Synes det ser ut som om en eller annen tulling til tidligere eier av huset har brukt trykkimpregnert treverk i en innervegg. Se bilde:
Eller kan det finnes en annen forklaring, at det er et treverk som ikke er trykket men som ser trykket ut? Det er jo først og fremst siden på bjelken hitover fra bildet sett som er grønnfarget.
Dere ser flekkene i hjørnene på sponplaten som var grunnen til at jeg begynte å rive i veggen, gammel vannskade.
Hvis det er trykket treverk så antar jeg at jeg burde fjerne det trykkede når jeg uansett er i gang med å rive i veggen nå?
Det ble gjort en stor renovering med innredning av loft, utbygging og fjerning av peiser i 1979. Jeg antar det er da denne innerveggen ble bygd så det er på grensen i så fall.
Kan man på noen måte finne ut hvilken variant det er? Jeg er redd for at jeg kommer til å støte på mer trykt virke hvis jeg begynner å rive i øvrige vegger.
Jeg tror ikke det er trykkimpregnert virke. Det ser ut til å bare være den smale kanten på virket som er grønn. Enten tror jeg at man har brukt noe lim når man satt gipen. Alternativt er det Cuprinol som er brukt.
Det kommer vel an på hva man uttrykker som et problem. Ved inspeksjonen i vår før vi kjøpte huset, noterte inspektøren at han kjente en kjemisk lukt, men det er ingenting vi har merket eller har lidd av. Vi så på et 70-tallshus før med trykkede sviller, og der stinket det skikkelig, så jeg vet hvordan det kan lukte.
Jeg mistenker også at fasaden er trykket eller behandlet på noe vis, da jeg også synes den ser grønnfarget ut der den ikke er malt med falurødt.
Da har resultatet kommet. Reglerne inneholder pentaklorfenol. Spørsmålet er om jeg skal la det være eller begynne å rive det. Skal jeg rive det må jeg nok større deler av husets innervegger, gulv og overetasjen rives.
Det var i alle fall seriøst av deg å undersøke og ikke forhaste.
Men Pentaklorfenol kan visst spre en forferdelig lukt hvis luftfuktigheten og nedbrytningen er den "riktige". Jeg ville nok prøvd å fjerne det hvis jeg var deg.
Dagens trykte innhold ikke denne kjemikalien og anses som ufarlig fra det aspektet (noe ikke alle vet).
Jo jeg følte at jeg måtte sjekke opp det så jeg er helt sikker på hva jeg har å gjøre med. Har lest ganske mye om pentaklorfenol i mellomtiden, og det føles ikke så bra at de har brukt det i konstruksjonen når de renoverte huset. Tror ikke det er penslet, men at det er trykkimpregnert treverk som man har brukt. Jeg vet at det finnes på andre steder også, bl.a. ved en dørterskel noen meter borte, så det syns i sprekkene at det er trykkimpregnert treverk under. Jeg tror man har brukt det når man har bygget opp den innvendige stommen i vegger som ikke er yttervegger.
Jeg vet hvordan det kan lukte når det har gått langt med kloranisoler, som jeg nevnte tidligere i tråden. Det kan kjennes enkelte lukter i huset på et par steder, men det er uklart om det er på grunn av det eller noe annet.
Huset er utbygd i samme slengen også, så jeg skal prøve å se om jeg kan komme til og se om det finnes trykkimpregnert treverk i konstruksjonen der også. Da vi så i grunnmuren før kjøp, så vi ikke noe trykkimpregnert treverk i alle fall nedenfra.
Kjøpte huset i sommer, så er interessert i om man kan prosessere dette mot tidligere eier på noen måte, de burde ha kjent til det, men det ble ikke sagt noe om at det skulle finnes trykkimpregnert treverk i huset før kjøp...