10.759 lest ·
21 svar
11k lest
21 svar
Er det så galt å spikre opp gipsplater innvendig?
Liker videoen, men hans påstand om at gipsen har blitt dårligere synes jeg definitivt ikke stemmer her hjemme.
Tvert imot har gipsen aldri vært bedre. Norgips normal std plate er fiberarmert med det som ser ut til å være små små glassfiber.
Mye byggemateriale er ikke av samme kvalitet som før, men gips er et unntak hvis du spør meg.
Så det som sies i videoen stemmer ikke nødvendigvis helt og holdent.
Tvert imot har gipsen aldri vært bedre. Norgips normal std plate er fiberarmert med det som ser ut til å være små små glassfiber.
Mye byggemateriale er ikke av samme kvalitet som før, men gips er et unntak hvis du spør meg.
Så det som sies i videoen stemmer ikke nødvendigvis helt og holdent.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jeg har vært innleid på et leilighetsbygg der alt kom i moduler. Det er et stort selskap som produserer og bygger disse. Og all deres gips både innvendig og utvendig var spikret med type pappspiker. Men det er jo roboter som gjør det, så det er nok kun derfor den var spikret og ikke skrudd. Jeg personlig kommer aldri til å spikre gips, men det går jo om man vil 
Det er interessant at de i USA har spesialister for hvert moment. De er ikke bare "snekkere", de er "framers", "drywallers", "sheeters", "shinglers" etc. Og så setter de gipsplatene på tvers, også.imported_Benno skrev:
Men det er ikke så mye vunnet med å spikre i spikrene med en hammer. Da må man være veldig dreven for at det virkelig skal gå raskere. Man får ikke bomme en eneste gang, heller.
Lurer på om det stemmer at gipsplatene har blitt porøse? Eller er det bare i USA?
Det er interessant dette med skruvautomat. Da jeg begynte med mitt hjemmesnekkerarbeid var skruvautomater noe virkelig eksklusivt. Ikke engang håndverkere hadde det. Det var knapt tilgang.torparavgrund skrev:
Jeg må innrømme at jeg avskyr alt, akkurat ALT med gipsplater. De er tunge, uhåndterlige, skjøre og det støver og holder på.
Så må jeg innrømme fordelene, formstabile og kan sparkles helt jevne i kanter, billig, brannsikkert osv. Og jeg vet hvor mye dårligere det blir med f.eks sponplate, sitter det så siden gammelt på sine steder i huset og det har sprukket i skjøtene stort sett overalt.
Jeg har en skruvautomat men synes det gikk så mye dårligere med den at jeg gikk tilbake til vanlig skruvtrekker. Og man må være så forbannet forsiktig, og likevel vil skruen gjerne trekke skjevt uansett. Må trykke hardt som pokker på skruvtrekkeren for å få den forbannede krysskruen til å gå i, og da blir det gjerne at man må trekke frem og tilbake noen ganger for å få den til å gå i ordentlig. Underlaget er 10mm OSB på veldig ujevn plankvegg. (Jeg setter OSB av både tids- og bekvemmelighetsgrunner. Jeg kan betale 65/m2 for OSB og få det jevnt nok for gips på noen minutter, eller så bruker jeg en halv dag per gipsplate på å holde på med remser med tretex og juks og det blir likevel dårlig).
Så i går skulle jeg bare lappe i en liten bit på et trangt sted jeg ikke fikk inn skruvtrekkeren i, og tenkte "äh, jeg spikrer den". Og det var som en drøm, til og med på det vanskelige området la seg spikerhodet helt perfekt så det trykket inn kartongen uten å ødelegge den. Så som et forsøk satte jeg noen til på andre steder. Samme resultat. Brukte en tynn trådspiker, 50x2. Fort gikk det også, og ack så mye bedre for den nå ganske slitne armen.
Hvorfor skal jeg ikke bare fortsette med dette hele veien, for eksempel skru i OSB-en men så spikre opp gipsen?
I dag har det blitt et av hobbyrenovatørens standardverktøy. ALLE må ha det. Noen kan ikke engang tenke seg å skru opp en eneste gipsplate "for hånd", dvs med en vanlig skruvtrekker.
Hvor mye tid sparer man egentlig med en skruvautomat? For en enkel vegg - ingenting. I praksis tar det enda lengre tid enn uten automat.
Men om man virkelig har det travelt så bør man spikre opp gipsen sin. En takspikerpistol er perfekt.
Jeg har revet i noen gamle hus og der var gipsen spikret. Det hadde fungert bra i over femti år, så metoden kan nok få godkjent. Men det gjelder å vite hva man gjør. Det går jo ikke å angre seg.
Tror store problemet er osb i stedet for kryssfiner. Men det er en stor prisforskjell mellom platene så jeg forstår valget. De byggefirmaene jeg arbeider mot bruker vanligvis kryssfiner men det er jo ikke alltid de som betaler...
Her vil jeg slenge inn en noe pinlig bekreftelse på at det faktisk i stor grad var et spørsmål om at jeg hadde dårlige bits. Ikke slitte eller så, bare dårlige. Jeg kjøpte et par nye (ikke de som er linket til ovenfor), en type de hadde på Byggmax (dit jeg uansett skulle) som var ca 1½ tomme lange, litt tykkere vegger i selve krysset og små "riller" på siden av disse. ENORM forskjell.
Så måtte jeg likevel hvile skruemaskin-armen litt. Fordi det er plankevegger uten tynnpanel OSB-platen skal opp på, spikret jeg fast denne. Den blir jo også skrudd senere når jeg skrur opp gipsen, fordi skruen går ca 15 mm dypere enn OSB + gips.
Man lever så lenge man lærer. Jeg blir fortsatt ikke venn med skruemaskinen, klarer ikke å få den til å mate frem neste skrue ordentlig. Dessuten er den nettverkskoblet og laveste hastigheten er fortsatt rasende raskt. Men det er så få plater jeg skal sette at jeg gir blaffen i den, prøver å selge den i stedet. Snopet når man har hørt om hvor bra de skal være.
Så måtte jeg likevel hvile skruemaskin-armen litt. Fordi det er plankevegger uten tynnpanel OSB-platen skal opp på, spikret jeg fast denne. Den blir jo også skrudd senere når jeg skrur opp gipsen, fordi skruen går ca 15 mm dypere enn OSB + gips.
Man lever så lenge man lærer. Jeg blir fortsatt ikke venn med skruemaskinen, klarer ikke å få den til å mate frem neste skrue ordentlig. Dessuten er den nettverkskoblet og laveste hastigheten er fortsatt rasende raskt. Men det er så få plater jeg skal sette at jeg gir blaffen i den, prøver å selge den i stedet. Snopet når man har hørt om hvor bra de skal være.
Klikk her for å svare