M MrDizzy skrev:
Dere vil altså fjerne den frittstående regelen hvis den ikke er bærende?
Rejäl skrev:
Hvis du fjerner den ensomme regelen, vil ikke bjelken rase, men du bør følge med på bjelken i tilfelle den gir etter..
Jeg kan med stor sannsynlighet og erfaring si at det vil holde med bare den store stolpen igjen, men fjern stolpen og følg med på bjelken i et par uker..
Jeg håper virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg grubler på er om regelen er en del av den opprinnelig beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjon.

M MrDizzy skrev:
Ni vil mao ta bort den frittstående regelen om den ikke er bærende?
Rejäl skrev:
Om du tar bort den ensomme regelen så vil ikke bjelken rase, men du må passe på bjelken om den begynner å gi etter..
Jeg kan med stor sannsynlighet og av erfaring si at det vil holde bare den store stolpen er igjen, men ta bort stolpen og hold øye med bjelken i et par uker..
Det håper jeg virkelig at den ikke faller sammen. Men spørsmålet jeg grubler på er om regelen er en del av den opprinnelig beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjon
Matti_75 Matti_75 skrev:
Står limtrestolpen oppå gulvet eller står den lavere ned?
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husets bunnregler som i sin tur står på mur i torpargrunden

M MrDizzy skrev:
Dere vil altså fjerne den frittstående bjelken om den ikke er bærende?
Rejäl skrev:
Om du tar bort den ensomme bjelken så vil ikke bjelken rase, men du må holde kontroll på bjelken om den skulle begynne å gi etter.
Jeg kan med stor sannsynlighet og av erfaring si at det vil holde med bare den store stolpen igjen, men ta bort stolpen og hold øye med bjelken i et par uker.
Det håper jeg virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg lurer på er om bjelken er en del av den fra begynnelsen beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjon.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Står limtrebjelken oppå gulvet eller står den lavere?
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husets bunnbjelker som igjen står på mur i torpargrunden.

M MrDizzy skrev:
Dere vil altså fjerne den frittstående regelen hvis den ikke er bærende?
Rejäl skrev:
Hvis du fjerner den ensomme regelen, vil ikke bjelken rase sammen, men du bør holde øye med bjelken hvis den begynner å gi etter..
Jeg kan med stor sannsynlighet og av erfaring si at det vil holde med bare den store stolpen igjen, men fjern stolpen og hold øye med bjelken i et par uker..
Jeg håper virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg klurer på er om regelen er en del av den opprinnelig beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjon
Matti_75 Matti_75 skrev:
Står limtrestolpen oppå gulvet eller står den lenger nede?
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husetes bunnregler som igjen står på mur i torpargrunnen
P PappasHammare skrev:
Er det ikke en glipp? se innringet rødt. Kan du få inn et papir eller mer der?
Ser dog ut som en spiker (grønn) som gjør at du ikke får inn noe under hele, men det kan gi et hint på hvordan det er.
Edit: Ser at det er samme "glipp" i underkant også

[bilde]
Ja, papirglipe både oppe og nede på regelen. Papirglipe også overkant stolpe Trebjelke med slitasjemerker og papirglipp festet til den, del av veggkonstruksjon. En trestolpe som støtter en bjelke i et hus, med papir glidd inn mellom bjelken og stolpen. Tydelige tegn på slitasje på treverket.

M MrDizzy skrev:
Dere vil mao ta bort den frittstående regelen om den ikke er bærende?
Rejäl skrev:
Om du tar bort den ensomme regelen så vil ikke bjelken rase, men du må ha kontroll på bjelken om den skulle begynne å gi seg..
Jeg kan med stor sannsynlighet og av erfaring si at det vil holde med bare den store stolpen igjen, men ta bort stolpen og hold kontroll på bjelken i et par uker..
Det håper jeg virkelig at den ikke raser. Men spørsmålet jeg lurer på er om regelen er en del av den fra begynnelsen beregnede konstruksjonen eller bare en del av en vanlig veggkonstruksjon
Matti_75 Matti_75 skrev:
Står limtrestolpen oppå gulvet eller står den lavere ned?
Stolpen står oppe på spongulvet. Som er festet i husets bunnregler som i sin tur står på mur i torpargrunnen
P PappasHammare skrev:
Er det ikke en glipe? se innringet rødt. Kan du få inn et papir eller mer der?
Ser dog ut som en spiker (grønn) som kan gjøre at du ikke får inn noe under hele men det kan gi en hint om hvordan det er.
Edit: Ser at det er samme "glipe" i underkant også

[bilde]
Ja, papirglipe både oppe og nede på regelen. Papirglipe også overkant stolpeVis vedlegget 804275Vis vedlegget 804276
pacman42 pacman42 skrev:
Ut fra bildene så er stolpen bærende, men ikke reglene. De står jo dessuten på gulvspånet.
Også stolpen står på gulvspånet.

