Vi har kjøpt et hus som har en mur som går gjennom kjøkkenet i første etasje og gjennom badet i andre etasje.
Badet er ganske lite og ligger under skråtak, så hver kvadratmeter er veldig verdifull. Ved å fjerne muren kan vi omgjøre badet slik at arealet kan brukes enda mer effektivt, og i praksis føles det som om det er dobbelt så stort.
Også på kjøkkenet tar den opp plass som kunne vært brukt mye mer effektivt.
Så da vi kjøpte huset var jeg 100 på at vi skulle rive muren. Etter å ha lest denne tråden blir jeg litt mer usikker. Delvis hvordan man kan finne ut om det er bærende før man begynner å rive, og delvis om det virkelig er så stor opplevd verdi å ha en peis. Vi bor i storby der man kun får fyre Oktober-Mars (og anbefalingen er maks 2x i uken). Huset har fjernvarme. Så hvor stor verdi har en peis ut fra de forutsetningene egentlig?
Det er spesielt badet som ligger under skråtak der det føles som vi virkelig kan få til et mye bedre bad uten mur.
Med dette i tankene - hva er deres beste argumenter for at vi ikke skal rive muren?
Vi har kjøpt et hus som har en skorstein som går gjennom kjøkkenet i første etasje og gjennom badet i andre etasje.
Badet er ganske lite og ligger under skråtak, så hver kvadratmeter er gull verdt. Ved å fjerne skorsteinen kan vi gjøre om badet slik at arealet kan brukes enda mer effektivt, og i prinsippet føles det som en dobbelt så stor overflate.
Også på kjøkkenet tar den opp plass som kunne vært brukt mye mer effektivt.
Så når vi kjøpte huset var jeg 100 på at vi skulle rive skorsteinen. Etter å ha lest denne tråden blir jeg litt mer tenksom. Dels hvordan man kan finne ut om det er bærende før man begynner å rive, og dels om det virkelig er en så stor opplevd verdi å ha en peis. Vi bor i storbyen der man kun får trivsele brenne Oktober-Mars (og anbefalingen er maks 2x i uken). Huset har fjernvarme. Så hvor stor verdi har en peis ut fra de forutsetningene egentlig?
Det er nettopp badet som ligger under skråtaket hvor det føles at vi virkelig kan få til et mye bedre bad uten skorstein.
[bilde]
Med dette i tankene - hva er deres beste argumenter for at vi ikke skal rive skorsteinen?
Kose seg i sofaen foran en peis er livskvalitet (ifølge meg!) og ikke noe jeg hadde prutet på for én kvadratmeter ekstra i et bad.
Da hadde jeg heller undersøkt muligheten til en takutbygging ved skråtakdelen.
Jeg skulle gjette at den ikke er bærende. Man vil sjelden ha noe treverk direkte mot en varm/het murpipe.
Ofte har man laget en liten krans av teglstein i høyde med bjelkelag og innertak.
Dette med myselda kan man gjøre gjennom en nyplassert blikkpipe, men den holder/sprer ikke like bra som en murmurt pipe. Men vil du ha plass så. Dog tenk på at en blikkpipe krever en viss volum rundt hvor det ikke får finnes noe brennbart.
Vi var jo tvilende, og det var virkelig ingen i tråden som pushet oss til å rive haha.
Det endte med at vi IKKE rev murpipa. Vi tilpasset kjøkkenet i stedet. Et kompromiss som absolutt går an å leve med. Bedre skuffer og skap, så vi mistet ingen oppbevaringskapasitet. Den eneste haken er at ingen side-by-side kjøl/frys fikk plass. Men vi har fryseboks i kjelleren, så det fungerer likevel til tross for økende familie.
Satte inn en ovn i murpipa, så nå er vinterhalvåret riktig trivelig med kosebål! Vi har åpnet opp mellom kjøkken og stue, og det er veldig stilfullt med en ovn midt i etasjen. (Bildet er tatt før alt var ferdig, nå er det ingen møbler og ting inntil.)
Sender også med et bonusbilde, vi hadde en gjest i skorsteinen i vår, en ugleunge.
Er det gamle hus så er stokken ofte den viktigste bærende strukturen som holder bærende stokker for etasjer og gulv.
Så sjekk veldig nøye før dere begynner å gå på med brekkjern og slegge - er den bærende og dere likevel vil ha den bort, må det bygges en erstatningsløsning som kan ta opp vekten like godt som stokken tidligere.
Selv ville jeg aldri i livet fjerne stokken da det er husets hjerte mer eller mindre i gamle hus...
Er det gamle hus så er bjelken ofte den viktigste bærende strukturen som holder bærende bjelker for etasjer og gulv.
Så sjekk veldig nøye før dere begynner med kubein og slegge - er den bærende og dere likevel vil ha den bort så blir det å bygge en eller annen erstatningsløsning som kan ta vekten like bra som bjelken tidligere.
Selv ville jeg aldri i livet fjernet bjelken da det er husets hjerte mer eller mindre i gamle hus...
Har det vært kakelovner har disse vært støttet av jernbjelker gjennom skorsteinen. Det ville da være klokt å også støtte bjelkelaget på samme måte.
