Da jeg mistenker at forsiktighetsregler ikke vil bli tatt på arbeidsplassen min, ville jeg trenge litt hjelp med å identifisere disse vinduskarmene slik at jeg kan følge opp litt.
Tror dere som jeg at dette er Eternitplater? Laster opp bilder.
Takk for deres svar. Jeg som ikke er i byggenæringen - er det praksis at man gjør slike risikovurderinger?
Om "kalles bygg" kommer hit og skal renovere pua av vår eiendomsbesitter - gjør kalles bygg da en vurdering på hva som kan inneholde asbest i denne eiendommen og følgelig hva som bør håndteres med forsiktighet/saneres?
Når jeg har lest litt nå det siste døgnet har jeg forstått at alvoret rundt asbest ser ut til å være noe som har gått tapt med den generasjonen som jobbet med det da skandalen ble avslørt på 70/80-tallet. Jeg har fått følelsen av at yngre snekkere og firmaer ikke vet så mye om dette nå når alle 60-tallshus skal renoveres.
Nja du er nok inne på feil spor. Selvfølgelig bør det undersøkes om det finnes asbest i profesjonelle renoveringer, men det er ikke slik at de farer frem med lupe og sanerer ALT som kan tenkes å ha asbest i seg. Da må man også sile normal inneluft, for det finnes asbest der også hvis man måler nøye. Dessverre har jo asbest blitt farligere enn atomavfall hvis man er lekmann og bare leser om det, men risikoene er litt unyanserte eller hvordan man skal si det.
Nja du er nok inne på feil spor. Selvfølgelig bør det undersøkes om det finnes asbest i profesjonelle renoveringer men det er ikke slik at de farer fram med lupe og sanerer ALT som kan tenkes å ha asbest i seg. Da må man også sile normal inneluft også for det finnes asbest der også om man måler nøye. Dessverre har jo asbest blitt farligere enn kjerneavfall om man er lekfolk og bare leser om det men risikoene er litt unyanserte eller hvordan man skal si det.
Ja du har helt rett. Asbest har jo fått litt hysteri rundt seg. Men jeg er nyansert så det er rolig. Forskjellen mot andre hysterier (amalgam, mikrobølgeovner og alt hva folk nå har for seg) er vel at asbest utvilsomt er farlig. Så forstår jeg at det er forskjell på de som jobbet med det i årevis.
Jeg syntes mest det var litt bekymringsfullt at det virker å nonchalere litt i byggebransjen.
De er helt ufarlige. Det eneste problemet dere kunne fått er om noen under renoveringen beslutter seg for å slipe overflaten på vinduskarmen (for å male eller lignende), eller knuser den med slegge for å få den bort.
Alle vinduskarmer i asbest har et mønster på undersiden etter presserverktøyet fra produksjonen. Sammenlign med bildet i tråden du linket til.
Litt vanskelig å avgjøre helt ut fra bildene. Men jeg tør nesten til 100 % si at det der er en steinplate.
Ta et bedre bilde av undersiden.
Hmm men det er ikke så hardt og kaldt som stein. Høres og føles nesten som noe hardt tre. Det som får meg til å tro at det ikke er tre er at det virker veldig solid, finnes ingen kantstøt eller merker noe sted.
Noen av mine kolleger har begynt å fjerne ventilene som sitter i platene når de skal trekke kabler. Har tatt noen flere bilder.
Tror dere det er eternittplater eller noe annet? De måtte bruke litt makt med en meisel for å få vekk ventilene. Ser også at det ligger litt støv på kantene der ventilene har sittet. Er selvfølgelig bekymret for at det er asbeststøv
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.