Jeg tror ikke man skal sammenligne med USA/Canada overhodet.............de har en helt annen tankegang enn det vi har. Der bygger man bare, og eventuelle konsekvenser tar man når det er nødvendig. Vi bygger som om det skal være problemfritt i 500 år.....
Man har ganske ofte problemer med mugg og vannlekkasjer på installasjoner der borte, men det spiller liksom ingen rolle. Man fikser det nødvendigste og lever videre bare. De bryr seg ikke på samme måte......

S Stefan1972 skrev:
Jeg tror ikke man skal sammenligne med USA/Canada overhodet.............de har en helt annen tankegang enn det vi har. Der bygger man bare og eventuelle konsekvenser tar man når det er tid. Vi bygger som om det skal være problemfritt i 500 år.....
Man har ganske ofte muggproblemer og vannlekkasjer på installasjoner der borte men det spiller ingen rolle liksom. Man fikser det nødvendige og lever videre bare. De bryr seg ikke på samme vis......
Men jeg skulle gjerne hatt et mer solid hus, altså i deres stil. Hva er den enkleste og billigste veggkonstruksjonen for et solid trehus ifølge svenskene? Hva bør man endre i den løsningen som beskrives i det første innlegget?

T
Pat Kot Pat Kot skrev:
Men jeg skulle ønske å ha et mer solid hus, altså i deres stil. Hva er den enkleste og billigste veggkonstruksjonen for et solid trehus ifølge svenskene? Hva bør man endre i løsningen som beskrives i det første innlegget?
Jeg ville fulgt prinsippskissen i den lenken jeg sendte og hvis jeg tar listen din i trådstarten og endrer rekkefølgen, ville det blitt:
  • Innvendig kledning – f.eks. gipsplate 12,5 mm
  • OSB eller konstruksjonsfiner 12 mm – stabilisering av konstruksjonen,
  • Installasjonslag 45 mm – stendere 45×45 mm, fylt med mineralull (akustikk, reduksjon av kuldebroer)
  • Dampsperre – nøye forseglet, mansjetter ved installasjoner
  • Bærende stenderverk 45×145 mm – stendere senter/senter 600 mm, fylt med mineralull
  • Ekstra lag 45 mm – stendere 45×45 mm, rom fylt med mineralull (tilleggsisolasjon)
Her ville jeg nok satt et lag 45x195 med isolasjon istedenfor to, jeg ser ikke tilstrekkelig "gevinst" isolasjonsmessig for å ta ekstrakostnaden å ha to lag
  • Bitumplater ~12 mm (softboard) – vindtett, akustisk, diffusjonsåpen plate
  • Vindsperremembran – med overlapp og tetningstape
Her ville jeg valgt enten platen eller vindsperreduken, det finnes ingen grunn til å ha begge
  • Spiklekter/kontralekter 20–30 mm – ventilert luftspalte (inntak ved sokkel, utgang ved takfot)
  • Trefasad – uhøvlet panel malt med dekkende maling

• Liker
Dublin og 1 annen
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Her ville jeg nok sette et lag 45x195 med isolering i stedet for to, jeg ser ikke stor nok "gevinst" isoleringsmessig
Det kan forenkle lekting, luftspalte og panel avhengig av paneltype samt er en avveining av arbeidsinnsats i forskjellige momenter vs kostnad for grovere regler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.