BirgitS
Det er jo ganske umulig å si om dimensjoneringen av bjelken og dens søyler er avhengig av den regelen eller ikke. Inngrep i bærende konstruksjon krever at kommunen godkjenner en byggemelding, og hvis kommunen har mottatt en byggemelding bør det i den fremgå hvordan dimensjoneringen er gjort.

Hensikten er å IKKE gjøre inngrep i den bærende konstruksjonen uten at stolpen skal stå igjen. Regelen i den andre enden, kan den være en del av den bærende konstruksjonen med hvordan det ser ut på bildene eller er den bare en del av den lille veggen? Som i så fall kan fjernes?

Dere vil med andre ord fjerne den frittstående regelen hvis den ikke er bærende?

BirgitS
Jeg mente altså at du kan sjekke byggemeldingen fra når veggen ble åpnet opp for å finne ut om regelen er en del av den bærende konstruksjonen eller ikke.

Jeg tror ikke man kan være sikker på om den regelen er bærende eller ikke ut fra noen bilder av hvordan det ser ut. Høyest last på veggen blir det når det er som mest våt snø på taket.

• Liker
Macabeus og 1 annen
  • Laddar…
Jeg hadde sett på tegningene først, har du ikke dem selv så be om å få ut alle dokumenter om huset fra kommunen.

Skulle satse penger på at den spikete regelen mot den bærende stolpen ikke er bærende uansett.
Ser ut til å være 5-10mm glippe opp til bjelken.

Skulle jeg gjette så er den frittstående ikke bærende ... men det er bare en gjetning og i dette tilfellet vil man vite sikkert
Så da det gjelder den så er jeg enig i å sjekke tegningene & dokumentene som finnes hos kommunen.

M MrDizzy skrev:
Dere vil med andre ord fjerne den frittstående regelen hvis den ikke er bærende?
Ja

13th Marine 13th Marine skrev:
Jeg hadde sjekket i tegningene først, har du ikke dem selv så be om alle dokumenter om huset fra kommunen.
Dessverre har ikke kommunen lenger disse tegningene

BirgitS BirgitS skrev:
Jeg mente altså at du kan sjekke byggemeldingen fra når veggen ble åpnet opp for å finne ut om regelen er en del av den bærende konstruksjonen eller ikke.

Jeg tror ikke man kan være sikker på om den regelen er bærende eller ikke ut fra noen bilder av hvordan det ser ut. Høyest last på veggen blir det når det er som mest våt snø på taket.
Vi har åpnet veggen nå. Så det finnes ingen byggemelding.

BirgitS
N Nilssonskan skrev:
Vi har åpnet veggen nå. Så det finnes ingen byggemelding
Mener du at limtrebjelken er fra da huset ble bygd?
Hvor gammelt er huset?
Å åpne opp kjøkkenet er jo et ganske nytt fenomen og det er jo først når man gjør store åpninger i stedet for smalere døråpninger at man trenger store limtrebjelker.

Ingen tegninger igjen hos kommunen?
Kan du ta et bilde til av innfestingen av den frittstående stolpen opp mot limtrebjelken med utsikt fra/på "innsiden".

Ellers må man vel da prøve å fjerne skrå-spikene for innfesting mot limtrebjelken og håpe på at den stående stolpen lett kan flyttes sideveis oppe ved taket.
Kan den det, er sannsynligheten for at den er bærende betydelig mindre.
Men det er klart, det er jo ingen snø akkurat nå som belaster, og spørsmålet er hvordan det blir da.

A
N Nilssonskan skrev:
Hei,
Vi har en limtredrager med en liten vegg (60 cm) under. Veggen består av stolpe 10*10 cm, så klart bærende, samt to lekter (se bilde).
Er lekten i motsatt ende av veggen også bærende? Kan den fjernes?

[bilde][bilde][bilde][bilde]
Hvis du fjerner den ensomme lekten så vil ikke bjelken kollapse, men du bør følge med på bjelken dersom den skulle begynne å gi seg.
Jeg kan med stor sannsynlighet og av erfaring si at det vil holde med bare den store stolpen igjen, men fjern stolpen og hold øye med bjelken i et par uker..

• Liker
J Vos
  • Laddar…
Står limtrestolpen oppå gulvet eller står den lavere ned?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Står limtræpilaren oppå gulvet eller står den lavere ned?
Ut fra bildene så ser det ut som at stolpen går under gulvplatene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.