Alternativet å fjerne deler av skorsteinen tror jeg ikke på. Den bærer sin egen vekt slik den er murt nå. Det ville medføre en betydelig svekkelse av konstruksjonen og sannsynligvis også kreve flere ganger så stor arbeidsinnsats.
Man kan sette inn andre typer ventilasjon. F.eks. mekanisk avtrekk eller FTX. Installasjonen av disse krever et større inngrep i huset med kanallegging og annet, og koster fra omtrent en til flere titusen. Selv hjelper jeg selvtrekket i skorsteinen med vifter. Disse koster noen tusen kroner per stykk.
Tiden er inne for å lage en pluss- og minusliste? Sett opp hvilke fordeler du får med de ulike alternativene og hva det koster i arbeid/tid/penger og hvilke ulemper som følger med.
Klokt. Skal sjekke hva rivning og ny ventilasjon koster. På plussiden havner at vi får frigjort en kvadrat midt i kjøkkenet til å plassere kjøl og frys på. Fristende, men ikke livsnødvendig...
Som flere har vært inne på. Tvil om et lengre perspektiv, og annenhåndsverdi på huset (neste eier ville kanskje sette pris på en skorstein). Og den der "ekstra "kvadraten" vil koste noen hundre tusen...
Tenk utenfor boksen, finnes det noen andre muligheter? Bygge et vindfang i tilknytning til kjøkkenet? Koster like mye eller mindre.. Gir også 1-2 kvm ekstra kjøkken. Eller flytt en vegg, for eksempel mot hallen (hvis din planløsning ser slik ut). Og deretter bygg ut med en litt større hall. Alt for å unngå å rive ovn og skorstein.
Ja, vi tar det virkelig ikke lett på å rive, det føles motvillig og vi er mye undrende. Men murpipen er et problem for kjøkkenet, og det aktualiseres nå når vi skal renovere kjøkkenet.
Vi kommer nok til å bo her i 30 år og da er huset 100 år, så da er kanskje ikke murpipen en «dealbreaker» (?) men det er tomten man får penger for.
Vi synes ikke det føles rimelig å bevare murpipen bare av bygningshistoriske/kulturelle årsaker. Hvis den skal bli værende, må det være fordi vi begynner å bruke den. Det er ikke en peis, bare en lukket pusset murpipa. Vi kunne beholde den og sette inn en ovn for 30 000-60 000, sjekket opp for noen år siden.
Men står da igjen med et vanskelig møblerbart kjøkken... Har revet og åpnet de veggene som går bare for å få bedre passasje til og fra og gjennom kjøkkenet. Men det finnes ingen plass å møblere på. Der står murpipen i veien.
Jeg har kommet på et alternativ som ville gi litt mer plass på kjøkkenet.
Kunne man smalne av pipen? Bare rive det ytterste skiftet? Den er nemlig bredere på kjøkkenet enn på loftet, det er bygget som en fals rundt. Hvis jeg kunne rive denne delen ville pipen bli mindre skjemmende, uten å miste funksjonen sin.
Men går det an å rive bare det ytre skiftet? Er det et frittstående skift, eller pleier annenhver stein å peke innover mot sentrum så å si, slik at de steinene blir vanskeligere å løsne? Og er det risiko for at man ødelegger de andre steinene når man slår bort de ytre?
Ja du... Det der er nok spørsmål som ingen kan svare på. Alt går. Kunne vi sette folk på månen for 50 år siden så kan du redusere murpipens størrelse. Tid og/eller penger pleier å være nødvendig. Sannsynligvis har man ikke bare murt på som en ytre mantel av steiner, men de ligger nok i forband innover. Vanskelig å vite, bank ned pussen og sjekk, ser du bare langsider så er det vel verdt et forsøk? Et annet spørsmål som du var inne på fra starten er hvorfor murpipen er bredere? For å få en kant til å gjøre bjelkeopplegg på?
Ovenfra, oppe på loftet ser man en kloss rundt hele murpipa. Men det er ingen bjelke som hviler på den. Jeg la inn noen bilder lenger opp i tråden. Så man forberedte kanskje for stöttning av bjelkelaget når man muret, men så utnyttet man aldri den muligheten.
Takk for all input! Jeg begynner kanskje å banke litt puss i en ende.
Jeg forstår ikke hvorfor man vil fjerne en oppvarmingsmulighet eller en mulighet til hyggelig peisfyring. Med en murpipe har man alltid mulighet til å få varme, lys og matlagingsmulighet selv om strømmen skulle gå under en uke eller mer. Uten strøm blir det verken varmt, lyst eller mat lagd i et normalt og moderne hus.
Det finnes de som tror de driver med bygningsvern som avdekker murpiper, tømmervegger og huntonittak i troen på at det var det opprinnelige utseendet. Resultatet blir et forvrengt og utett hus hvor det faller sagspann fra taket.
Vi var jo tvilsomme, og det var jo virkelig ingen i tråden som presset oss til å rive haha.
Det endte med at vi IKKE rev pipe. Vi tilpasset kjøkkenet i stedet. Et kompromiss som absolutt går an å leve med. Bedre skuffer og skap så vi mistet ingen lagringskapasitet. Den eneste ulempen er at ingen side-by-side kjøleskap/frys fikk plass. Men vi har fryseboks i kjelleren så det fungerer likevel til tross for en voksende familie.
Satte inn en peis i pipen så nå er vinterhalvåret virkelig trivelig med koselige vedbål! Vi har åpnet opp mellom kjøkken og stue og det er veldig stilfullt med en peis midt i etasjen. (Bildet er tatt før alt var ferdig, nå er det ingen møbler og ting inntil.)
Sender også med et bonusbilde, vi hadde en gjest i skorsteinen i vår, en ugleunge.
Det finnes de som tror de driver med bygningsvern som frilegger murpiper, tømmervegger og sutak i troen på at det var det opprinnelige utseendet. Resultatet blir et forvansket og utett hus der det raser sagflis fra taket.
Raser det sagflis når du snekrer?
Test gips gutten. eller noen annen plate.
Vi var jo tvilende og det var jo virkelig ingen i tråden som pushet oss til å rive haha.
Det endte med at vi IKKE rev skorsteinen. Vi tilpasset kjøkkenet i stedet. Et kompromiss som absolutt går an å leve med. Bedre skuffer og skap, så vi mistet ingen lagringskapasitet. Den eneste ulempen er at ingen side-by-side kjøl/frys fikk plass. Men vi har fryseboks i kjelleren så det funker likevel til tross for den voksende familien.
Satte inn en peis i skorsteinen, så nå er vinterhalvåret virkelig hyggelig med koselige ildsteder! Vi har åpnet opp mellom kjøkken og stue, og det er veldig stilfullt med en peis midt i etasjen. (Bildet er tatt før alt var ferdig, nå er det ingen møbler og dingser inntil.)
Sender også med et bonusbilde, vi hadde en gjest i skorsteinen i vår, en ugleunge.
Takk igjen alle!
[bilde]
[bilde]
Herlig å se.
Ble kjempebra!.
Hus har godt av skorstein i bruk.