Jeg må innrømme at jeg avskyr alt, absolutt ALT med gipsplater. De er tunge, uhåndterlige, skjøre og det støver og holder på.

Så må jeg erkjenne fordelene deres, formstabile og kan sparkles helt jevne i kantene, billig, brannsikkert osv. Og jeg vet hvor mye dårligere det blir med f.eks. sponplater, det sitter siden gammelt enkelte steder i huset og det har sprukket i skjøtene stort sett overalt.

Jeg har en skruautomat men synes det gikk så mye dårligere med den at jeg gikk tilbake til vanlig skrudrill. Og man må være så forbannet forsiktig, og likevel vil skruen gjerne dra skjevt likevel. Må trykke hardt som pokker på skrudrillen for å få den forbannede stjerneskruen til å gå inn, og da blir det gjerne at man må dra frem og tilbake noen ganger for å få den til å sitte ordentlig. Underlaget er 10mm OSB på en veldig ujevn plankvegg. (Jeg setter OSB både av tids- og bekvemmelighetsgrunner. Jeg kan betale 65/m2 for OSB og få det jevnt nok for gips på noen minutter, eller så bruker jeg en halv dag per gipsplate på å holde på med strimler med trefiberplater og skit og det blir uansett dårlig).

Så i går skulle jeg bare lappe en liten bit på et trangt sted jeg ikke fikk inn skrudrillen i, og tenkte "æsj, jeg spikrer den". Og det var jo som en drøm, selv på det vanskelige området la spikerhodet seg helt perfekt så det trykte inn kartongen uten å ødelegge den. Så for å prøve satte jeg noen til på andre steder. Samme resultat. Brukte en tynn trådspiker, 50x2. Fort gikk det også, og akk så mye bedre for den nå ganske slitne armen.

Hvorfor skal jeg ikke bare fortsette med dette hele veien, f.eks. skru i OSB men så spikre opp gipsen?

• Liker
HumlansMyra
  • Laddar…
Den store grunnen er nok at man risikerer å ødelegge gipsplaten der man slår...

Litt som å spikre opp et speil... Det går, men lett for at man må begynne på nytt...

Lær deg å skru med automaten, det kommer du ikke til å angre på senere.

• Liker
Sara Samuelsson og 1 annen
  • Laddar…
Man spikret gips før i tiden med pappspiker. Ingen rariteter med det.

Det var mye man gjorde før, ikke alt var bedre dog.

Renoverte garasjen og der hadde man spikret opp gipsen, med som ovenfor nevnt pappspiker, eller om det rett og slett fantes eller hadde vært noe som heter "gipsspiker"? Det så ut som pappspiker, men hodet var etter min mening marginalt mindre enn på "vanlig" pappspiker, og selve spikeren var rillet for å motvirke at den kryper ut.

Skal du spikre, sørg for at det er noe med stort hode, f.eks. pappspiker, mistenker at holdfastheten blir så som så med vanlig trådspiker. Men raskest og best går det nok med skrueautomaten uansett.

Muligens at en pappspikerpistol kunne være den raskeste mulige måten å få opp en gipsplate på, men det tror jeg ikke på i praksis. Noen som er villig til å prøve? :rofl:

Huddingebo Huddingebo skrev:
Fantes spesielle gipsspiker før som var riflete.
Som jeg mistenkte da. (y)

Finns tydeligvis fortsatt, man kanskje skulle teste.
Skulle dog foretrekke å skru i tak.

• Liker
Evertsr
  • Laddar…
BigR
Nei, spikad gips er vel bare bra når man skal rive bort platene. Hele garasjen min har spikad gips i vegg og tak og hodene beveger seg og blir stygge når jeg har renovert og rotet.

Jeg har skrudd en hel del gips med skrutrekker og har ikke hatt noen større problemer. Ikke trenger man å trykke hardt heller.
Se til å ha riktige gipsskruer og rett bits. Ha skrutrekkeren innstilt for skruing og ikke boring, samt ikke på full hastighet.
Det finnes også bitsholdere som man stiller dybden på for at man ikke skal dra i skruen for langt.

Her er årsaken til at man ikke skal spikre opp gips forklart. Men før gipseskruen kom, ble gipsen nok spikret opp i alle sammenhenger.

• Liker
Nalleman64
  • Laddar…
Synes det høres ut som om det er feil/slitt bits i maskinene... Finnes ganske mange forskjellige kryss....

@TheGame ohhh det blir en tur til Biltema direkte for å skaffe et par sånne!

@plåtrickard, @lordi Tro meg jeg bruker nytt ph2-bits akkurat som de angir på skruelådan (Arvid Nilsson, skal vel være et OK merke?). Når skruen har gått gjennom gipsplaten og begynner å sette seg i OSB-en går det straks tregt og bitset glir ut av sporet og slutter å dra, må trykke som en galning for å forhindre dette. Bitset er nytt og har rette skarpe kanter. Har alltid drillen (Makita 18v) på lavest mulig moment som går an å få rundt skruen med, ofte ca 12-14/16. Prøvde også litt med slagdrillen men det var klart dårligere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.