Hei,
Som ganske nylig blitt huseiere har vi fått en vannskade på kjøkkenet. Og nå vil vi selvfølgelig benytte anledningen til å bygge om og åpne opp huset litt når kjøkkenet blir nytt.
Så vi har sett på å ta ned deler av en vegg som muligens kan være en bærebjelke.
Noe tyder på at det kan være en bærebjelke, men når man ser nærmere på det tror jeg at dette bare er en "vanlig" innervegg.
Så jeg vil sjekke med andre som kanskje har litt mer erfaring enn meg selv rundt dette.
Huset er bygget -79/80 og er en enetasjes villa bygget av LB-Hus.

På tegningen nedenfor har jeg markert den delen av veggen som skal tas ned.
I dag er det en åpning mellom kjøkken til hall/entré fra gulv til tak og fra hall/entré videre inn i stue.
Åpningen inn til stuen er 1800mm bred, men jeg vil altså fjerne ytterligere ca 2500mm (den rødmarkerte).

Denne veggen går som vist stort sett gjennom hele huset i mønets retning.

Plantegning av en enebolig med en rød markering på vegg som ønskes fjernet for å åpne opp mellom kjøkken og stue. Veggens lengde: 2500 mm.

Det er egentlig dette som taler for at det kan være en bærebjelke.

Det som taler imot at det kanskje ikke er en bærebjelke, eller at veggen ikke trengs for å bære taket, er følgende:

- Vi har takstoler som er av fagverkstype (W) med cc-mål på 1200mm med en helling på 27°.
- Dimensjonene på takstolene er 145mm på overrammen og 145mm på underrammen.
- Dette stemmer overens med TreGuidens størrelsesanbefalinger for hus opptil 8 meter og befinner seg i snølastsone 2.5 som vårt hus (fra Boverkets kart).
- Når man ser på innertaket, ser man at gipsplatene i taket er satt før innerveggene er montert, da skjøtene går gjennom veggene.
- Veggen er kun 70mm tykk med gipsplater. (laget på 45x45mm lekter).
- Når jeg har tatt ned en gipsplate ser jeg at lekterne inne i veggen ikke riktig "bunner" i hverandre (se bilder).

Innvendig kjøkkenvegg er delvis fjernet for renovering, med avslørt gips og flislagt gulv. Viser potensielle bærende elementer og strukturens innside. Innvendig trevegg under konstruksjon med synlige stendere og gipsovergang mellom tak og vegg i et hus fra 1979/80. Byggedetalj i innvendig trevegg med synlige stendere og gipspaneler.

Så hva tror dere der ute? Kan jeg trygt ta ned veggen eller ikke?

Ha det bra!

Sist redigert:
BirgitS
A.Stahlgren A.Stahlgren skrev:
- Vi har takstolar som er av fagverkstypen (W) med cc-mål 1200mm med en helning på 27°.
- Dimensjonene på takstolene er 145mm på overrammen og 145mm på underrammen.
- Dette stemmer overens med TreGuidens størrelsesanbefaling for hus opp til 8 meter og befinner seg i snølastsone 2.5 som vårt hus (fra Boverkets kart).
Da bør det være slik at ingen innervegger er bærende, bortsett fra kanskje veggen mellom allrom og stue.

• Liker
A.Stahlgren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Da bør det være slik at ingen innervegger er bærende, bortsett fra kanskje veggen mellom allrom og stue.
Takk for svar!
Ja, men akkurat, den veggen skal være bærende, den er også ca 100mm tykk og der hviler takstolene i ytterkant.

Jeg har begynt å ta ned alt gips da vi uansett skal trekke ny strøm i veggene samt bytte ut hele overflaten, så nå ser man litt mer hvordan det ser ut akkurat den delen vi vil fjerne.
Også regelen ytterst ”bunner” ikke helt og er heller ikke større enn øvrige regler.
En vegg under renovering med avdekket gips og synlige trestendere, hvor en av stenderne ikke er i flukt med de andre. Åpen vegg med synlige trestendere og noen verktøy og gjenstander på gulvet, viser en pågående renovering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.