Jeg holder på med tegninger nå i forkant av kommende renovering og har nå kommet til bjelkelaget som jeg med største sannsynlighet trenger å gjøre om i de 2 rommene det gjelder. Det er krypkjeller på huset, men kommer ikke ned mer enn med inspeksjonskamera akkurat nå. Jeg skal grave ut slik at jeg kan isolere og avfukte. Men når jeg kommer til selve planleggingen av bjelkelaget, vil jeg få et spennvidde på 4,1 m. Jeg setter en tverrbjelke for å minimere risikoen for svikt da jeg skal ha flis i disse rommene. Men også denne tverrbjelken trenger støtte. Min tanke er å støpe pilarer på cc120 med justerbare stolpeholdere. Men er dette det beste alternativet, eller finnes det noen andre råd å gi meg? Takk for svar og synspunkter
Hvis du setter bjelkene tettere slipper du å holde på med stolper.
Klinker skal settes på en overflate som tilsvarer 22mm gulvspon på bjelker cc30cm.
Altså kan du ha cc60 på bjelkene og f.eks. støpe flytsparkel ovenpå gulvspon for å oppnå bøyestivheten. Men det blir tykkere lag.
På cc30 bjelkelag er det minst 13mm flytesparkel, og da ikke for bøyestivheten men for å få en overflate som ikke beveger seg med fuktighetsnivået.