Om det er tilfellet i akkurat ditt hus, er uvisst. Men bare tanken på å fjerne skorsteinen er for meg helt ubegripelig, selv med tanke på plassgevinsten. Ark tak. Som sagt var.
Så er det bra å ha en reserve varmekilde når/om fjernvarmen slutter å varme. Akkurat nå hersker Putinnoia. Russiske hackere kommer til å ... Neste gang dør alle på fjernvarmesentralen ved neste pandemi. Ja. Grunnen til å ha en alternativ nødvarmekilde med kokeplate minsker ikke direkte med det stadig mer sårbare samfunnet vi har bygget opp. Når varmtvannet og radiatorene blir kalde er det ikke så dumt å putte inn en pinne i bålet.
Som en helbredende salve for ekteskapet, er den også.
Hei igjen. Det heller nå mot at vi gjør akkurat som dere og beholder murstocken.
Fra det bildet du viste fra deres hjem, så kunne det like gjerne vært hjemme hos oss
Jeg antar at dere hyrte en profesjonell installatør? Omtrent hva kostet det, ekskl. innsatspeisen?
Gøy, lykke til!
For oss endte hele prosjektet på 65k og da var selve peisen 25k og installasjonen 40k.
Ingen kan vel påstå at det er billig. Men det er mange timer og ulike arbeidsmomenter. Vår byggmester kom og gikk veldig mye, så det ble mye reisetid også.
Alternativet å fjerne deler av murstocken tror jeg ikke på. Den bærer opp sin egen tyngde slik som den er murt nå. Det ville medføre en betydelig svekkelse av konstruksjonen og sannsynligvis dessuten kreve flere ganger så stor arbeidsinnsats.
Man kan sette inn andre typer ventilasjon. F.eks. mekanisk avtrekk eller FTX. Installeringen av disse krever et større inngrep i huset med kanaltrekking og annet og koster fra omtrent en til et flere titusener. Selv hjelper jeg selvtrekken i murstocken med vifter. Disse koster noen tusenlapper stykket.
Tid for å lage en pluss og minusliste? Sett opp hvilke fordeler du får med de ulike alternativene og hva det koster i arbeid/tid/penger og hvilke ulemper som følger med på kjøpet.
Hei, beklager om jeg kaprer tråden, men jeg har et lignende spørsmål jeg trenger hjelp med. Jeg har en lignende murstock (vedlagt konstruksjonstegning), se pilen, nederst til venstre i bildet. Jeg er usikker på om bjelkelaget bæres opp av murstocken eller om de bæres opp av veggen under. Kan dere se hva som gjelder i dette tilfellet?
Jeg sitter ved min stasjonære PC med en 32" skjerm i det høyere prissegmentet og har veldig vanskelig for å tyde ditt bilde. Bortsett fra det skal du naturligvis ikke stole på råd i slike viktige spørsmål fra ukjente personer på et forum, men det er du sannsynligvis klar over.
Vårt hus har en lignende konstruksjon der alle takstoler skal være selvbærende, men de som passerer pipa hviler på denne. Trolig ville jeg av ren selvbevarelsesdrift, til tross for tilgang til tegninger, likevel ha støttet disse takstolene om jeg skulle få for meg å rive pipa. Etter inspeksjon ville jeg vurdere om jeg med min ganske begrensede kompetanse innen huskonstruksjon torde fjerne støttene uten å ansette en konstruktør.
Er enig i at tegningen er i bedrøvelig stand - sannsynligvis mikrofiche eller mikrofilm i kanskje flere kopieringsgenerasjoner og avbildet for lyst når det deretter er skannet inn, alternativet at mikrofiche-eksemplaret ikke var i bedre stand når det ble skannet...
Du bør nok ta med noen kyndig/konstruktør som ser på stedet før det gjøres noe som helst, men hvorfor fjerne murstocken?, mange betaler grove penger for å få inn en slik med peis i hus som ikke har noen form for ildsted eller annen sekundær oppvarming som ikke er avhengig av strøm - med Putin i øst må man ta med i betraktningen at noe kan skje og at det skjer om vinteren når det er skikkelig kaldt ute.
Hei, Jeg var nok ikke tydelig med mitt spørsmål. Jeg vil ikke fjerne skorsteinen, men vil rive ned deler av veggen ved siden av så vi får en litt større åpning enn vi har i dag. Tror dere at dette er mulig? Jeg er enig i at tegningen er dårlig, men det er det eneste jeg kunne få tak i.
Det er meningsløst å gjette svaret på ditt spørsmål. Prøv å banke på veggen. I vårt hus er det ikke en eneste bærende innervegg. Det kommer tydelig fram hvis man banker litt lett med neven. Dessverre kostet de ikke på noen isolering i innerveggene, så det runger tomt hvor enn man banker.
På din tegning kan man lese Torslanda träteknik AB. Det firmaet ser ut til å fortsatt eksistere. Man kan også lese Byggnadsnämnden i Göteborg. En av disse eller begge har kanskje tegningene til ditt hus. Hvis ikke må du ansette noen med byggkunnskap. Kanskje har du noen i bekjentskapskretsen eller på jobben som kan ta en titt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.