i midten av vårt hus har vi en skorstein som er veldig stor. tverrgående bjelker i hele huset. huset er bygget 1925.
har alltid trodd at skorsteinen er bærende. men i går fikk jeg høre at det ikke stemte. at skorsteinen ikke FÅR være bærende.
nå lurer jeg på om dette stemmer?
lisette
har alltid trodd at skorsteinen er bærende. men i går fikk jeg høre at det ikke stemte. at skorsteinen ikke FÅR være bærende.
nå lurer jeg på om dette stemmer?
lisette
I gamle hus som ditt er det ikke uvanlig at murstocken bærer opp bjelkelagene. Jeg har selv bodd i et slikt hus, bygget 1923. Huset hadde tømrede yttervegger og bjelkelagene ble båret opp midt i skorsteinen, tømmerveggene hadde med årene satt seg som tømmervegger gjør, men skorsteinen setter seg jo ikke med påfølgende at bjelkelagene helte fra skorsteinen ut mot ytterveggene, taket i overetasjen helte 10 cm.
Synes det ser ut som om det står en stolpe ved hengselsiden av dørkarmen, stemmer det så burde man nok kunne fjerne den stolpen som du vil fjerne. Litt vanskelig å vurdere med kun bilder.
Ellers så kan man sette en ny stolpe ved hengselsiden, den burde kunne bære opp men det kommer litt an på hvordan det ser ut med.
/Kent
Ellers så kan man sette en ny stolpe ved hengselsiden, den burde kunne bære opp men det kommer litt an på hvordan det ser ut med.
/Kent
I mitt hus fra 1936 bærer også skorsteinen alle etasjeskiller mellom kjelleren og første etasje, man muret ofte ca 2 ekstra omganger rundt skorsteinen opp til etasjeskillet som bjelkene lå på, så skorsteinen er ofte tykkere i underetasjen.
Bjelkene er ofte overdimensjonerte 3" X 9" eller grovere, og fra kraftige bjelker går det ofte mindre i sidelengs retning lenger ut på gulvet for å på den måten stabilisere hele etasjeskillet.
Jeg ville ikke rive uten å ha helt klart for meg hva som belastes, og dine bilder er ikke nok.
MvH jawen
Bjelkene er ofte overdimensjonerte 3" X 9" eller grovere, og fra kraftige bjelker går det ofte mindre i sidelengs retning lenger ut på gulvet for å på den måten stabilisere hele etasjeskillet.
Jeg ville ikke rive uten å ha helt klart for meg hva som belastes, og dine bilder er ikke nok.
MvH jawen
At det finnes en stolpe ved hengslene og i ytterkant av huset = begynnelsen av vegg er helt naturlig da dørens tyngde bæres opp av den ene og veggstabilisator faktor av den andre. De er ikke bærende for det vi snakker om. Kan du se nedenfra/ovenfra hvordan grove bjelker ser ut?
MvH Jawen
MvH Jawen
Klikk her for å svare