Trenger å fjerne et spiskammers for å utvide kjøkkenet.
Har revet ned til stenderne på veggene og de er bygget opp av 5-7 cm tykke lettbetongblokker (virker å være blåbetong, enda en god grunn til at de skal bort) som er murt oppå hverandre. Det er heller ikke noen tett passning mot taket.

Huset har murede teglvegger utvendig og innvendig og er veldig langstrakt, 21m x 7,5m. I husets lengderetning finnes en kraftig murt vegg som deler av i to 3,5m seksjoner og som strekker seg ca. 60% av husets lengde.
Dekket mellom etasjene er helt i betong og takfallet er også i husets lengderetning.

Min vurdering er at disse veggene ikke kan være bærende basert på:

- Svakt bygget bør bare "klappe sammen" ved belastning
- Ingen tett passning mot tak
- Smalt hus med ytterligere bærende midtvegg

Nå er jeg ikke så vant med denne typen huskonstruksjon, så før meiselmaskinen tas frem hadde det vært bra med en "second opinion" så hva tror dere?

/Dea

• En vegg av blåbetongblokker under et tak med en synlig spalte. Betongblokkene er murte sammen, men ikke tett passet mot taket.
  • Innvendig vegg av blåbetongblokker i et kjøkkenprosjekt, der veggene er revet ned til stenderverket.
  • Byggeplass i innendørs rom, lettbetongvegg delvis revet, mursteinsvegger synlige, rør synlig på gulv, dør til rom i bakgrunnen.
Ikke bærende med mindre det står en kakkelovn eller noe annet tungt rett over dem.

Nix, står ikke noe tungt på etasjen ovenfor.

To av veggene er nå borte og de var åpenbart satt opp etter at bjelkelaget ovenpå var lagt, noe som slik jeg har forstått det betyr at de ikke kan være bærende. Blokkene var litt tykkere enn jeg trodde, ca 10 cm, men de var ikke særlig stabile. Litt bilning i fugene og så en slegge så var det klart på under en time, så tok det selvfølgelig litt lengre tid å rydde opp......

/Dea

• En delvis nedrevet vegg i et rom med murstein, der to vegger er fjernet. En vindusåpning er synlig til venstre.
  • Murverk og dør i delvis revet rom, viser eksponerte mursteiner og rester etter fjernet vegg. Arbeidsområdet virker klart for videre renovering.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.