5.926 lest ·
29 svar
6k lest
29 svar
Er det normalt med noe lekkasje inn i tak/sutak når undertakpapp er lagt
Dette skriker BYGGSJUSK i min verden.C Charlie01 skrev:Ifølge byggmesteren er dette ingenting å bekymre seg for på grunn av kondens, da de har en (svært liten) varmevifte i gang. Samt at når overflatesperren legges på, vil alle eventuelle sprekker bli forseglet. I tillegg ser de ingen risiko for mugg hvis vi skulle isolere undertaket i dens nåværende tilstand.
1. Et undertak skal være helt tett. (Ellers kan man like gjerne droppe det.)
2. At de ikke ser noen risiko for mugg hvis man isolerer og plastforsegler et vått tak med lekkende undertakspapp sier sitt eget meget tydelige språk. BYGGSJUSK. 100% garantert mugg og sannsynligvis også råte. Nøyaktig samme prinsipp som en-lags tett fasade.
3. Videre skyter de seg selv i foten når de først hevder at vannet skyldes kondens, for så i neste åndedrag å hevde at evt. sprekker ikke spiller noen rolle fordi det skal på overflatesperre. Enten skyldes vannet kondens, eller så skyldes det et utett undertak.
Byggmesterne vet selvsagt at dette er uakseptabelt, men mangler åpenbart både yrkesstolthet og ære.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
Liten rettelse på et ellers fornuftig innleggOldboy skrev:
Dette ovenfor er ikke korrekt angående takpapp. Det går såklart å legge underlagspapp som er tett i samme vanskelige forhold som man bruker takpapp på, men det koster mye mer enn det smaker i de aller fleste tilfeller (kreves i prinsippet sveiset underlagspapp) men det er likevel fordelaktig å bruke noen slags underlagspapp selv om det ikke blir 100% tett.
Det får såklart likevel ikke lekke under byggingen men det løser man som oftest rimeligere med presenninger eller bare ved at takpappen monteres direkte etterpå.
Hvorfor har man et underlagsbelegg som ikke er tett? Virker heeelt ulogisk for meg.Rickard. skrev:
Liten rettelse på et ellers fornuftig innlegg
Dette ovenfor er ikke korrekt når det gjelder overlagspapp. Det er selvsagt mulig å legge underlagsbelegg som er tett i de samme vanskelige forutsetningene som man bruker overlagspapp på, men det koster mye mer enn det smaker i de aller fleste tilfeller (kreves i prinsipp sveiset underlagsbelegg) men det er likevel fordelaktig å bruke en viss type underlagsbelegg selv om det ikke blir 100% tett.
Det skal såklart likevel ikke lekke under byggeperioden, men det løser man som oftest mer rimelig med presenninger eller ved å montere overlagspappen umiddelbart.
Det skal sies at det ikke alltid er enkelt å bordtak og få det tett, man har vær og vind mot seg samt er det kaldt så fungerer ikke limkanten så veldig bra…Dr Benz skrev:
Litt lekkasje må man regne med når det er under bygging, men disse lekkasjene skal utbedres så snart man oppdager dem..
Det finnes ingen firmaer som bygger 💯% tette tak med underlagspappen/duken, man kan lykkes hvis været er gunstig og ingen spiker havner skjevt osv.
Det viktige er tetting så snart man oppdager lekkasje og la sutaket tørke med selvtrekk…
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
Noen eksempler direkte fra hodet utover at det selvfølgelig øker sikkerheten under byggetiden.Dr Benz skrev:
1. Det gir et bedre underlag å montere tettepappen på enn bare på rupanel som faktisk er tillatt.
2. Brannsikkerhet da ytepapp ofte sveises med gassbrenner. (Ulike viktighetsgrader avhengig av konstruksjon)
3. Selv om det ikke er 100% tett så gir det betydelig økt sikkerhet sammenlignet med uten underlag da små lekkasjer (som likevel er det vanligste) trolig ikke trenger igjennom og i beste fall kan man oppdage dem og reparere tettepappen før skaden skjer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
Ifølge hvem da?Rejäl skrev:
Jeg synes det er en fullt rimelig retningslinje å følge, men det er ikke hva jeg vet en skrevet regel som man må følge, men jeg kan kanskje ta feil.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
Men du får aldri ha åpen flamme mot brennbart, ingen håndverker får gjøre dette..Rickard. skrev:
Det finnes ingen lov som forbyr deg som privatperson å gjøre det, men jeg tror at alle forsikringsselskaper kommer til å nekte deg erstatning for det, er ganske dumt å brenne på råspont…
Legger ved en chatforespørsel til BMI Sverige om det..
https://experthjalp.bmisverige.se/org/bmisverige/d/papp-direkt-pa-raspont/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 432 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.432 innlegg
I følge varme arbeider får man aldri bruke åpen flamme for tettebeleggsveising.....Rejäl skrev:Men du får aldri ha åpen flamme mot brennbart, ingen håndverker får gjøre dette..
Det finnes ingen lov som forbyr deg som privatperson å gjøre det, men jeg tror at alle forsikringsselskaper kommer til å nekte deg erstatning for det, er ganske hull i hodet å fyre på råspont…
Legger med en chatthenvendelse til BMI Sverige om det..
[lenke]
EM gassbrenner med innelukket flamme er likevel en gassbrenner.
Du får gjøre som du vil men har aldri hørt, sett at man gjør det og alle takbedrifter krever undertakspapp..Rickard. skrev:
Ønsker du å gjøre noe hjemme kjør på men det er ingenting som gjøres av fagfolk…
Taket har tre lag som skal holde fuktigheten borte.
1. ytterlaget som er takstein, metall eller hva du nå har for tak
2. Underlagspappen
3. Hvis underlagspappen begynner å lekke, skal rupanelet svelle og tette
I normaltilfelle skal 3. aldri bli aktuelt, men det som ikke 1 mot formodning ikke tar, skal 2 håndtere.
Jeg hadde nok ønsket at rupanelet aldri ble vått/kom i kontakt med fuktighet i det hele tatt. Som noen skrev. Presenning over rupanelet hvis man ikke har fått lagt underlagspappen ennå. Når den er på kan man rolig vente (tror det vanligvis er 6 måneder ifølge papp-produsenten) før man bør legge lag 1.
1. ytterlaget som er takstein, metall eller hva du nå har for tak
2. Underlagspappen
3. Hvis underlagspappen begynner å lekke, skal rupanelet svelle og tette
I normaltilfelle skal 3. aldri bli aktuelt, men det som ikke 1 mot formodning ikke tar, skal 2 håndtere.
Jeg hadde nok ønsket at rupanelet aldri ble vått/kom i kontakt med fuktighet i det hele tatt. Som noen skrev. Presenning over rupanelet hvis man ikke har fått lagt underlagspappen ennå. Når den er på kan man rolig vente (tror det vanligvis er 6 måneder ifølge papp-produsenten) før man bør legge lag 1.
Klikk her for å svare