13.184 lest ·
43 svar
13k lest
43 svar
Er dette en vindusplate i Eternit?
Er du nervøs, så tørk av med en våt klut, som deretter kastes i søppelet. Den evt. ekstra lille mengden asbest i asken på en stor forbrenningsovn, har jo ingen større betydning.
Hehe nja skal vel ikke si at jeg er nervøs på den måten... da overdriver jeg. Snarere at jeg ikke stoler på uforsiktige kolleger, plutselig en dag står de og sager i dritten... hadde vært fint om det var noe annet materiale 
Finnes det mistenkt asbest skal det undersøkes før arbeidet settes i gang, for at riktige vernetiltak skal være på plass. Her hadde det sannsynligvis vært nok å sikre at platene ikke knuses, slipes eller nagges (om det er eternitt). Som noen tidligere har påpekt, ta kontakt med verneombudet.
Når det gjelder yrkesmessig håndtering, er det ganske mange regler nettopp rundt asbest (på godt og vondt...), så det kan være lurt å sjekke med f.eks. verneombudet hva som gjelder før noen begynner å bearbeide platene.
Det er jo også åpenbart at noen har saget i disse en gang i tiden for å sette på plass ventilene som dere ser på bildene. Det er saget med lite eller ingen finesse... ligger det fortsatt fibre og asbest der i kantene og slipper etter denne sagingen, eller har det liksom luftet fra seg? Faen det er noe med asbestens «snikende» natur som er skummel. Nå tenker jeg at dets dårlig sagede kanter ligger og lekker asbest 
Medlem
· västragötaland
· 1 558 innlegg
Ser jo virkelig ut som seten men.....
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
asbestpartikler finnes i luften omkring oss overalt 24/7 så du kan nok sovne om igjen når det gjelder partikler bare fra den derre planken......Asbest er uansett et naturprodukt om enn farlig når den bearbeides og konsentrasjonen av partikler blir veldig høy.
Alle som tok t-banen før 1986 ville vært døde nå hvis asbest var livsfarlig, konsentrasjonen av asbeststøv fra bremsene var nokså høy på stasjonene.
Alle vi som byttet bremsene, slo dem bort med slegge, og blåste rent med trykkluft ville vært enda døde.
De som bearbeidet asbest hele dagene og røkte er døde nå.
Alle vi som byttet bremsene, slo dem bort med slegge, og blåste rent med trykkluft ville vært enda døde.
De som bearbeidet asbest hele dagene og røkte er døde nå.