Hei!

Har tenkt å åpne opp et mansardtak til mønet og blir usikker på om disse lektene mellom takstolene tilfører noe strukturelt.

De sitter med en spiker på hver side men har grovere dimensjon enn takstolenes hanebjelker..

Kan jeg fjerne dem eller bør jeg sette dem på andre siden av takstolen og få dobbel hanebjelke for sikkerhets skyld?

• Loftsinteriør med trestruktur og bjelker, noen vertikale og noen horisontale, i et mansardtak med lys fra vindu.
  • Skjema av teknisk beskrivelse for mansardtak med detaljer om materialer som tre, papp og spånfyllning, samt angivelse av takvinkler og vindustyper.
  • Illustrasjon av en mansardtakstol med reglar og hanebjelker for strukturell vurdering.
  • Mansardtak med synlige trestolper og bjelker, noen festet med spiker. Viser et loftsrom under ombygging, med diskusjon om strukturell støtte.
  • Mansardtak sett nedenfra, med synlige reglar mellom takstoler. Rå treverk og uisolerte rør er synlige, samt en lyskilde fra et vindu.
  • Mansardtak med synlige reglar mellom takstoler, sett fra innsiden. Bakgrunn viser et rom med et vindu i veggen.
  • Mansardtak under renovering med synlige reglar mellom takstolene. Vinduskarm og byggeavfall i rommet under taket.
  • Loft med eksponerte trebjelker og takstoler av mansardtak. Noen bjelker ser fjernet eller delvis demontert ut, med isolasjonsmateriale synlig.
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Avklaring: disse vil jeg ta vekk. Går det ikke å ta vekk så vil jeg flytte dem til hanebjelken.

• To bjelker markert med røde piler som ønskes fjernet eller flyttet sammen til en hanebjelke, i et rom under renovering.
  • Røde piler peker på bjelker i et loft som vurderes for fjerning eller justering til hanebjelken.
Det burde vel gå.
Antar at de sitter der for at ellers så ville det blitt vel langt mellom bjelkene på gulvet som jeg antar var lagt der ovenfor.

Sidspor: det er ganske sannsynlig at veggen på seksjonsdrawingen som er gjennomgående fra kjeller til første etasje til andre etasje er bærende. Riv den ikke bare sånn.

• Liker
Emplish og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.