6.057 lest ·
66 svar
6k lest
66 svar
Er regelen bærende eller ikke?
M MrDizzy skrev:
Jeg håper virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg grubler på er om regelen er en del av den opprinnelig beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjon.Rejäl skrev:
M MrDizzy skrev:
Det håper jeg virkelig at den ikke faller sammen. Men spørsmålet jeg grubler på er om regelen er en del av den opprinnelig beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjonRejäl skrev:
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husets bunnregler som i sin tur står på mur i torpargrundenMatti_75 skrev:
M MrDizzy skrev:
Det håper jeg virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg lurer på er om bjelken er en del av den fra begynnelsen beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjon.Rejäl skrev:
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husets bunnbjelker som igjen står på mur i torpargrunden.Matti_75 skrev:
M MrDizzy skrev:
Jeg håper virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg klurer på er om regelen er en del av den opprinnelig beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjonRejäl skrev:
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husetes bunnregler som igjen står på mur i torpargrunnenMatti_75 skrev:
Ja, papirglipe både oppe og nede på regelen. Papirglipe også overkant stolpeP PappasHammare skrev:

M MrDizzy skrev:
Det håper jeg virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg lurer på er om regelen er en del av den fra begynnelsen beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjonRejäl skrev:
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husets bunnregler som i sin tur står på mur i torpargrunnenMatti_75 skrev:
Ja, papirglipe både oppe og nede på regelen. Papirglipe også overkant stolpeVis vedlegget 804275Vis vedlegget 804276P PappasHammare skrev:
Også stolpen står på gulvspånet.pacman42 skrev:
Finnes det noen som har lest det minste om fasthetslære som kan forklare for herrene hvordan hull i forskjellige retninger påvirker fastheten. De har bestemt seg for at jeg tar feil, så det spiller nok ingen rolle hva jeg skriver.
Nei, ikke i det hele tatt. Bare at minnet mitt sier det motsatte... men det er som jeg skrev 30 år siden, så jeg kan godt huske feil. Synes du hadde god tilbakemelding, har ikke hatt tid til å se igjennom det ennå da annet har tatt min tid. Det kan godt være at når jeg ser på det, endrer jeg oppfatning og sier at minnet mitt spilte meg et puss. Det kan også være at jeg ikke synes det stemmer (og da ser jeg enda mer på det, men da kan det ta tid)D Daniel 109 skrev:
Pacman: Jeg har allerede lenket til den siden. Som jeg skrev den gang så tar den ikke i det hele tatt opp hull på den måten.
I en liggende bjelke som har lasten ovenfra har man trykkende krefter i overkant og trekkende i underkant. I midten er det i prinsippet ingen krefter. Det er derfor lettbjelker fungerer. Et hull i midten fra siden har derfor svært liten påvirkning. Et vertikalt hull fjerner materialet i hele bjelkens høyde. Bæreevnen reduseres derfor like mye som bjelkens tverrsnitt reduseres i hullet.
I en liggende bjelke som har lasten ovenfra har man trykkende krefter i overkant og trekkende i underkant. I midten er det i prinsippet ingen krefter. Det er derfor lettbjelker fungerer. Et hull i midten fra siden har derfor svært liten påvirkning. Et vertikalt hull fjerner materialet i hele bjelkens høyde. Bæreevnen reduseres derfor like mye som bjelkens tverrsnitt reduseres i hullet.
Hvorfor er du så sta. Siter eller tag "herrene".D Daniel 109 skrev:
Derfor at det ikke var svar på et spesifikt innlegg.
Nei.. det som mest står imot krefter ovenfra (og nedenfra) er den øvre og nedre delen av bjelkens tverrsnitt..D Daniel 109 skrev:Pacman: Jeg har allerede lenket til den siden. Som jeg skrev da, så tar den ikke i det hele tatt opp hull på den måten.
I en liggende bjelke som har lasten ovenfra har man trykkende krefter i overkant og trekkende i underkant. I midten er det i prinsippet ingen krefter. Det er derfor lettbjelker fungerer. Et hull i midten fra siden har derfor meget liten påvirkning. Et vertikalt hull fjerner materialet av hele bjelkens høyde. Holdfastheten reduseres derfor like mye som bjelkens tverrsnitt reduseres i hullet.
Det er derfor IPE, HEA og HEB bjelker er så effektive (til tross for veldig lite materiale i midten)..
Nå er tre litt mer komplekst enn stål (om vi ikke snakker om forspente bjelker) fordi det har fibre og ikke er helt homogent, men prinsippet er det samme..