Vil rive en pipe som ikke brukes til noe, men bare står i veien i vårt ganske lille kjøkken som vi vil renovere og endre planløsning på.
Hvordan kan man se om pipen er bærende? Jeg skjønner at man kan få inn en fagperson, men hva kan jeg selv se etter om jeg løper opp på loftet? Er det vanlig at pipen bærer opp bjelkelaget og taket? Hus fra 1940-tallet.
Sikker på at den ikke brukes? Du har ingen ventilasjon via pipa da?
Ville sagt at det er umulig å svare på. På huset mitt fra omtrent samme tid ser det ut som om ingenting bærende sitter fast i pipa. Man har liksom bygget rundt den med reisverket og etterlatt en spalte uten isolasjon, trolig for å unngå kontakt med den varme stenen. Dette har jeg konstatert i forbindelse med omfattende renoveringsarbeider der stokken og pipa har vært blotlagt ved bytte av undergulv og innertak og slikt. Trolig vanskelig å se om noen innfestinger finnes eller ikke uten å begynne å rive. Når det gjelder yttertaket er det usannsynlig at den bærer noe. Pipa pleier å ligge mellom to takstoler, gå opp på loftet og sjekk.
Takk for svaret! Du har rett i at den ikke bærer oppe yttertaket. Så spørsmålet er hvordan det er med mellometasjene da. Hmm kan det være vanskelig å se altså? Mener du at man må begynne å rive gulvet eller murstocken for å se? Da faller ideen min om at jeg skulle kunne vurdere det selv... Et firma jeg mailet med sa umiddelbart at man må veksle av, uten at de engang har vært her og sett... Andre steder har jeg lest at murstocken ikke er dimensjonert for å bære opp huset, bare sin egen last...
Ja. Det kan nok være begge deler. Trolig bærer den bare seg selv, men det er en gjetning, og ingen av oss eller byggefirmaet har røntgensyn. Man vet ikke hvordan de gjorde og tenkte på 40-tallet... Du kan jo alltid begynne å plukke ned den ovenfra, noe du uansett må gjøre. Da ser du jo hvordan det ser ut når du kommer til loftsbjelkelaget.
Fortsatt - ingen ventilasjonsrør i skorsteinen?
Ville sagt at det koster mer enn det smaker å få den ekstra kvadratmeteren på kjøkkenet. Samtidig så vet bare du hva det er verdt, og jeg sier aldri at noe er umulig.
Men om bjelkene går inn i murstocken så ser jeg jo det? Det er en kald loft uten gulv. Det ligger bare isolasjon. Om jeg ikke ser noe som kobler mot murstocken så burde den ikke være bærende.
Var oppe på loftet og sjekket. Se gjerne bilder, håper det går å tyde noe
Det er faktisk et lager rundt murpipa - men jeg ser ingen bjelker som hviler der.
Det finnes en ramme festet mot murpipa fra sida, men uklart for meg hva betydningen er for øvrige bjelkelag.
Murpipa står mellom 2 takstoler, så den står ikke i veien og deler noen takstol. Takstolene er av fagverksmodell og ser ut til å være frittbærende ifølge min hobbyvurdering, ca. 8 meter spennvidde med underramme og stendere.
Sånn ser det ut hos meg også. Jeg tror ærlig talt det går veldig bra rent utførelsesmessig og fra et holdfasthetsperspektiv å ta ned 5 meter skorstein. Men... Du har vel en annen løsning klar for ventilasjonen? Den der greia gjør mer nytte enn man tror for selvtrekket (selv om den ikke holdes varm lenger). Det er ment å fungere sånn i de der kåkene, og man kan få en del problemer hvis man fikler for mye med det.
Takk for svaret!
Bra input angående ventilasjonen.
Hvordan funker naturlig trekk i en kald skorstein?
Hva burde jeg erstatte med?
Ville det være nok å beholde en kanal fra skorsteinen som uansett går inne i veggen, men altså fjerne alt av skorsteinen som er ute i rommet?
Takk for svaret!
Bra input angående ventilasjonen.
Hvordan fungerer naturlig trekk i en kald mursteinspipe?
Hva bør jeg erstatte med?
Ville det vært nok å beholde en kanal fra murpipa som uansett går inne i veggen, men altså fjerne alt av murpipa som er ute i rommet?
Trekk skapes av høydeforskjellen mellom skorsteinstoppen og etasjene under den.
Ærlig talt hadde jeg vært forsiktig med å rive skorsteinen av flere ulike grunner. En er absolutt at huset er bygget for å fungere med nettopp skorsteinen, både varme og ventilasjon. Det kan koste en hel del å fikse tilsvarende ventilasjon på en annen måte. En annen grunn er at du ikke vet hvilke oppvarmingsalternativer som kommer i framtiden. Å da fjerne muligheten til en form for f.eks. peis som krever en skorstein ser jeg som begrensende. Det koster en hel del å sette inn en skorstein igjen, selv om det blir en plåtskorstein.
Jeg ville også tenke både en og to og tre ganger på om det virkelig må rives for den dagen den er borte og årene går pleier andre tanker å komme om det meste og helt plutselig så skulle man ha hatt en slik.......da angrer man seg noe grusomt. I mitt hus har det vært to skorsteiner og en er revet ned til ingen nytte i det hele tatt egentlig og ja på 50-60-tallet gjorde man mye unødvendig om man så sier. En fin skorsteinsmur skal man være forsiktig med. Hadde den vært håpløst tapt og det ville krevd totalrenovering så ok da, men tenk over dette nøye. Kjøleskap og fryser kan man plassere andre steder som kanskje i slutten fungerer bedre.
Ja, det føles som et ganske stort inngrep å fjerne den. Problemet er at kjøkkenet er lite, så murstocken begrenser virkelig hvordan vi kan bruke kjøkkenet.
Hva koster det omtrent å fikse mekanisk ventilasjon?
Liten er jo et definisjonsspørsmål...........i mitt hus fra 1900 er kjøkkenet veldig lite. Det var jo bare produksjonskjøkken så å si og herskapet spiste jo i andre rom. I dag er vi 8 personer og spiser på kjøkkenet og ja, det er trangt. Bare kjøleskap og fryseboks i kjelleren. Det går det også. Det lever dog ikke opp til moderne idealer med åpne planløsninger og enorme flater.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.