Noen som vet om OSB er noe brannhemmende eller om det brenner like godt som tørr ved? Det hadde jo vært litt fint om det skulle vært behandlet med en form for brannvernmiddel, det finnes jo muligheten for å brannimpregnere tre.
Men det er jo så billig at risikoen er vel minimal for at det er gjort... men det er greit å spørre.
Men det er jo så billig at risikoen er vel minimal for at det er gjort... men det er greit å spørre.
Tre generelt hindrer jo brannforløpet siden det ikke brenner så forferdelig fort. En innervegg bestående av 45x70-regler og et lag 12mm trefiberskive på hver side er godkjent som EI30 (ikke bærende).
Noen godkjente konstruksjoner fra Isover: http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Noen godkjente konstruksjoner fra Isover: http://www.isover.se/byggkonstrukti...sade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Ja det er jo helt sant slik som du sier. Men hvis et helt rom av OSB tar fyr, så blir det jo en voldsom brann selv om det brenner relativt sakte... jeg bor i en liten bygd med langsom brannvesen... og det vi har bygget til er i en annen eldre trebygning.
Når du nevnte det der, kom jeg til å tenke på en annen ting som jeg har lest, siden jeg produserer branndører av og til, og når det er glass i dem får vi ikke merke dem som branndører. Men da har jeg lest at hardved brenner 0.6mm/min og mykt tre 0.8mm/min. En OSB er jo ganske myk så bare platen i seg selv kunne jo stoppe omtrent 10 minutter.
Bra lenke, takk så mye!
Når du nevnte det der, kom jeg til å tenke på en annen ting som jeg har lest, siden jeg produserer branndører av og til, og når det er glass i dem får vi ikke merke dem som branndører. Men da har jeg lest at hardved brenner 0.6mm/min og mykt tre 0.8mm/min. En OSB er jo ganske myk så bare platen i seg selv kunne jo stoppe omtrent 10 minutter.
Bra lenke, takk så mye!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Nja, jeg ville nok uttrykt det som at tre og treskiver bidrar til brannforløpet. Derimot er det jo helt korrekt at en vel oppført tett regel-treskivekonstruksjon av minst 70 mm isolasjon kan hindre brannspredning i opptil 30 min. EI-30 står for E=Entegrety ung. røktetthet og I=Isolation, isolasjon, dvs at den andre siden ikke blir så varm at brann kan spres gjennom ledning.cheetah1 skrev:
Så til TS, OSB kan neppe regnes som brannhemmende (uttrykket er litt ukjent) men som du selv skriver, koker tre sakte og beskytter dermed den bakenforliggende konstruksjonen noe.
Klikk her for å svare