Jeg har tidligere installert en stang i soveromstaket for å henge ut ryggen i, brukte da pinnexpander, M10x90, det satt ORDENTLIGT, men det jeg nå ønsker å sette opp (bifogad bild) i betongtaket i stuen trenger å være litt mer estetisk, vil kunne demontere festet uten at en gjengestang blir igjen i taket som ved installasjon med pinnexpander (der det da må vinkelslipes jevnt), har da sett alternativet "slagankare" men vet ikke om det er like holdbart? Det trenger å tåle min kroppsvekt (80kg) i bevegelse.

• Stålfeste med kryssformet design og to hull for montering i tak, brukt for oppheng i betongtak.
Visst rekker slaganker!

Jeg ville brukt Hilti betongskrue, de er raske å montere, sterke og lette å demontere den dagen du vil det.

P
R robin_nerf skrev:
Jeg har tidligere installert en stang i soveromstaket for å henge ut ryggen i, brukte da pinnexpander, M10x90, det satt ORDENTLIG, men det jeg nå ønsker å sette opp (bifogad bild) i betongtaket i stuen trenger å være litt mer estetisk, vil kunne demontere festet uten at en gjengestang blir igjen i taket som ved installasjon med pinnexpander (der det da må vinkelslipes jevnt), har da sett alternativet "slagankare" men vet ikke om det er like holdfast? Det trenger å tåle kroppsvekten min (80kg) i bevegelse.
Ser mer ut som et feste for en voksen huske😬😀

Rejäl skrev:
Ser mer ut som et feste for en voksen huske😬😀
Det stemmer ;) (Nesten)

Sist redigert:
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Selvfølgelig holder slaganker!

Jeg ville brukt Hilti betongskrue, de er raske å montere, sterke og lette å demontere den dagen du ønsker det.
Har ikke behov for at det skal gå raskt, slagankerne (4 stk totalt) tar så lite tid som det tar så lenge det sitter godt nok i taket for en manskropp ;)

R robin_nerf skrev:
Har ikke behov for at det skal gå raskt, slagankrene (4 stk totalt) tar den tiden det tar så lenge det sitter godt nok i taket for en manskropp ;)
Slagankre, i det minste Essves krever spesialverktøy, Hilltis betongskrue gjør ikke det.

F fribygg skrev:
Slagankare, i det minste Essves krever spesialverktøy, Hilltis betongskrue gjør ikke det.
Det koster bare en hundrelapp et slikt drivdon så ingen økonomisk krise :)

R robin_nerf skrev:
Det koster bare en hundrelapp et slikt drivdon så ingen økonomisk krise :)
Hilltis betongskrue koster noen tusenlapper per pakke, det kanskje er for dyrt for deg?

Essves eller Hiltis slaganker (Hilti har vært i 50 år tror jeg) da bores det inn så hele hylsen går inn + 5 mm, og så sies det et don beregnet for den. Det går bra å ta hvilket som helst don som går inn i hylsen og slå inn kilen som finnes i den til bunnen. Kan også gå å først slå inn kilen og deretter dra inn en bolt som er lang og dra til, de sitter steinhardt og går ikke å få ut igjen. Gjør jo ingenting da de sitter så dypt.

H
F fribygg skrev:
Slaganker, i det minste Essves krever spesialverktøy, Hilltis betongskrue gjør ikke det.
Slaganker krever vel bare en dor eller lignende for å drive ut bunnen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.