybon skrev:
Om man skal begynne å bytte ut virket, bør man være veldig forsiktig med sponet som blir når man håndterer det?
http://www.removit.se/kunskapsbank/impregnerat-virke/

Man kan gjette at sunn fornuft og engangstilfeller er fritatt fra helserisikoer.
Støvsuger og åndedrettsvern ved saging samt rengjøring etter hver økt kan være på sin plass.
 
Du lager et problem av noe som ikke er det. Bytt ut de reglene der du har åpnet opp veggen allerede, legg tilbake platene og glem det deretter inntil/dersom det blir et virkelig problem og ikke et hypotetisk et.
 
Staffans2000
Så bra, da er vi enige om at det finnes et problem nå. Det er derfor jeg søker råd om emnet.

Ikke i det hele tatt.
Jeg bare ramser opp forskjellige muligheter, der en av dem innebærer at du til slutt kan stå foran et tomt fundament omgitt av et fjell av søppelsekker med pentaklorfenolkontaminert virke. Det alternativet synes jeg er det dårligste. Men hvis du vil skape ditt eget ruin, er det bare å sette i gang. Og når du går løs med brekkjern og slegge, hold utkikk etter forekomst av Asbets, den kan som kjent finnes i både isolering, gulvtepper, flislim...

Vennlig hilsen
Staffan

P.S.
holdt på å glemme alle gamle elektriske kabler som ikke liker å bli rykket i.
Så også de kan gi deg litt pusleri om du får en ledig stund før aldershjemmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.