14.385 lest ·
18 svar
14k lest
18 svar
Er dette en rimelig pris for rørfornying?
Enig. Begynner å nærme meg sluttfasen av samme prosjekt, og materialkostnaden er i sammenhengen en spottstyver. Har lagt ca. 5' på rør og ca. 5' for en pall betong. Arbeidstiden er vanskeligere å si noe om. I mitt tilfelle har det gått med betydelig tid på grunn av steinete mark. Men jeg tenker at det ikke er en 725 kr/tim-jobb. En stor del av arbeidet er helt ukvalifisert gravearbeid som man kan sette hvilken som helst tomte på.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 241 innlegg
Som sagt, også arbeidet. Vi gjorde en slik innsats for et par år siden. I vårt tilfelle var det ca 10 m rør under gulvene, men som måtte bøyes ca 3 ganger, og med totalt 6 avstikk til dusjrom, kjellertoalett, vaskemaskin osv. Det kostet totalt ca 75 000. Deretter kjøpte jeg selv noen av rørene, ytterligere ca 3 500. Og jeg hyret inn gravemaskin og sagfirma. Vi gikk ut gjennom grunnmuren høyere enn det gamle røret for å slippe å bryte opp så mye av et marmorgulv. De gamle rørene lå nesten 1m under kjellergulvet. Også hulltagingsfirma hyret jeg selv. Det var ca 80 cm granittgrunn som det skulle tas hull i. Graving og hulltagning gikk på ca 15 - 16 000, før ROT. Jeg har selv gjenopprettet flislagte gulv, ca 15 kvm fliser, og måtte flislegge veggene på kjellertoalettet på nytt. Gjenstår fortsatt å fikse marmorgulvet. Det kommer til å stå et skap der det ble hugget opp.
Jobbet ekstra på et museumsskip og i stedet for å slippe ut fekalier i sjøen var vi nødt til å installere septiktank. Knapt tilfelle å installere tykke avløpsrør som skal trekkes gjennom centimeter tykk plate. Så vi valgte alternativet å bruke vanlige stålrør på ca 20 mm. For å unngå stopp i rørene plasserte vi en avløpskvern under toalettene som malte opp avløpsvannet har fungert bra. Vurderer om det finnes et lignende system som man kunne installere i en villa mens man legger nye avløpsrør. Har ingen store problemer med avløpsrørene i mitt hus og vurderer om det finnes noen gjør-det-selv-alternativer for min del som har et hus fra 1966, kanskje en høytrykksvasker og at man selv kan sprøyte på et lag plast inne i rørene. Finnes et firma som ofte oppvakter villaeiere og tilbyr relining for en god del over 100-200000:- hvilket jeg synes virker å være sløseri med penger.
Jo, jeg tror det finnes slike toaletter. Hvor bra det funker vet jeg ikke. Vi hadde toaletter som så ut og hørtes ut som de på et fly, på en arbeidsplass, det var ofte problemer med dem... Mistenker det var nettopp slike med kvern...N nallepu skrev:Jobbet ekstra på et museiskip og i stedet for å slippe ut fekalier i sjøen var vi nødt til å installere septiktank. Neppe aktuelt å installere tykke avløpsrør som skal trekkes gjennom centimeter tykk plate. Så vi valgte alternativet å bruke vanlige stålrør på ca 20 mm. For å unngå at det skulle bli stopp i rørene, plasserte vi en avløpskvern under toalettene som malte ned avløpsvannet, har fungert bra. Vurderer om det finnes et lignende system som man kunne installere i en villa mens man drar nye avløpsrør. Har ikke større problemer med avløpsrørene i huset mitt og vurderer om det finnes noen gjør det selv-alternativer for min del som har et hus fra 1966, kanskje en høytrykksspyler og at man selv kan sprøyte på et lag plast inne i rørene. Finnes et firma som ofte konsulterer villaeiere og tilbyr re-lining for en god del over 100-200000:-, noe jeg synes virker som sløseri med penger.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
El -
Offert nytt tak - 3 750kr/kvm - Kan detta verkligen vara rimligt??
Tak & Vind -
VVS jobb är detta pris rimligt?
Badrum -
Är detta ett rimligt belopp av tre kronor försäkring?
Försäkringar -
Dimensionering av altan, verkar detta rimligt?
Altan & Uteplats