Hei!
Vi skal bygge rekkverk til trappen vår.
Vi kjøpte furu fra en bra sag i nærheten, disse saget vi så etter våre ønsker. Vi har deretter lagt stolpene flatt i garasjen på bukker. Etter noen dager begynte det å bli en liten blåfarge på noen av stolpene. Senere var de fleste mer eller mindre angrepet. Håper dere kan se på bildene mine hva jeg mener. Synes likevel treverket føles noe fuktig når man tar på det.

Må vi kjøpe nytt? Går dette å redde på noen måte? Hvordan skal vi tørke det? Er det mugg?
Tanken var å få opp rekkverket snart da vi har en liten gutt hjemme som snart begynner å gå og klatre.
Takk for hjelpen!

• Treplanker med blålig misfarging i et verksted, mulig tegn på fuktighet eller mugg, brukt til å bygge rekkverk til trapp.
  • Furustolpar med tegn til blåning og mulig muggdannelse, plassert på trearbeidsbock i garasje.
  • Tregulvstolper med blåaktig misfarging i garasje, muligens fuktproblemer; potensielt mugg på overflaten.
Grannens Häck
M Matilda Gustafsson1 skrev:
Hei!
Vi skal bygge rekkverk til trappen vår.
Vi kjøpte furu av en bra sag i nærheten, disse sagde vi deretter til etter våre ønsker. Vi har siden lagt stolpene plant i garasjen på bukker. Etter noen dager begynte det å bli en liten blåning på noen stolper. Senere var de fleste mer eller mindre angrepet. Håper dere kan se på bildene mine hva jeg mener. Synes likevel treverket føles noe fuktig når man tar på det.

Må vi kjøpe nytt? Går dette å redde på noen måte? Hvordan skal vi tørke det? Er det mugg?
Tanken var å få opp rekkverket snart da vi har en liten gutt hjemme som snart begynner å gå og klatre.
Takk for hjelpen!
Ja det er mugg, det blir så veldig fort om man har ubehandlet treverk utendørs eller i kaldere og fuktigere rom.

Grannens Häck
M Matilda Gustafsson1 skrev:
bare å brenne opp? Eller går det å gjøre noe?
Jeg kan ikke svare på hva som er korrekt, men selv hadde jeg slipt eller vasket det av utendørs iført passende maske, og deretter brukt det som planlagt.

Muggveksten slutter så fort du fjerner forutsetningene for det.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.