N Nilssonskan skrev:
Selv stolpen står på gulvsponten.
Jeg syntes ikke det så slik ut på bildene, men jeg har forstått det nå. I så fall så finnes det en bærende regel rett under også (noe som også ser ut til å ha fremgått nå).

Finnes det noen som har lest det minste om fasthetslære som kan forklare for herrene hvordan hull i forskjellige retninger påvirker fastheten. De har bestemt seg for at jeg tar feil, så det spiller nok ingen rolle hva jeg skriver.

D Daniel 109 skrev:
Finnes det noen som har lest det minste lille innenfor fasthetslære som kan forklare herrene hvordan hull i forskjellige retninger påvirker fastheten. De har bestemt seg for at jeg tar feil, så det spiller kanskje ingen rolle hva jeg skriver.
Nei, ikke i det hele tatt. Bare at minnet mitt sier det motsatte... men det er som jeg skrev 30 år siden, så jeg kan godt huske feil. Synes du hadde god tilbakemelding, har ikke hatt tid til å se igjennom det ennå da annet har tatt min tid. Det kan godt være at når jeg ser på det, endrer jeg oppfatning og sier at minnet mitt spilte meg et puss. Det kan også være at jeg ikke synes det stemmer (og da ser jeg enda mer på det, men da kan det ta tid)

pacman42 pacman42 skrev:
[lenke]
Ser ut til å være gjeldende for horisontale hull i en bjelke. Vertikale hull da?

Pacman: Jeg har allerede lenket til den siden. Som jeg skrev den gang så tar den ikke i det hele tatt opp hull på den måten.

I en liggende bjelke som har lasten ovenfra har man trykkende krefter i overkant og trekkende i underkant. I midten er det i prinsippet ingen krefter. Det er derfor lettbjelker fungerer. Et hull i midten fra siden har derfor svært liten påvirkning. Et vertikalt hull fjerner materialet i hele bjelkens høyde. Bæreevnen reduseres derfor like mye som bjelkens tverrsnitt reduseres i hullet.

• Liker
  • Haha
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
sysmali
D Daniel 109 skrev:
Finnes det noen som har lest det minste lille om holdfasthet som kan forklare for herrene hvordan hull i forskjellige retninger påvirker holdfastheten. De har bestemt seg for at jeg tar feil, så det spiller nok ingen rolle hva jeg skriver.
Hvorfor er du så sta. Siter eller tag "herrene".

Derfor at det ikke var svar på et spesifikt innlegg.

D Daniel 109 skrev:
Et vertikalt hull fjerner materiale i hele bjelkens høyde. Styrken reduseres derfor like mye som bjelkens tverrsnitt reduseres i hullet.
Gjør den? Det fikk ikke jeg lære meg på skolen.

Sist redigert:
D Daniel 109 skrev:
Pacman: Jeg har allerede lenket til den siden. Som jeg skrev da, så tar den ikke i det hele tatt opp hull på den måten.

I en liggende bjelke som har lasten ovenfra har man trykkende krefter i overkant og trekkende i underkant. I midten er det i prinsippet ingen krefter. Det er derfor lettbjelker fungerer. Et hull i midten fra siden har derfor meget liten påvirkning. Et vertikalt hull fjerner materialet av hele bjelkens høyde. Holdfastheten reduseres derfor like mye som bjelkens tverrsnitt reduseres i hullet.
Nei.. det som mest står imot krefter ovenfra (og nedenfra) er den øvre og nedre delen av bjelkens tverrsnitt..

Det er derfor IPE, HEA og HEB bjelker er så effektive (til tross for veldig lite materiale i midten)..

Nå er tre litt mer komplekst enn stål (om vi ikke snakker om forspente bjelker) fordi det har fibre og ikke er helt homogent, men prinsippet er det samme..

• Liker
Blueblue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.